Chief Magazine

 

גיליון מספר 29 שנה III - יום חמישי 17 ביולי 2003

   
 

המערכת:
עורכת: דר' פלי גלקר

בוס: דורון מקייטן

קונספט: אלדד גלק

 

Chief R&DChief DatarecoveryChief International MarketingChief CommunicationsChief Group Site
   
  

"מחיר החופש:

ערנות מתמדת, רצון מתמיד להלחם בחזרה, אין מחיר אחר"

רון האברד

   
 

הודעות חשובות

חברת NAI שינתה לאחרונה את מדיניותה ואופן עדכון הקבצים, אנא שימו לב להוראות ומלאו אותן בקפידה למען תוכלו להמשיך ולהשתמש במוצרי NAI עדכניים.

  • כתובת אתר ה FTP עבור עדכוני הוירוסים (קובצי DAT) השתנתה בהתאם לשינויים  בגרסה 7, הכתובת החדשה המתאימה לגרסה 7 ולכל הגרסאות הקודמות היא:

ftp://ftpeur.nai.com/CommonUpdater/

  • כתובת אתר שדרוגי התוכנה ללקוחות רשומים הנו:

https://secure.nai.com/forms/upgrades/login.asp

  • שימו לב שעליכם להקליד את מספר הרישיון שלכם (Grant Number) לשם כניסה לאתר.

 

   
  

וירוס חדש

 

W32/Fakeerr@MM  גם מכונה Gruel התגלה ב- 16 ביולי אחרון והתווסף לDAT מספר 4277  למשתמשי McAfee שיצא באותו יום.
הנ"ל היא תולעת המתפשטת דרך האינטרנט ודרך רשת ה-Kaaza, מחופשת להודעה של Microsoft  או של Symantec

 עוד פרטים                  הורדת DAT                 מידע נוסף

 

 

   
 


 

הטוב משני העולמות

מתוך מאמרו של סטיב שוכארט ב-Network Computing:

" Making the Case for Both Disk and Tape "

 

אם אתה מתגלגל עדיין מגיבוי איתי עד יגון, כך בחשבון את הדבר הבא: הטכנולוגיה המתפתחת של דיסק-לדיסק יכולה לשנות את מצבך. ה- D2D המהיר הופך למתחרה רציני לעבודות של גיבוי ושחזור ידניות או אוטומטיות מקלטות גיבוי
D2D לא תמחק את טכנולוגיית הטייפ, במקום נראה כי ניתן להשתמש בה כדי להרחיב את מערכות הגיבוי על טייפים על ידי קיצור הזמן לגיבוי המידע. המפתח לאסטרטגיית אכסון מסוג "הטוב משני העולמות" הינה מערכת בעלת רבדים של מערכת גיבוי ושחזור, עם רבדים של ציוד אחסון


מתקני D2D יכולות להתאים בנוחות לשרשרת ה-SCSI או לפייבר צ'אנל SAN, בשני המקרים כפתרון ביניים בין הקו הראשי של האחסון והמערך האוטומטי של טייפים. גיבויים מתבצעים יותר מהר במתקן D2D, והמידע עובר רק אז למערכות איטיות יותר של טייפים להרחקתם הפיזית לאתר אחר.
עד לא מזמן הדיסקים הקשיחים לא היו פראקטיים לגיבוי, בעקר בשל המחיר הגבוה של הדיסקים ושל בקרי ה-RAID.
אבל כעת אחסון D2D ישים יותר מאז שקונפיגורציות RAID נבנות על טכנולוגיית IDE/ATA זולות ובעלות נפח גדול.ה"סיליקון" לבקר של ATA RAID יותר זול היום מאשר זה ל-SCSI

בחירות קשות
קיימים יתרונות וחסרונות בטכנולוגיית דיסק ובטכנולוגיית טייפ. הטייפ נשאר דומיננטי לאחסון לתווך ארוך של מידע ארכיוני, בשל הקיבולת, הניידות וצפי עורך חיים.
בדיסקים הקשיחים הקיבולת קבועה, כך שבמידה ותרצה להכפיל את קיבולת מערך ה-RAID שלך, עליך לרכוש מארז RAID נוסף עם מספר מתאים של דיסקים, או לרכוש דיסקים בעלי נפח גדול יותר. מצד שני, קלטת טייפ מוסיפה נפח באופן מידי ויחסית בעלות נמוכה: עם כל טייפ נוסף שקונים מכפילים את קיבולת כונן הטייפים במחיר של חלק מעלות הדיסק.
המגבלה העיקרית של הטייפ הינה בוודאי חלון הגיבוי הגדול. הטייפ מסורבל מפני שטבעו ליניארי וקצב העברת המידע איטי. למשל, לוקח הרבה יותר לגשת למידע באמצע או בסוף הסרט. במקרים בהם המהירות פחות חשובה לארגון מאשר הנפח, כידי להמשיך להשתמש בטייפ. יש אמנם לקחת בחשבון, כי מה שיותר קלטות ממלאים, יותר יש לנהל.

לגבי ניידות, הטייפ נוח מפני שניתן בקלות לאחסן את המידע מחוץ לאתר על ידי העברה פיזית של הקלטות למקום מאובטח. הפרט חשוב לתכנון התאוששות מאסון, אך עדיין מכיל סכנות . ניתן - למשל- לגנוב את הטייפים עם המידע הארגוני בדרכם לאתר אחר.
מערכות דיסקים כבדות יותר בוודאי לא מועברות בקלות לאתר חליפי לצרכי התאוששות מאסון. אבל דרך אחת להשתמש בטכנולוגיית  דיסק למען התאוששות מאסון - וזה יעבוד רק אם המידע לא משתנה הרבה- היא על ידי מירור של זוגות מערכי דיסקים באמצעות קשר WAN. השיטה לא תמיד מעשית, בהתאם לעלות רוחב הפס והמהירות היחסית נמוכה של הרבה קשרי WAN.


במהירות האחסון הדיסק מנצח בהרבה, בזכות  קלות  הגיבוי והשחזור. ל-D2D שיעור מידע גבוה  יותר מאשר לטייפ, בד"כ פי 2 או 3 מזה של כונני  הטייפ החדישים ביותר . הוא ניגש למידע באופן  רנדומאלי, מה שהרבה יותר יעיל מגישה ליניארית.  את המידע ניתן לשחזר ממנו עם כלי קובץ סטנדרטיים, בעלי יתרונות בשימוש ביחס לתוכנת  גיבוי.
ההחלטה באיזה מדיה להשתמש מתי והיכן תלויה  בסוג העסק והפעילות. דרך טובה למזג טכנולוגיות  דיסק וטייפ הינה המטרה של פונקציות גיבוי  ושחזור. מסד נתונים של מכירות, בעל ערך רב  ומשתנה באופן מתמיד, הינו מועמד ראשי לאחסון  קרוב-קו ( near line ) לגיבוי עם מערכת D2D.

הוא יוכל להיות מגובה מדיסק החסון בקו הראשי,

קיבולת בעלייה ומחיר בירידה

טייפ

לא דחוס

דחוס

מחיר($)

Overland Storage SDLT

2.6 TB

5.72 TB

21,999

Imation Super DLT (קלטת)

160 GB

320 GB

 116.49

Quantum SDLT (טייפ)

160 GB

320 GB

 3,799

Sony AIT-3 (טייפ חיצוני)

100 GB

260 GB

3,426

Sony AIT-3 (קלטת)

100 GB

260 GB

 90

דיסק

 

         

 

Maxtor Maxline Plus II HD

 

250 GB

429

Maxtor Maxline Plus II HD

200 GB

356

Western Digital Caviar HD

200 GB

350

MaxtorDiamond HD

120 GB

169

Western Digital ATA HD

120 GB

205

ומשוחזר גם במהירות. משם המידע יוכל לזרום למדיה איטית יותר של טייפ לאחסון מחוץ לאתר.

דרך נוספת להתאים ולשלב טייפ ודיסק הינו  השימוש של גיבויים ארכיוניים ומטוב האחסון בקו  הראשי(mainline)
גישת הארכיב מחייבת לקבוע את רובדי הגיבוי  לאחר בחינה וסיווג המידע שמגבים. סיכומים פנים  ארגונים, למשל, שומרים ראשית במתקני הקו  הראשי, מגבים אותם למתקן D2D, ולבסוף לטייפ  מחוץ לאתר. כאשר מידע זה מתיישן ונגשים אליו
בתדירות נמוכה יותר, ניתן להסירה לגמרי מהקו  הראשי ולאחר מכן מהתקן ה- D2D
  . משם ניתן  להעבירו לטייפ רק לאחסון לתווך ארוך כגון   WORM אופטי (write-once, read many)
.הזזת מידע מרובד לרובד עם התיישנותו מבטיח שהמידע אליו ניגשים יהיה באחסון המהיר יותר, מבוסס דיסקים, והמידע הישן יותר ישמר למטרות ארכיוניות ויועבר לטייפים.

חלון הזדמנות

תהליך הגנת המידע הארגוני כולל כל צעד במחזור החיים של המידע: יצירה, אחסון, גיבוי, ולבסוף מחיקה. עליך להחליט אילו זמני שמירה, שחזור וחלונות גיבוי מתאימים לפעילות שלך.
היכן יש לקבוע מטרות ההגנה למידע הארגוני? תלוי בקו העסק. הרבה חברות שיווק, למשל, חוות שיאים של פעילות במשך היממה, על כן מעדיפות גיבוי לילי.
מומלץ למנהלים עסקיים לעבוד יחד עם מחלקת מערכות המידע כדי לקבוע את חלונות הגיבוי הרצויים, זמני שחזור ומדיניות שמירת המידע כדי להבטיח שלחברה יוצא המיטב מארכיטקטורת האחסון שלה.
גם אם שילובם של טייפ ודיסק הינה הדרך היעילה ביותר לטפל בגיבוי ושחזור מידע, שתי הטכנולוגיות לא בדיוק plug and play. החוליה החסרה לאינטגרציה של דיסק וטייפ הינו תוכנה לניהול משולב של דיסק וטייפ וגיבוי.

 למקור

 

   
  

Click for implementations

   
  

 

Pocket your Backup  !

 

 
   
 

 

התאוששות מאסון

מתוך :"Taking an organized, logical approach to disaster recovery"

של דייויד סקוט.  למקור

עם מגוון הולך וגדל של פתרונות DR זמינים למנמ"רים מוגבלים מבחינת מזומנים, ניתן כעת להעריך כל אפליקציה ומערך מידע על פי התאימות הפוטנציאלית להתאוששות מאסון. הסוד הוא לעשות זאת בתבונה. תוך הבנת סדר העדיפויות העסקי, מערכות המידע יכולות להגיע לפתרון DR המתאים לכל יישום אינדיבידואלי.

יישום התאוששות מאסון סביר מבחינת עלויות כולל שלושה צעדים:
צעד 1. ביצוע ספירת מלאי של אחסון/מידע.
כאשר סופרים בסביבה קיימת, המפתח הוא סדר. צור גיליון עם רשימת כל נכסי האחסון, כלול עמודות לשם הספריה והמיקום להעברה.כלול גם תיאור של תוכן, שמות של ה-HOSTS, יצרן ורמת מערכת הפעלה של ה-HOST, שם יצרן האחסון ודגם המוצר.כמו כן, תצטרך עמודות בשביל סוג ה-DR המתוכנן, או סוג העברת המידע, כמו גם מידע לגבי מיקום אחסון המידע ל-DR

צעד 2. הערכת חשיבות המידע לעסק  הצעד הבא הינו להעריך את משמעות העסק וערך אולטימטיבי של המידע. זה יכול לכלול שאלות כגון "למה משמש המידע?", "כמה הכנסות היא מייצרת ליום ?", "באיזו תדירות מעודכן המידע?" ו-"עד כמה קשה לשכתב אותה ואילו עוד הדים יכולים להתרחש כתוצאה מאובדנו?"
בלי קשר לקריטריון הנבחר, יש לדרג כל רשומה לצרכי DR כ-חיונית, חשבוה או חשובה במידת מה.
מידע חיוני הינו החמצן ההכרחי לחלוטין ובלעדיו הארגון לא יכול לתפקד לכל פרק זמן. גם לא חלק קטן ממנו יכול ללכת לאיבוד.
מידע חשוב - ניתן להשוות אותו למים ומזון - הינו המידע שבלעדיו יכול הארגון לתפקד למשך מספר שעות מבלי לאבד את מקומו בעסקים.
מידע חשוב במידת מה
הוא מידע שטוב לשמור ויתכן יהיה צורך לגשת אליו תוך מספר ימים או שבוע או יותר.

צעד 3. בחירה ויישום פתרון DR מתאים לעבודה.
לאחר סיווג המידע הארגוני, יש לדרג את פתרונות ה-DR הזמינים. בעקרון קיימים שלושה סוגי פתרונות DR שחיים ביחד: חם, פושר וקר. הגנה על יישום דומה לשוק הביטוח: כמה שיותר כיסוי מספקים, יותר זה עולה לנו. לדוגמא, עולה פי כמה יותר להטמיע אתר חם ל-DR מאשר אתר פושר או קר.

אתר חם
היות וזה הפתרון היקר ביותר, יש להשתמש בו רק להגנת על המידע החיוני. היישומים באתר זה משתמשים בהעתקה סינכרונית כאשר התווך בין האתרים קצר. במקרה זה, HOST יצרני אינו מגיב לבקשת כתיבה עד אשר תת המערכת המרוחקת לאחסון מודיעה על שכפול מוצלח.
היות וההשעיה בזמן הכתיבה הופכת למשמעותית יותר בסביבות בהן שני האתרים -היצרני וזה של DR- מרוחקים יותר , יישומים אלו משתמשים שם בתקשורת בלתי סינכרונית. בצורה זו, תת מערכת האחסון היצרנית מיד מודיעה על סיום פעולת הכתיבה לשרת ורק אז מכפילה את המידע לתת מערכת האחסון המרוחקת.
במערכות בהן משתמשים בשיטה הבלתי סינכרונית, ההבדל בין אתר היצור ואתר ה-DR אינו עולה על בקשת סינכרוניזציה אחת  לכל מערך מידע.
(הערת המערכת: בשיטה הסינכרונית הגיבוי הופך לאמין פחות, היות וכל מחיקה או שכתוב ש"דורס" מידע קיים, יעלים פיסות מידע חיונית בו זמנית בשתי המערכות)

רוב יצרני האחסון מציעים תוכנה קניינית הומוגנית ל-DR המאפשרת סנכרון המידע בתוך תת המערכות של אותו יצרן. פתרונות DR הטרוגניים שמוצעים על ידי יצרני תוכנה בלתי תלויים מאפשרות סנכרון של המידע בין תת מערכות של יצרנים שונים. פתרונות הומוגניים משתמשים במשאבי האחסון של תת המערכות, עת שפתרונות הטרוגניים משתמשים במשאבי השרתים של מערכת היצרנית ומערכת ה-DR כדי לסנכרן בין שני האתרים.

אתר פושר
נ
יתן להטמיע אתר מסוג זה על ידי שימוש בתוכנה מסחרית או אפילו חינם - freeware
לשמירה על מידע מסווג כחשוב. עת שגישה זו רגישה יותר לאובדן מידע, כאשר מטמיעים אותה בצורה נכונה יכולים לנהל אתר פושר ביתר קלות מאשר אתר חם.הדבר יכול גם להיות יקר הרבה פחות, מפני שלא תהיה צורך ברישוי תוכנות קנייניות בשני האתרים.

גישת עשה DR בעצמך

ל
יישם DRשל אתר פושר על שרת גיבוי מרכזי עם שימוש באחד ממוצרי התוכנה חינם הינו בעל עלות -תועלת גבוהה, מבטל את ההשפעה על הייצור, ומשפר את התחזוקתיות על ידי גיבוש מספר יישומי DR באתר אחד. ועוד, כדי להקטין את כמות המידע הרגיש לאובדן ניתן לבצע העתקות יומיות על מנת לשפר את זמן השחזור ועדיין התהליך יישאר  בעל עלות-תועלת.
 

שם תוכנה

Compression
feature

Re-transmit
feature

Secure - Can be
tunneled over SSH

Rsync

YES

YES

YES

Rdist

NO

NO

YES

Wget

YES

YES

YES

 

אתר קר
א
תר קר הינה האימפלמנטציה הזולה ביותר ומתאימה למידע בעל חשיבות מה. היא נשענת על קלטות טייפ מאוחסנות מחוץ לאתר לצרכי התאוששות מאסון. כדי לשפר זמן שחזור באתרים קרים מומלץ להציב בהם ציוד מחשבים מוכן להדלקה.
בסיכום, כאשר בוחרים את כלי ה-DR המתאים לעבודה, יש לקחת בחשבון לא רק את משמעות המידע לעסק אלא גם עלויות מול תועלת, פתרונות הומוגניים מול פתרונות הטרוגניים, והן מאפייני תוכנה שימושיים לצמצום עלות סוג מסוים של פתרון DR. במידה ועלות האימפלמנטציה ותחזוקת ה-DR עוברת את הרווח שיוצר, עליכם לשקול מחדש את חשיבות המידע. פרט לארגונים פיננסיים, רוב החברות יגלו כי 10% מכלל המידע נכנס לתחום החיוני להישרדות.

 סיכום

למזער עלות ולמקסם יצרנות. יישום מוצלח של DR פירושו  להבין כי מידה אחת אינה מתאימה לכל. סיווג ויישום הכיסוי DR המתאים לחשיבות המידע הארגוני יניב
 חיסכון ניכר בעלויות.

 

   
 

ניהול מידע ותקשורת על LINUX
 

מועצת העיר Munich החליפה לאחרונה את מערכות ה-Microsoft במבנה הארגוני שלה במערכות Linux. אבל היא לא לבד. מספר רב של ארגונים בנפח ביניים מחפשים אלטרנטיבות למוצרי Microsoft. ה-Linuxמחזיק היום נתח שוק של 27% עם מגמת עלייה.בעקר שרתי ה-Linux הולכים וצוברים פופולאריות.

אלטרנטיבות ל-Microsoft Exchange
 

במה עולה Linux על Exchange? - הוא מאפשר את מיזוג כל הפונקציות של דואר אלקטרוני, פקס, מזכירה אלקטרונית, SMS וניהול משימות ולוח פגישות בממשק אחד.
למיזוג זה של כל מרכיבי התקשורת והמידע, עולים יתרונות משמעותיים. למשל, במשלוח פקסים במבנה קונבנציונאלי כותבים ומדפיסים את המלל, מחפשים את מספר הפקס הנכון, שולחים את המסמך ממכשיר פקס על ידי הקשת המספר המבוקש. העובד ממתין בזמן המשלוח, אוסף את דו"ח המשלוח, לוקח את המסמך המודפס חזרה לתחנה שלו, מהדק אותו לדו"ח, מנקב אותם ומתייק בתיקים. במקרה זה העלות הסטנדרטית של התקשורת בקו טלפון הינו כ- 7 סנט ומהווה רק חלק קטן מהעלות האמיתית של הפעולה. החלק בעליות כוח אדם הינו גבוה מעבר לכל פרופורציה. כאן דוגמא:
 

עלות/תועלת לפתרון פקס Server/client

לחברה קטנה עם 5 עובדים

מכשירי פקס ידניים

שרת פקסים ודואל

זמן דרוש למשלוח כל עמוד בפקס, כולל חיפוש מספרי פקס, מרחק ממכשיר הפקס ותיוק

5 דקות

0,5 דקות

מספר פקסים שנשלחים בשבוע

50 יחידות

50 יחידות

ממוצע עלות לשעת עבודה

30,- €

30,- €

עלויות שבועיות

125,- €

12,50 €

חיסכון שבועי

 

112,50 €

 

החלטה חופשית. לחברת Tobit, יצרנית פתרונות תקשורת מאוחדת,  כ- 450,000 לקוחות שרובם בעלי פלטפורמות Novell ו- Microsoft מסיבות היסטוריות, מציעה כעת את מוצריה גם לשרתי Linux בעקבות מדיניות ה-Multi-NOS*  מבלי שבחירת פלטפורמה זו או אחרת תשנה את ביצועי המערכת. למוצר David XL אין מה להתבייש מול ה "גולית"Microsoft Exchange
אחד הטיעונים בעד Linuxהינה מדיניות הרישוי של Microsoft. ויש גם את היציבות ובטיחות של מערכות ה-open source .בשימוש ב-Microsoft יש לרכוש בד"כ מרכיבי חומרה ותוכנה חדשים לכל גרסה. Linux יכול לעבוד על משאבי חומרה קיימים.
*(NOS = Network Operating System)
 

לכתבה המלאה

 

 

  
 

כרישים  בים - אפרוחים  ביבשה

 

ביום שלישי השבוע התקיים בנמל תל אביב כנס Microsoft לעורכי דין. היה ממש מפחיד לראות כל כך הרבה פרקליטים ביחד. כפי שקורה גם בענפים מקצועיים אחרים כגון רופאים ומהנדסים, יש ביניהם מיעוט שעוקב מקרוב אחרי התפתחות טכנולוגיית המחשוב, והשאר נגרר באיחור רב אחריו. רוב משרדי העו"ד משתמשים בשירותיהם של חברות קבלניות לטיפול במערכות המחשב. למנהל הרשת אין לרוב סמכויות החלטה ולעיתים נדירות מוצא אוזן קשבת לייעץ לגבי שיפורים במבנה הרשת, רענון נהלי האבטחה, ואפילו ייעול העבודה.

בית המשפט הממוחשב -וקיים כבר כזה בעיר רמלה- הוצג בכנס כסביבה אידיאלית לחיסכון בזמן וזירוז עבודתן של תחנות הצדק. המשרד הממוחשב-כמעט-במלואו  כבר לא אוטופיה.
פרט אחד אמנם העביר צמרמורת בקהל: האפשרות שכל לקוח יוכל לעקוב אחרי התקדמות התיק שלו באמצעות האינטרנט! מנחשים למה?
 

 

  
 

עוד  נקודת  תורפה  ב-Windows

 

למרות שבארה"ב הפולנים נחשבים לפתאים וטיפשיים, הפעם היה להם חלק בגילוי ופתרון בעיה קריטית שהתפרסמה אתמול, 16 ביולי. באותו בוקר Microsoft הפיקה
patch  עבור כיסוי החור שכל תוקף יכול לנצל כדי להשתלט על מערכות בהן כל גרסת Windows פרט ל-Windows ME
קבוצת הפורצים ויועצים עצמאיים לאבטחת מידע הפולנית הנקראת Last Stage of  Delirium גילתה את נקודת התורפה ועבדה ביחד עם Microsoft כדי לפתור אותה.
הבעיה נמצאת ברכיב של מערכת ההפעלה המאפשרת למחשבים אחרים לבקש ממערכת ה-Windows לבצע פעולה או שירות. הרכיב, מכונה RPC -  Remote Procedure Call - מקלה על פעילות כגון שיתוף קבצים ומדפסות.
פורץ השולח כמויות גדולות של בקשות לתהליך זה יכול לגרום למערכת לאפשר גישה מלאה. הדבר ייתן לפורץ את האפשרות להפעיל כל שרת שהוא רוצה. למשל, שינוי עמודי WEB, פירמוט מחדש של הדיסק הקשיח, או הוספת משתמשים לקבוצת מנהלי הרשת המקומית.
ב-Microsoft ממליצים שבנוסף לPatch רצוי שמנהלי הרשתות יסגרו כל צינורות התקשורת שלא משתמשים בהם, והן פורטים נוספים. השימוש בפיירוול חשוב כאן מאוד. למערכות XP ו- 2003 יש פיירוול כמאפיין בחיבור לאינטרנט.
 

 

    
 

 

 

בוא אלי, וירוס קטן
שב לי בשקט בכונן,
תעמיד לך צאצאים
ושלח אותם לחברים.

יש לי פנדה נהדרת,
יש לי אי-סייף לתפארת
יש לי נורטון ועוד הרבה
ולכלום זה לא שווה,


את כולם עדכנתי היטב
כל שנה באמצע כסליו
וכדי שלא יתעייפו
כיביתי אותם בזמן חיבור


בוא אלי וירוס קטן
שא אשמה לבלגן.
(נשאר לי ביט אחד בודד
למכתב של דוד עודד)
וכל השאר כאן: שמורה
לוירוסים בהכחדה!
 

 

                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מדודו שטרומן, בהוקרה. 




























 

Background picture:

"Apocalipsis"

by Albert

Durer

 
 

 

ניתן לעיין במידעון השבועי העדכני דרך הקישור:

http://www.chief.co.il/magazine

רשימת כל הגיליונות הקודמים נמצאת ב:

http://www.chief.co.il/magazine/2003/Archive.htm

 
 
   

 

ברוך הבא בחזרה ליוסי ארז, חבר מצטיין ב" מסדר אבירי הגיבוי "

כל מה שציפיתם ורציתם לצפות, אצלו ב- HANITA COATINGS/

 

 
   

    נא לא להשיב (reply) על הגיליון נשמח לקבל הערות והארות,

   המלצות  ובקשות  או קישורים לאתרים מעניינים לדוא"ל:

  eldad@chief-group.com או feli@chief-group.com

 
   

לנוחותכם הוספנו אפשרות להוספה וגריעה עצמית מרשימת התפוצה

 
 

Hit Counter   כל הזכויות שמורות 1986-2003 © צ'יף יישומים ישראל בע"מ