להתמודד עם גידול כאוטי של האחסון
מתוך מאמרו של Drew Robb
למקור

עד לא מזמן מערכות מידע ארגוניות היו תוהו ובוהו של מכשירים ופרוטוקולים שלא תמיד עבדו אחד עם השני. יצרנים שונים, מערכות הפעלה, תקנים בעייתיים וגישות שונות ליישום הובילו לנוף מזובל באיי מידע ומאגרי דאטה. תודה לאל הדבר כמעט נפתר היום, פרט לאזור מפתח אחד של פעילות - האחסון.
אחסון, במובנים רבים, הינו בלגן. מצד טכנולוגיית האחסון, ארגונים כוללים תערובת של אחסון מסוגי:
Direct Attached Storage (DAS) Storage Area Networks (SAN) Network Attached Systems (NAS)
בו זמנית עליהם להתמודד עם מערכות חומרה רבות, כל אחת בנויה עם תוכנה ייחודית לניהול RAID, כונני טייפ, ועוד פונקציות של ניהול האחסון.
 
מערכות אלו, פועלות במכלול מערכות ההפעלה - גרסאות שונות של Windows, UNIX, Linux, NetWare, גרסאות שונות של מערכות הפעלה של מיין פריים, ושלא נדבר על העובדה שלרבים יש את המערכות קבצים הייחודיות שלהם.
מקורות נוספים של כאוס באחסון כוללים אתרים מרוחקים, דרישות מקום בדיסק ללא בקרה, ורמות כוח אדם שלא התקדמו עם הגידול. הוסף לכך תקציבי מערכות מידע שהולכים ומתהדקים, והינה לך אתגר משמעותי.
 
גם עם האחסון הקשור למסחר האלקטרוני, המכפיל עצמו מדי שנה, ארגונים מוצאים עצמם מול שלושה אתגרים עיקריים:
בניית סביבות אחסון שיכולות לגדול להתאמה עם הדרישות,
ניהול יעיל של סביבות אלו ההולכות ומסתבכות,
והתמודדות עם חלונות גיבוי בהתקבצות מתמדת.
 
פתרון אפשרי לטבעו הכאוטי של האחסון הארגוני הינו פורטל האחסון. במאמר זה נציץ לגידול האחסון, ההדים של גידול זה בארגון, והדרך בה פורטלים יכולים לפשט כמה מן הבעיות של התעשייה.
 
אספקת יתר
על פי IDC, צרכי אחסון גדלים בממוצע בין 50% ל- 100% בשנה. אנליסטים אחרים מעריכים את הגידול אף יותר גבוה. התשובה הנפוצה הייתה להבטיח מספיק קיבולת באמצעות אספקת יתר, כלומר להכניס יותר שרתים לבעיה. כתוצאה מכך, משאבי האחסון נוטים לשיעור שימוש של 30%.
מצב זה מורכב מכאב ראש הולך ומחמיר של ניהול וכוח אדם.
מחקר של SRC מצא כי במשך שלושת השנים הבאות דרישות האחסון הארגוניות יגדלו פי שבע, עת שמשאבי הניהול הדרושות יישארו כפי שהן.
מערכות אחסון מורכבות עם עלויות ניהול בלתי מבוקרות יצרו צורך עז בכלי ניהול האחסון טובים יותר Enterprise Storage Management- ESM.
אמנם, לא ניתן להאשים בצורה נוחה את יצרני התוכנה במצב  זה. מוצרים כגון Compaq Insight Manager (CIM), Dell OpenManage
ו-Hitachi High Command עושים עבודה מצוינת בניהול מערכות ספציפיות של יצרנים, ובמקרים מספר גם בפעילות משולבת עם סוגים אחדים של חומרה גנרית לאחסון.
בכל מקרה, מה שמתרחש בסוף הוא שמנהלי האחסון צריכים להבין מספר רב של כלים: הם רוצים לראות כיצד RAID רץ על שרתי ה-Dell, הם פותחים את מסך ה- Dell OpenManage ; הם רוצים לראות את מערכי הRAID של Compaq פותחים CIM, רוצים לבדוק רמות שימוש, ביצוע ורוחב פס על מערכות שונות, ולבסוף הם מגיעים למסכים של כלים ייחודים המוצעים על ידי BMC, EMC והוסטים של אחרים.
כדי לבצע כל דבר, ללא קשר הם הבנה כללית של סביבת האחסון, מנהלים צריכים לקפץ ממחשב למחשב לקנפוג, איתור, איתור מחדש וטיפול במשאבי האחסון השונים באחריותם. לעיתים קרובות המשמעות היא ללכת מבניין לבניין וממערכת למערכת כדי לגבות, לשחזר, לבצע mirror או לפתור בעיות.
שדרוג לכאורה בסיסי במחלקה אחת מ- DAS ל-NAS, למשל, יכול להפוך לסיוט: יש לבצע שינויים בכל התהליכים של גיבוי, שחזור והמשכיות עסקית/התאוששות מאסון. לגיבוי לבד, זה אומר ללכת למסך שונה עבור כל מוצר גיבוי בשימוש בארגון -- במספר מפתיע של חברות זה יכול להיות מ-2 עד 6.ניהול האחסון לעיתים הינו אוסף אקראי של כלים נבדלים ויישומי ניהול מכונות עצמאיים.
פורטלים לאחסון
 יכולים להיות דרכים לתעל   Enterprise Storage Automation (ESA)
את ניהול האחסון. אחת מגישות ה-ESA הינו פורטל האחסון. מה שהיה חסר עד כה הינו רובד של ניהול אחסון מעל היישומים והמערכות הקיימים. פורטל אחסון מתוכנן כהלכה יכול לשלב ולגשת למערכות נבדלות ולאפשר את בקרת כולם בצורה אוטומטית, ממחשב אחד.
כלים אלו מספקים את האלמנטים הבאים, בדרגה זו או אחרת: 
∙ תמיכה בפלטפורמה רחבה
∙ יישום הוסט מקיף וגילוי מכונות אחסון
∙ דיווח ארגוני נרחב
∙ אינטראקציה עם כלי ניהול קיימים
∙ תקנים פתוחים
∙ ניטראליות לגבי יצרן
∙ נקודה בודדת לניהול מבוסס רשת
 
פורטלים אלו, אמנם, לא מהווים את המוצר המוגמר. עדיין יש דרך ללכת עד להשגת פתרון אוטומטי מקצה לקצה - בהם המנהל מנטר ומנהל את כל ההיבטים בסביבת האחסון, כולל מחשבים נישאים, תחנות עבודה, שרתים, סוויצ'ים ומערכים, ממסך אחד, וכל המשימות היום יומיות מבוצעות באופן אוטומטי.
במקום לבצע כ-15 צעדים ידניים להוספת אחסון חדש לסביבת SAN, בינה מקוונת מדיניות הייתה מגלה באופן אוטומטי קיבולת אחסון חדשה, הייתה מקנפגת אותה באופן מתאים ומזיזה את המידע בהתאם.
על כן, נקודות המפתח החסרות הינן:
 
אספקה דינאמית : היכולת לזהות באופן אוטומטי קיבולת אחסון חדשה, לקנפג אותה ולטפל בהזזת המידע. על כן, יישומי ניהול האחסון יכולים לבצע עיבוד ללא שגיאות, בזמן הנכון, ואוטומטי של צרכי האחסון ללא צורך בהתערבות המנהל באלפי פרטים כגון מיקום פיזי של הקיבולת או low level configuration
הגדרת השימוש הנכון באחסון אוטומטי מאפשר למפות את תהליכי המפתח ולהוסיפם למנוע של זרימת העבודה אשר יוצר רצף של משימות כגון גיבוי ושחזור, בצורה שהצעדים הרבים שלהם יכולים להיות אוטומטיים. מנהלים יכולים אז להתמקד בניהול האמיתי של האחסון ובפתרון הבעיות.
ניהול מודרך-טופולוגיה
שינוי מתמיד הינו סדר היום בארץ האחסון. אך הדבר מקשה על מפעילי האחסון להיות מעודכנים לגבי כל הדרוש לעדכון היישומים, תהליכים, מערכות ורכיבים השייכים לכל שינוי. ניהול מודרך-טופולוגיה משנה באופן אוטומטי את כל היבטי הסביבה. בכך מופרדים עסקי האחסון מן הטכנולוגיה התומכת. על כן, פעולות של גיבוי ושחזור תוכלנה להחליט על הנתיב, המסלול, התהליכים הטובים ביותר להשגת המשימות ,מבוססות על טופולוגיות מעודכנות קיימות. תוספות מסוג זה לארסנל של מנהל האחסון כבר בפתח.
 הגישה מלמעלה למטה של ESA גם היא קרובה למימוש. בעוד היא מייצגת התפתחות של ניהול האחסון לרמה גבוהה יותר, בעצם היא רק משיגה מה שהיום נחשב כנורמה בניהול מערכות ורשתות - היכן שהשגת מבט מאוחד לרוחב הארגון, שהיה פעם נושא חדיש, היום נחשב כנורמה.
 

http://itmanagement.earthweb.com/netsys/article.php/2215651