Chief Magazine

 

גיליון מספר 51 שנה III - יום חמישי 25 בדצמבר 2003

 המערכת:

    עורכת: דר' פלי גלקר

feli@chief.co.il

    קונספט: אלדד גלקר

eldad@chief.co.il

    מבצעים והנחות

s@marketing.co.il
    יעוץ ופרוייקטים oz@support.co.il

 

 

 

 

Vision without action is a daydream.

Action without vision is a nightmare.

                                                                               (Japanese Proverb)

סיכום ביניים

בפניכם הגיליון האחרון לשנה זו. מסתיימת שנה קלנדארית נוספת של פעילות רבת התרחשויות, והפתעות. כל יום הביא עמו מתנה, מכל אירוע למדנו, על כל רגע אנו מודים.

פגשנו במהלך השנה אנשים יקרים שהעשירו אותנו מבחינה מקצועית ואנושית. שנה זו הוכיחה כי אין תשובה אחת לכל שאלה: אנשים שונים רואים את האור מזוויות שונות, הספקטרום אינסופי ויתכן כי כל גווניו אמת. אם כבר הגענו לאמת, אמרו חכמים כי גם המשמעות שהמילה מייצגת כוללת את הכול -פרטים גלויים ומוסתרים כאחד, כמו שהתיבה עצמה כוללת את הכול: מן האות הראשונה (א') ועד האחרונה (ת'), עם מה שבאמצע (מ'- האות האמצעית בא'-ב'). אנו מאחלים לכם ולנו שנהיה מסוגלים לראות בשנה הבאה את האמת כולה, מתחילתה ועד סופה.

איחולי אמת של שנת 2004 מוצלחת

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

יש הנוהגים לקרוא להם "שטינקרים". יצרני תוכנה מוכרים פריטים קטלוגיים נוספים שייעודם להפיץ אותם. תקלות מחשב מוחקות אותם ויש להתקין אותם מחדש. הם טובים? הם רעים? מה להם וליהודים ?

מעט על Agents לתוכנה

עד כה שמענו שהאייג'נט הינו תוכנה "קטנה" שיש להתקין בתחנות העבודה ובמחשבים נישאים, הקשורה לתוכנה אחרת הנמצאת בשרת. ידענו שתפקידה  "לספר" לתוכנה בשרת על המתרחש בתחנה.

אייג'נט הינה עוד הפשטה רמת רמה של תוכנה, וקל יותר להגדיר אותה על פי התנהגותה מאשר על פי טבעה (סוגים, שיטות ותכונות) - או על פי סביבת העבודה והפעילות, כפי שמסבירה זאת Patty Maes מחטיבת האייג'נטים ב- MIT : (בלחיצה על השקף תגיעו לאתר המצגת)

מאפיינים משותפים מעטים מגדירים אייג'נט לתוכנה:

1. אייג'נט לתוכנה הינו מודול עצמאי, הוא מסוגל לפעול כתהליך בפני עצמו ולבצע פעולות ללא התערבות משתמש.

2. אייג'נט הינו בר תקשורת, הוא מתקשר עם משתמש, עם אייג'נטים אחרים, או עם  תהליכים אחרים בתוכנה.

3. אייג'נט הינו בר תפישה, הוא מסוגל לקלוט ולהגיב לשינויים בסביבתו.

כמונו האנשים, אייג'נטים של תוכנה יכולים להיות ברי רמות שונות של יעילות בביצועם משימות מסוימות. למשל, אייג'נט של תוכנת דואר אלקטרוני אחת יכול להיות די מגושם ומסוגל רק להעביר מסרים למיקומים ספורים שהוגדרו מראש. אייג'נט אחר, חכם יותר, יכול להיות מסוגל לגלות ולדחות באופן עצמאי דואר שאינו מבוקש (SPAM).

גם אם כל אייג'נט הינו עצמאי, בר תקשורת ובר תפישה, יתכן שוני ברמת היעילות של כל אחד, כפי שנקבעת על ידי התוכנה שלהם.

מפתחי תוכנה ומעצבי מערכות עובדים עם הפשטות ברמה גבוהה בבנייתם תוכנה מורכבת מסיבה אחת: בכדי להתמודד עם המורכבות. הפשטה (משורש "מופשט" ולא משורש "פשוט") בד"כ מתמקדת בתכונות החשובות והחיוניות של בעיה כלשהי ומסתירה את המרכיבים המקריים של אותה בעיה. האייג'נטים מספקים דרך חדשה להתמודדות עם המורכבות מפני שהם מציינים דרך חדשה לתאר מערכת או תהליך מורכבים.

עצם נוכחות האיג'נט בתחנה, מכבידה על המחשב המארח - מנצלת מקום בזיכרונו ומאיטה את קצב מילוי משימותיו הנוספות. אמנם המידע שמגיע ממנו מקל על השרת ובו "תוכנת האם", המקבל מידע מוכן ו"לעוס", בהתאם לכוח העיבוד בתחנה ולמגבלות התקשורת בינה ובין השרת.

 

Data Integrity

Consulting Services

בום !

...אבל המידע נשאר ללא פגע,

 עד הגרסה האחרונה, מלפני מספר שניות

 

שחזור עצמי מלא מתוך כספת ה- AXAFE

למפרט הטכני                                                                                    למידע נוסף

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תדמיתה החדשה של הפרטיות

תמצית הכתבה של  ד. דאפי

בענייני פרטיות האמריקאים לא סומכים על ממשלתם, ומצד שני מסוגלים למסור מידע אישי לקונצרן על מנת לזכות בהנחה במוצרי מכולת. מאידך, האירופאים יתנו לממשלותיהם כוח פיקוח נרחב, אמנם אוסרים בחומרה לארגונים פרטיים לגשת לכל מידע אישי ללא הסכמתם הכתובה והמפורשת. בעולם האבטחה הארגונית, הדבר גרם לנתק אידיאולוגי: אנשי עסקים אמריקאים חושבים שהאירופאים מפספסים הזדמנויות עסקיות המובטחות על ידי מנגנוני איסוף מידע אישי. האירופאים, מצידם, רואים את עמיתיהם האמריקאנים כמשוחררים עד לחוסר רגישות בעניין פרטיות תושביהם. לאחרונה חזו מומחים  אירופאים באבטחת מידע כי חברות אמריקאיות יועמדו מול קו נוקשה חדש של אכיפת חוקי הפרטיות בעסקיהם בעולם הישן.

ערכי החופש של האבות המייסדים הנחילו בעם האמריקני תרבות של חייה ותן לחיות. רוב התושבים עדיין מעקמים את אפם מול כל הצעה שתרמוז על הגברת הרגולציה הממשלתית, ולכן הנושא של פרטיות טופל עד כה כנושא של התעשייה על ידי התעשייה, ורק סקטורים רגישים במיוחד כגון שירותי בריאות ופיננסיים נטו לכפות חקיקה. בינתיים, רוב העסקים נשארו חופשיים לאסוף, להשתמש ולסחור במידע אישי מאחורי מסך דקיק של "תקינה עצמית". במרכז כל מערכת הלחצים הזו של חקיקה ממשלתית, לחץ בינלאומי, והוויכוח הציבורי בדבר אבטחה מול פרטיות, נמצא ה- (CSO (Chief Security Officer, האחראי לנווט בסערה. תפקיד זה הינו בעל השפעה משמעותית על הפיתוח, ביצוע ויעילות של מדיניות הפרטיות הארגונית, גם אם האחריות נמצאת בידי קבוצת האבטחה, הועדה המשפטית, כוח האדם, או בממונה מיוחד. ה- CSO הוא מי שנותן חיים לתוכנית שמירה על הפרטיות. ראש צוות האסטרטגיה לפרטיות החדש של Microsoft אומר: "תתכן אבטחה מצוינת ללא פרטיות, אבל אין פרטיות מצוינת ללא אבטחה מצוינת". המלחמה בטרור במיוחד הביאה לכותרות את היחס בין אבטחה לפרטיות, והיחסים ביניהן הסתבכו לאחרונה עקב מקרים כגון זה של אישה אמריקנית מוסלמית בפלורידה שלא הסכימה להסיר את רעלתה לצורך צילום לרישיון הנהיגה, וההכרזה על תוכנית ממשלתית הנקראת Total Information Awareness Program אשר תאפשר את סריקת מסדי נתונים בחיפוש אחר איומי אבטחה. משום מה נראה שעם פרטיות ואבטחה, תמיד יישום האחת בא על חשבון האחרת.

הבעיה מחריפה בהיבט הארגוני עם הקצר בתקשורת הקיים לעיתים קרובות בין אנשי האבטחה ואנשי הפרטיות. קיים שוני בשני השטחים בדבר ההחלטיות של הנושאים: בשטח האבטחה למשל - האנטי וירוס יכול להיות דלוק או כבוי. אבל בפרטיות קיים מגוון רחב של מצבי ביניים. מה שלאדם אחד נראה חודרני, יכול להיות חסר חשיבות לאדם אחר.

בפברואר השנה יותר מרבע מן הנשאלים בסקר בארה"ב זיהו את עצמם כ-"פונדמנטליסטיים של פרטיות". רק 10% מן הנשאלים היו "חסרי דאגה לגבי פרטיות". ואילו 63% מודעים ומודאגים לגבי נושאים הקשורים לפרטיות, אבל מוכנים להחליף מידע אישי בתמורה להטבה מספיק מפתה עם סיכון נמוך של שימוש לא נכון של המידע. 

באירופה נושא הפרטיות עובר את גבולות ההעדפה ומתקבל כזכות בסיסית של האדם. על כן, קל יותר לשלב את שני הנושאים באתיקה אחת של ניהול המידע. גם בתוך הייחוד האירופאי קיים שוני של גישה בין הארצות. תושבי הממלכה הבריטית, למשל, מוגנים על ידי אמנת ה- "EU Data Privacy Directive", המאפשרת להם זכויות הודעה, בחירה וגישה למידע האישי - מה שלא קיים בארה"ב. אבל הם גם גרים בתרבות בה קיימות מצלמות בקרה בכל פינה ורמזור, והתושבים נמצאים תחת תצפית מתמדת, כנראה מבלי שזה מפריע להם. למרות זאת, החברה מכבדת את הפרטיות בפומבי, אנשים אינם תוקעים מבטים למפורסמים, או צועקים אל תוך הטלפונים הסלולאריים שלהם ברכבות.

הניסיון הגרמני עם הנאציזם השפיע עמוקות על התפישה התרבותית הגרמנית בנושא פרטיות, וכמו כן גם בשאר ארצות אירופה. במלחמת העולם השנייה הקהל ראה את הכוח ההרסני של המידע בידי ממשלה הרסנית. המסקנות שלאחר המלחמה עודדו את אמונה של זכות האדם לפרטיות. היום, למשל, יש לשירות החשאי הגרמני סמכות רחבה, לבקרה  הקשורה לחקירת הטרור בלבד. לא ניתנה להם אפשרות חוקית להריץ חקירה על כל הוכחה לפשע-ברמה-נמוכה היוצאת לאור במהלך חקירה הקשורה לטרור, ובכך כבולות ידיהם והם מנועים מלצאת למסעות ציד אחר מידע.

הצרפתים, לעומת זאת, בעד תקינה ממשלתית בכל עניין. שלא כמו האמריקנים, אינם מרגישים צורך להגביל את התערבות הממשלה במדיניות הפרטיות, ויש להם אחת החקיקות הנרחבות ביותר באירופה בנושא פגיעות בכבוד האדם.

כאשר האירופים קיבלו ב- 1995 את החקיקה לגבי פרטיות עם הנחלת הדירקטיבה של השוק המשותף לגבי פרטיות המידע, האמריקנים נאלצו להגיב. בכדי לשמר את ההמשכיות של הסחר הטראנס אטלנטי, הועדה הפדראלית לסחר תיווכה לקיום הסכם עם השוק המשותף בשם Safe Harbor, הדורש מחברות אמריקניות החותמות את הסכמתם אליו לנהוג על פי עקרונות הפרטיות הבסיסיים בייחוד האירופי. רק מאות ספורות של חברות אמריקניות חתמו למעשה על הסכם זה. רובן הן חברות קטנות, ולא הגדולות ומפורסמות. ההסכם חוסם חלקית את הזרמת המידע בין אירופה לארה"ב, בעת שלרוב החברות הרב לאומיות דרכים עקיפות של הזרמת מידע. בנוסף, ה- Safe Harbor אינו כולל נכון לעכשיו את השירותים הפיננסים, מפני שהצדדים לא הגיעו להסכמה עדיין בדבר כיסוי התקינה האירופאית על ידי חוקי הגנה על המידע האמריקנים השולטים בארגונים הפיננסיים.

הטרור והטכנולוגיה שינו את התקינה ואת הנהלים. מאז ה- 11 בספטמבר יש לממשלת ארה"ב דרישות מוגברות מבעלי בריתה האירופיים בשם האבטחה, מה שמאלץ אותם במקרים רבים לשבור את מדיניותם לגבי פרטיות. בתחום התעופה, למשל, ממשלת ארה"ב דורשת מכל החברות הזרות להציג את רשימות הנוסעים המלאות במטוסים הנוחתים באדמתם, תקינה הנוגדת את חוקי הפרטיות האירופאיות. אמנם חברות כגון Lufthansa ו- Air France המעוניינות לנחות בארה"ב ממלאות את הדרישה ללא מחאה. הדבר עורר רגשות עזים בין האירופיים, הטוענים שבני בריתם "בגדו בהם". כתוצאה מכך, יתכן וסמכויות הפרטיות האירופיות ינהגו בקשיחות יתרה עם אמריקנים שיעברו על תקנות הפרטיות. למשל, יותר תשומת לב יושם על פרטי חוזים ועל זרם המידע, ותהיה הקפדה רבה על פרוש קנאי של תקנות המידע. לכאורה זה יקרה בשל הסיבות הלא נכונות, אבל זהו מצבו של העולם היום, ובגלל ההרגשה הרעה בבטן של האירופים, הגנה על המידע תהיה אחד השטחים שיושמו בהקפדה.
טעות של עובד בחברת Eli Lilly, ששיגר מסר של דואל עם כמעט 700 כתובות של לקוחות בשדה ה-:TO כנגד מדיניות הפרטיות של החברה עצמה, גררה לסוגיה משפטית שהסתיימה לא מזמן בפשרה. הפשרה קובעת לחברה הנחלת תוכנית אבטחה בעלת ארבעה רמות עם האמצעים הפיזיים, הטכניים והניהוליים הנדרשים למניעת טעות דומה בעתיד. על החברה למנות כוח אדם מתאים לתיאום ובקרה של התוכנית, זיהוי וטיפול בסכנות פנים וחוץ ארגוניות לאבטחת המידע האישי, ביצוע והגשה בכתב של סקירה שנתית לתוכנית, כדי לנטר ולתעד את ההיענות לתוכנית, ולהתאים את התוכנית בעתיד ביחס לממצאים והמלצות. מידות ענישה אלו, הפכו את הצד הפדראלי למשתתף פעיל בתוכנית האבטחה של Eli Lilly, ועוררו מודעות בחברות אחרות הנמצאות בסכנה לעבור -בטעות או במזיד- על מדיניות הפרטיות שלהן.

בחודש יולי עבר בקליפורניה חוק הדורש מחברות למסור פרטים במידע והן חוששות שפרצה הובילה לשחרור מידע אישי. המידע הכלול בחוק זה הינו שם פרטי המשולב באחד או יותר מפרטי המידע הבלתי מוצפנים הבאים: מספר ביטוח לאומי, רישיון נהיגה או תעודת זהות, חשבון, או כרטיס אשראי עם הסיסמא המאפשרת כניסה למידע הפיננסי. החוק מיועד להביא את התושבים למודעות לגבי שימוש לרעה פוטנציאלי במידע האישי והפיננסי שלהם, יתכן ויצור חלום בלהות תקשורתי עבור חברות החוששות כי פרצה התרחשה, גם אם אחרי חקירה יתגלה שלא שוחרר כל מידע אישי.

התפקיד של האחראי לפרטיות בארגון הינו לגשר בין מה שמובטח (במדיניות) למה שאפשרי הלכה למעשה. עליו לבצע, להבין, ו-אם צריך- גם לאתגר את ההנחות של קובעי המדיניות, במיוחד כאשר המדיניות דורשת ממערכות דרישות שלא ניתן לבצע. תקינות מתפתחות אלו ממעיטות בחשיבות של הקשר האמיץ בין נהלים ומדיניות אבטחה ופרטיות, כך שכל אחד תומך בשני.

(-:    ציטטה    :-)

"עבדתי קודם בחברה קטנה והשתמשתי בתוכנת הגיבוי שלכם .

ולא האמנתי שהיא יכולה להתאים לסוגים השונים של תצורות מידע

או לנפח האחסון הענק  שיש לי כאן עכשיו.

אבל היא מסתדרת כמו... חתול,

 וגמישה כמו... מסטיק !"

Business Continuity

Consulting Services

הדרכה וסיוע בענייני הכנות להמשכיות עסקית

(מעסק קטן עד לארגון מסועף)

חייבים ראיה כוללת, ניסיון, ו- Common sense

נשמח לעזור לפונים

oz@support.co.il

 

 

נהלי פרטיות מומלצים במקום העבודה

• הנחל מדיניות פרטיות מקיפה, הכוללת הנחיות לניהול אחראי של המידע . מנה איש או מחלקה האחראיים למדיניות הפרטיות, ואליהם יכולים לפנות עובדים ולקוחות לצרכי שאלה ותלונה.

 

• שמור מידע רגיש במערכות מחשב מובטחות. שמור מסמכים פיזיים במקומות מובטחים כגון כספות או ארונות נעולים. על המידע להיות זמין רק לבעלי תפקיד המורשים.

 

• השמד מסמכים כראוי, כולל גריסת מסמכי נייר עם מגרסת פתיתים. לגבי השמדת מידע (אלקטרוני) על מדיה מגנטי, שיטת ההשמדה חייבת להיות בהתאם לרגישות התוכן. אם המידע רגיש ויתכן צד ג' היכול לעשות בו שימוש לרעה, פנה למומחי השמדה

 

• הדרך את הצוות ורענן את הנהלים באופן תקופתי, מבלי לפסוח על עובדים חדשים, זמניים, או ספקי משנה. נטר את קיום הנהלים, בצע בדיקות פתע, ותגמל עובדים ומחלקות המוכיחים מצוינות בתחום.

 

• הגבל את איסוף המידע לפריטים הנדרשים המזעריים. (למשל: האם תאריך הלידה השלם נדרש, או רק שנת הלידה ?)

 

• הגבל את תצוגת המידע הרגיש - אין להדפיס את מלא הפרטים בהמחאות, אישורי חניה, תוויות זיהוי אישיות, טבלאות לו"ז, רשימות קידום, כרטיסי לקוח, וכו'. אין להדפיס את מלא הפרטים במסמכים הנשלחים בדואר רגיל, או בדואל.

 

• הגבל את הגישה למידע לעובדים עם צורך אמיתי לדעת. יישם בדיקה אלקטרונית של ניתור גישות למידע. הנחל אמצעי ענישה בעבור חיפושים וגישות בלתי מורשות

 

• בדוק את רקע העובדים, בעקר עבור אלה בעלי גישה אלקטרונית או פיזית למידע אישי רגיש.

 

• במקרה של חשש או גילוי פרצה באבטחת הפרטיות, מסור בהקדם האפשרי הודעה עם הזהרה והתנצלות לבעלי הנתונים הקשורים לעניין. זו מסירת כלים למזעור נזק אפשרי!

 

לעיון במידעון השבועי העדכני, ראה קישור:

http://www.chief.co.il/magazine

רשימת כל הגיליונות הקודמים נמצאת ב:

http://www.chief.co.il/magazine/2003/Archive.htm

 

 
 
     

    נא לא להשיב (reply) על הגיליון נשמח לקבל הערות והארות,

   המלצות  ובקשות  או קישורים לאתרים מעניינים לדוא"ל:

  eldad@chief-group.com או feli@chief-group.com

 
     

לנוחותכם הוספנו אפשרות להוספה וגריעה עצמית מרשימת התפוצה :

 
 
 

   כל הזכויות שמורות 1986-2003 © צ'יף יישומים ישראל בע"מ

Hit Counter