Chief Magazine

 

גיליון מספר 40 שנה III - יום חמישי 2 באוקטובר 2003

 המערכת:

    עורכת: דר' פלי גלקר

feli@chief.co.il

    קונספט: אלדד גלקר

eldad@chief.co.il

    מבצעים והנחות

s@marketing.co.il
    יעוץ ופרוייקטים oz@support.co.il

 

 

 

 

"Anger is more useful than despair."

 

Arnold Schwarzenegger as T101 in "Terminator III"

 

סליחות

בפתח יום הכיפורים, צוות הידיעון מבקש סליחה

על מה שנכתב ולא היה צריך להיכתב,

על מה שלא נכתב והיה צריך להיכתב,

גמר חתימה טובה! ושנה טובה ומוצלחת.

טיפ קטן

בכל פעם שמכניסים CD-ROM לכונן ומקבלים הודעה שלא ניתן לקרוא אותו, יתכן והבעיה נובעת מלכלוך שהצטבר על פני השטח. ניקיון מהיר יכול להחזיר את ה-CD לחיים.

שמים מספר טיפות מים (עדיף מזוקקים) על בד מכובס (לא חדש) ונטול מוך, ובעדינות מעבירים על הצד  הצרוב, בקו ישר מהמרכז לשוליים. אחרי שה- CD מתייבש, מחזירים בכונן ומנסים שנית.

במידה והניקיון לא עוזר, יתכן והשטח שרוט עמוק. קיימות תוכנות לתיקון המצב כגון Scratch Repair Kit או Esprit Development's Wipe-Out, אמנם אין זו המלצה לשימוש בתוכנה זו או אחרת. אם המידע חשוב באמת, רצוי תמיד להשקיע בבדיקה מעבדתית

למניעת הפתעות בלתי נעימות, מומלץ להקפיד ולהגן על הדיסקים על ידי נגיעה בשוליים בלבד, ושמירתם בקופסאות במידה והם לא בשימוש.

איך זה שאף אחד...


איך זה שאף אחד עוד לא יצר דיסק עם Internal RAID? 0 הדבר הינו אפשרי מבחינה טכנולוגית, אך בלתי מעשי מבחינה כלכלית. תעשיית הדיסקים מאופיינת כבעלת נפח גבוה עם רווח נמוך, במיוחד במישור ה- IDE - לא כל כך במישור ה-SCSI.
הדרך ההגיונית היחידה של יצרני הדיסקים להוריד נפח הינה להגדיל את שולי הרווח (וכמובן שאין לקוח או OEM שיהיה מרוצה בכך)
לטוב או לרע, דיסקים קשיחים הינם מוצרי צריכה. לרוב האנשים דיסק הוא דיסק, הוא דיסק...
מנקודת המבט של הצרכן, כמובן שכל אחד רוצה לרכוש רק דיסק אחד במקום שניים, אבל לשם מה היה רוצה יצרן למכור רק דיסק אחד, עם אותו רווח, במקום שניים עם רווח כפול? הפופולאריות של RAID 0 בין החובבים עזרה להגדיל את המכירות של דיסקים, ועליה במכירות עוזרת תמיד להוריד עלויות.
יצרני דיסקים קשיחים נאלצים להיות שמרנים; החלטות שגויות מבוססות רק על ציפיות אגרסיביות כבר הצליחו למוטט יותר מחברת דיסקים אחת מגל ה-COM.
מנקודת מבט טכנית, יש מספר דאגות לקחת בחשבון:


1
. סטייה בראשי הקריאה על ACTUATOR (זרוע או מפעיל זרוע) אחד.
בשל גמישות, כל ראש נמצא מעט בסטייה לגבי כל ראש אחר, גם אם כולם מחוברים לאותו מפעיל זרוע. ה Track 1000 על משטח אחד אינו בדיוק במקום הרדיאלי הזהה ל-Track 1000 במשטח אחר. על כן, כמעט בלתי אפשרי לשים בשורה אחת את כל הראשים על אותו track באותו רגע. סטייה זו מודגשת כאשר הטמפרטורה משתנה, היות ולא כל הראשים יסטו באותה מידה, גם לא לאותו כיוון.
דרך לעקוף זאת הינה להשתמש במספר ACTUATORS, כפי שנעשה ב-Seagate Hawk drive (מספר שנים אחורה). דרך אחרת הינה לא לאפשר לACTUATOR יחיד להזיז את הראשים, אלא להוסיף שלוחה משנית לכל ראש. הדבר יתקן את סטיית הראשים.
האופציה הראשונה גוזלת יותר מקום מאשר המקום הזמין בצורת ה- "3.5 הסטנדרטית, לפחות מבלי להגיע לדיסקים קטנים יותר. המורכבות והעלות הגבוהות יותר כנראה מנעו עד כה מיצרנים אחרים לקבל קונצפט זה.
האפשרות השנייה עוקפת את אילוצי המקום הפנוי אבל לא נמצא עד כה קונצפט או עיצוב חסכוני לשלוחות משניות. (piezoelectrics, shape memory alloys, microactuators).עד שהמחיר לא ירד, יש סיכוי קלוש שאלה יכנסו לייצור בנפח.

2. מגבלות רוחב פס בקריאה
AFAIK, ה-channel chips העכשוויים מתוכננים לטפל בזרם דאטה מראש אחד בכל פעם.היות ורק ראש אחד פעיל בקריאה בכל פעם, זה לא העניין. אמנם אם ראשים רבים קוראים בו זמנית, ה-channel chip יצטרך את רוחב הפס כדי להתמודד עם זה.


3. מורכבות ה-SERVO

עם רק ראש אחד פעיל בכל רגע, מערכת הSERVO רק צריכה לעקוב אחר הראש-TRACK. עם מספר רב של ראשים לעקוב אחריהם, מערכת הSERVO הופכת למורכבת יותר. המורכבות שואבת זמן של ה-MICROPROCESSOR, ונדרש מעבד חזק יותר, וכנראה יקר יותר.

4. מגבלות רוחב פס בממשק
כאן אנו ניצבים מול סוגיה של ביצה ותרנגולת. למה לטרוח עם ממשק בעל רוחב פס גדול מאשר מציעים דיסקים רגילים (כמו SATA 150 ודיסקים IDE)? ובאותה מידה, למה ליצור דיסק שבאופן קבוע ימלא את הממשק?
עם SATA 150 ולעיתים גם עם SATA 1.0, גם רוחב הפס הגדול יותר יתמלא עם ראשים רבים המעבירים מידע באותו רגע. למשל, ובפשטות גדולה, נניח שהבציר הנוכחי של דיסקים IDE יכול להעביר בקצב העברה של 50MB לשנייה, בשימוש בראש אחד. במידה ומשתמשים ב- 4 ראשים, עוברים בקלות את הקצב של 150MB לשנייה

http://www.storagereview.com









 

Data Integrity

Consulting Services

עוד על תכנון התאוששות מאסון

"ארגונים רבים אינם מתכוננים באופן מלא לאסונות בתחום טכנולוגיות המידע. הן אם נגרם מידי אדם או מכוחות הטבע, אסון יכול להשאיר את הציוד ללא פגע, אך ללא אפשרות גישת המשתמשים אליו.

התכנון להתאוששות מאסון יכול להיות תהליך זולל זמן ומתסכל".

(מתוך www.cridon.com )

 

הזכרנו בעבר על גבי גיליונות ידיעון זה, מקרים מספר בהם ארגונים הסתפקו בהשקעה כספית ניכרת לשם רכישת פתרונות גיבוי ממותגים, תוך אמונה כי מוצר אחד יכול להתאים לכל סוג של ארגון. גם אם נצא מתוך הנחה שנויה במחלוקת זו, קשה להאמין כי הכנסת מוצר כלשהו לארגון קיים ללא תכנון השתלבותו במערך חרום יכול לספק כיסוי נאות בימינו.

 

באופן פרדוקסאלי, גם בתקופה קשה זו לכלכלה, מעדיף ארגון ממוצע להסתמך על מוצרי גיבוי מבוססים מדיה מתכלה, שאינם מצליחים להחזיר את ההשקעה הראשונית כמובטח, וממשיכים לשאוב עלויות תחזוקה (תחלופת מדיה, למשל) גבוהות מן הסביר.

 

כפי שבטיחות בנהיגה אינה נמדדת רק על פי נוכחותו של גלגל רזרבי בתא המטען,

מוכנות של ארגון למקרה של אסון, אינה נמדדת רק על ידי  שם יצרן תוכנת הגיבוי.

 

?

שאלות בענייני רשת ממוקדת המשכיות עסקית

שולחים בצירוף שם ומספר טלפון

לדואר אלקטרוני oz@chief.co.il

 

Kanish


Bob Kanish כתב פעם: "וירוסים יכולים לעורר כל כך הרבה פחדים בעולם המחשבים,
 עד כי לעיתים החדשות על וירוס מסוים מתפשטות מהר יותר מהווירוס עצמו.
חשוב יותר מלדעת מה יכול וירוס לעשות - לדעת מה וירוס אינו יכול לעשות"
 

 Developing an Effective Antivirus Strategy


שלוש מגננות בסיסיות בולטות בפיתוח אסטרטגיה יעילה נגד וירוסים:

1.הנשק החזק ביותר בארסנל הינו דרך מוגנת ונקייה (דיסקט או CD) לאתחול המערכת. שום סורק או מנקה וירוסים לא יעבוד באופן תקין במידה וקיים וירוס בזיכרון, מפני שעוד תוכנות יכולות להדבק בעת שהסורק פותח אותם לבדיקה. מומלץ שה-CD יכיל גם את ה- master boot record ו- partition table של הדיסק הקשיח, כמו גם את הדאטה של CMOS המחשב. כמו כן, רצוי ש-CD זה יכיל את התוכנה הסורקת / מנקה האהובה על מנהל הרשת. במידה ווירוס הדביק את המחשב או את הדיסק הקשיח, תמיד רצוי להריץ את הסורק מ-CD נקי, אשר יבטיח כי הווירוס לא יתפשט עוד.

2. המגננה השנייה נגד וירוסים הינו נקי של הדיסק הקשיח. הרבה חבילות אנטי וירוס ינסו לטהר תוכנות נגועות, אמנם יש פעמים שמחיקת הקוד הזדוני מתוכנות או מן ה- master boot record אינה מספקת. תהינה תוכנות שלא תרוצנה מפני שהקוד שלהן שונה, או המערכת יכולה לסרב לבצע אתחול נאות. כמו כן קיימים וירוסים המצפינים או מערבלים את קובצי הדאטה הקשורים לתוכנות, והווירוס עצמו מפענח או מסדר את המידע כאשר מפעילים את התוכנה. אם מסירים את הווירוס, המידע יכול להישאר במצב של הצפנה או ערבול. גיבוי טוב ואמין מבטיח פתרון לבעיות אלו וחזרה תקינה לעבודה.

3.החלק השלישי באסטרטגיה נגד וירוסים הינה וכנת האנטי וירוס, ועדיף תמיד יותר מחבילה אחת, היות ולמרות כל הצהרות היצרנים, אין מוצר שעושה הכול. 
 

 

 

תודה לגיל שביט, שהעשיר אותנו עם שורותיו הבאות:


"שותפות יוצרת

שותפות יוצרת
הינה עיצוב הדדי (אחד של השני) של גישות, מחשבות והתייחסויות , בה לכל אחד מן השותפים החופש המלא להבעה וביטוי עצמי.

שותפות יוצרת הינה שכפול של חלקים מעצמנו אצל הזולת ושל הזולת אצלנו

התוצאה של שותפות יוצרת הינה מכפל כוח בתנאי שכל אחד מן השותפים לוקח אחריות מלאה על עצמו תוך התחייבות מלאה למימוש הביטוי העצמי של שותפו.

ביצירת שותפות יוצרת, מספיק צד אחד המצהיר עצמו שותף כדי שהצד השני ייכנס כשותף
הבהרה: הזמנה לשותפות הינה כחיזור בו מחויב המחזר לשלמות השותפות לכשתקום. הצד המוזר הופך לשותף מלא תוך חיזור הדדי ההופך לחגיגה מתמשכת

בשותפות יוצרת אתה, הפרט, על רצונותיך ומאוויך, מתחיל לחוש כי שותפך הינו חלק ממך ורצונותיו-רצונותיך, ומאוויו - מאוויך

שהינך מגיע למצב בו אתה חש כי בהעדרך ימלא שותפך מקומך טוב לפחות כמוך - לפניך שותפות היוצרת חופש להיות או לא להיות.

שותפות יוצרת נוצרת כאשר אתה מעצים את שותפך באופן מתמיד ובכך גדל בעצמך ובמקביל שותפך מעצים אותך וגדל בעצמו.

התנאי לקיום שותפות יוצרת נוצר כאשר מחויבותך להקשיב לשותפך גדולה לפחות כמו מחויבותך להביע את עצמך.

כל אחד מאיתנו הינו מקור פוטנציאלי ליזום שותפות יוצרת או להיענות לאחת כזו."
 

 
 

 

ניתן לעיין במידעון השבועי העדכני דרך הקישור:

http://www.chief.co.il/magazine

רשימת כל הגיליונות הקודמים נמצאת ב:

http://www.chief.co.il/magazine/2003/Archive.htm

 
 

אתרים לעיון נוסף:

http://www.symantec.com

http://www.zdnet.com

https://infosecu.com

http://www.icsa.com

 

 לאתר התראות חמות

לאתר התראות חמות

לאתר העדכונים

לאתר העדכונים

 

 

 

מזל טוב ליעל סמוליאן (מ-IKEA )

יום הולדת עגול - סיבה למסיבה !

 
     

    נא לא להשיב (reply) על הגיליון נשמח לקבל הערות והארות,

   המלצות  ובקשות  או קישורים לאתרים מעניינים לדוא"ל:

  eldad@chief-group.com או feli@chief-group.com

 
     

לנוחותכם הוספנו אפשרות להוספה וגריעה עצמית מרשימת התפוצה :

 
 
 

   כל הזכויות שמורות 1986-2003 © צ'יף יישומים ישראל בע"מ

Hit Counter