גיליון מספר 1 שנה IV - יום חמישי 1 בינואר 2004

המערכת:

עורכת: דר' פלי גלקר

feli@chief.co.il

קונספט: אלדד גלקר

eldad@chief.co.il

פרסום ומודעות

sales@chief.co.il

יעוץ ופרויקטים

doron@chief.co.il

שחזור מידע

info@chief.co.il

Chief Magazine
 
 

 

"In spring

גכב

no one thinks of the snow that fell last year".
 

Swedish Proverb
 

     
   

עם השנה החדשה, זכור גם לחדש את הסכם השירות הטכני לפתרון הגיבוי !

     
   

קלף חזק בשרוול

הכול התחיל בשאלה הרטורית: אם הקופסה השחורה במטוסים בלתי שבירה, למה לא עושים את כל המטוס מאותו חומר ?

אבא, שאלה הגאונית הקטנה, לשם מה שמת לי את תוכנת הגיבוי במחשב?, אני הרי מדפיסה את כל העבודות לבית הספר, וגם צורבת את השירים....
כן, חמדתי, גם בארגונים גדולים וחשובים מדפיסים את המסמכים ושומרים את הקבצים על גבי קלטות גיבוי, ובכל זאת הם זקוקים לתוכנת גיבוי על גבי הדיסק הקשיח, כי - נייר אחד יכול ללכת לאיבוד, וגם יכול לקחת להם זמן רב לחפש במחסנים הרחוקים שלהם את הקלטת הנכונה אם צריך...
היא מעקמת את אפה המנומש, ורוצה שאפנה לה כבר את הכיסא מול המסך, אבל עלי לבדוק אם לא יצרה לאחרונה עוד ספריות שלא מוגדרות לנו בשרת המשפחתי. אני מרגיש קצת אשם, הפעם אני משחק על פי חוקים משלי, ולא משאיר שום דבר בידי הגורל: גם אם תרצה לבטל את הפעילות האוטומטית של תוכנת הגיבוי - היא לא יכולה. גם אם תמחוק קבצים ברגע של כעס או תשנה אותם עד ללא היכר, נוכל לחזור אליהם, לדוג אותם מתוך העבר, לחלץ אותם על גרסאותיהם מתוך השכחה. לא עוד בכי בבוקר יום ההגשה: הפעם אצל אבא, המשחק מכור.

     
 

ביי-ביי דאטה

הקליקו על הכותרת ולימדו על הבעיה שמוחקת מידע מגיבויים על דיסקים חיצוניים במערכות McIntosh. זוכרים את ההגדרה של "גיבוי נכון"? בכתבה מדובר ב"סינק"
(
synchronization). כלומר, העתקה של מצב המידע ברגע ביצוע הפעולה.

גיבוי נכון, כזכור, חייב לקחת בחשבון גרסאות אחורה ולהתבצע עם שוני מסוים כלפי המקור. בבעיה המתוארת בכתבה גיבוי נכון ממזער את הנזק ומאפשר שליפה קלה של המידע בכל מעבדה להצלת נתונים.

 

הכוח של גיבוי אמיתי הנו בניתוקו מהמקור.

 

     
 

 .com

ביי-ביי דוט קום

הרשת מלאה בפינות מוזרות. באתר זה מצאנו אוסף מסכי פרידה של אתרים שנסגרו.

בית קברות למיזמים? אנו מעדיפים לראותם כאלבום מזכרות. כפי שהמורים להיסטוריה אומרים בתחילת השיעור הראשון כל שנה: "לדעת את העבר עוזר לנו לתכנן את העתיד".

 

     
 






















 

ביי-ביי אנטי וירוס

 

בראשית הקודים הזדוניים היו מתפשטים באמצעות מדיה נשלפת נגועה, או ספריות משותפות למספר משתמשים, ועוד. הווירוס היה מדביק את הספריות אחת - אחת עד אשר היה מתגלה והאחראיים או האנטי וירוס עצמו היו נוקטים בפעולות טיהור.

היום קיים ייקום דיגיטאלי המקושר יותר בינו לבין עצמו, וגם כותבי הוירוסים מצאו דרכים להפצה מהירה יותר של יצירותיהם, ברדיוס יותר נרחב, על ידי ניצול רוחב הפס של המשתמש הקורבן. בין השנים 2001-2003 רוב התקיפות באמצעות מזיקי מחשב היו מהסוג של תולעים המפיצים את עצמן על ידי משלוח מאסיבי. נראה כי וירוסי ה-MACRO וה-SCRIPT איבדו מיעילותם, וכמעט נעלמו במהלך השנה האחרונה.

עוד מגמות מעניינות היו השימוש ב-IRC (Internet Relay Chat)   להפצה ויראלית, והן החדירה לשירותי  WEB כגון ה-  Microsoft (IIS) Internet Information Service או זה של Apache, והתקנת קוד זדוני בשרתSQL  של Microsoft, על מנת לנצל נקודות תורפה הגורמות לביצוע אוטומטי של attachments לדואר אלקטרוני. עדיין השיטות של שליחה מאסיבית , בשילוב מעט הנדסה חברתית לשכנוע המשתמש, נראות היעילות ביותר להפצה. בזמן האחרון השיטה הנפוצה כוללת את השימוש במשאבים משותפים וממופים של המערכת. פעם בעיה זו נחשבה כקלה לפתרון, והדעה הרווחת הייתה כי מקורה בחוסר תשומת לב בעת קינפוג המערכת, או בפרצות באבטחה כתוצאה מן הפגיעות המובהקת ב-  Share Level Passwordשהשפיעה על ההתקנות של כל ה-  Windows 9X. המונח "איום מעורב" מתייחס לסוג זה של מזיקים, המשלבים מספר שיטות הפצה כדי לתקוף ממקורות שונים ברשת.

 

אסטרטגיות הגנה חכמות לוקחות בחשבון את המאפיינים של הוירוסים העדכניים, להלן:

רוב התולעים משתמשות במסרי דואל ושיטה כלשהי של הנדסה חברתית כדי לגרום למשתמשים לפתוח את הקבצים המצורפים; הדחיסה העצמית וההצפנה, יחד עם סיסמא החוסמת אפשרות שלanti-debugging  מוסיפים מימד של מורכבות ומשפיעים על מהירות הניתוח של התנהגות הקודים הזדוניים; נקודות התורפה והבאגים בתוכנות בשימוש היום יומי מנוצלים על ידי כותבי וירוסים ופורצים, ומוכיחים שהם החוליה החלשה באסטרטגיות הגנה. שיטה נוספת ומתוחכמת הינה שימוש בקוד זדוני בעל אפשרות התקנה עצמית, אשר גורם לעדכוני מרכיבים של תוכנות הישר מאתרי ה-WEB  של הפורצים, במקום מאלה של יצרן התוכנה – קישור פשוט המשולב עם  ActiveX יכול לעבור בקלות את האנטי וירוס ואת תוכנת הסינון עד למשתמש התמים, שלא יהסס להפעיל את הוראת העדכון.

בסוף 2003 הופיעו מחדש תופעות של (Denial of Service) DoS שלילת שירותים בפלטפורמת ה- Windows, לעומת שנת 2000 בה הקודים הזדונים הללו היו מבוססי Unix.

הולך וגובר מספר הוירוסים המסוגלים לבצע ניתוח עצמי, להתקין במערכות קודים המאפשרים העתקה עצמית בכל אתחול מחדש של המחשב, ניטרול והסרת האנטי וירוס, personal firewall, או תוכנה כנגד סוסים טרויאניים המופעלים בזיכרון המערכת. כדי לעבור את סינון התיקיות המצורפות ב- mailserver gateway, הוירוסים נדחסים בספריות, ומשם מעט הנדסה חברתית מספקת כדי להפוך את המשתמש למשת"פ שיוציא את התולעת ויעזור להפיצה. לאחרונה הוירוסים אינם אפילו זקוקים ל-MAPI (Messaging Application Program Interface) הנדרשים בתוכנות הדואר של Microsoft, היות והם נשלחים כבר מצוידים בפרוטוקול ייחודי SMTP (Simple Mail Transfer Protocol)

תחזיות:
נראה כי במהלך שנת 2004 ימשיכו בראש המצעד האיומים המעורבים, עם טכניקות ישנות וחדשניות ממוקדות נטרול אמצעי ההגנה. יומלץ לחברות להתקין תוכנת סינון אתרי WEB, או לפחות לקבוע מדיניות ארגונית לגלישה  במטרה למנוע נפילת משתמשים במלכודות של קוד זדוני. עדיין יהיה צורך לסרוק את  הספריות המצורפות ואת מסרי דואל. עדיין, אנטי-וירוסים הממוקדים ב-  gatewayלאינטרנט אשר מסוגלים לזהות פורמאטים של קבצים וספריות, יועילו בהרבה.
נראה כי יוגבר השימוש בשירותי מסירה מהירים כגון
 IRCו- , P2Pמאחר והאטת מערכות הדואל ישפיע לרעה על מהלך העסקים.
כבר בשנת 2002 הופיעו עבודות שהצביע על כך שעד שנת 2007 כרבע מתעבורת הדואר יהיה סוג כלשהו של פרסום או SPAM, אמנם נתונים של IDC, של ה- New York Times, ועוד, מדווחים על שיא של 49% של דואר זבל בסביבות אוקטובר 2003. על פי חברת  Nucleus Research השיעור אמור לגדול בממוצע ב- 7% לשנה.
מנהלי מערכות מידע למדו להעריך בזהירות את צרכי התוכנה בארגוניהם, ודורשים מיצרני התוכנות השונות את היכולת להגיש בזריזות פתרונות חרום בעת הצורך. בנוסף, השירותים המרכזיים צוברים חשיבות עקב הרצון להקטין את צוות נותני השירות למערכת היצרנית באמצעות  downsizing. או outsourcing ליצרנים רבים יש להציע חבילות של ניתוח תוכן אותו חייבים לבדוק בזהירות לגבי היעילות הגלובאלית והיכולת לספק מידע בגישה בדרכים שונות (לא רק ממרכז הבקרה). על מנהלי המערכות יהיה למצוא כלים לניתוק אזורי רשת נגועים כדי לבודד אותם במקרה של זיהוי וירוס, עד אשר יגיעו עדכוני החתימות לאותו מזיק. העלות של טיהור רשת שנפגעה תמשיך להיות גבוהה, אמנם הארגונים יכלו להגביל את הזמן והמשאבים הנדרשים לכך על ידי שימוש בתבניות ספציפיות לכל תקיפה קונקרטית.

 

ומה הלאה? פעם אנשים היו קונים עגלות ורותמים בהם סוסים, אבל מכוניות כבר קונים יחד עם המנוע והבלמים, כחבילה אחת. האנטי וירוס צעד בהחלטיות קדימה ביום שבחנויות החלו לשווק מחשבים אישיים שיוצאים מפתח העסק עם מערכת ההפעלה ותוכנות האנטי וירוס מותקנות. האנטי וירוס הינו חלק אינטגראלי של המערכת. יצרני אנטי וירוס שונים שלפני כ- 5 שנים הצטיירו כמפעלים אזוריים - לארצות מזרח אירופה, או לארצות דוברות גרמנית או ספרדית בלבד, וכו' - התפתחו יפה ומגיעים היום להיקף בינלאומי וליכולת תחרות עם הפירמות המסורתיות. כמו בענפים רבים, שוק האנטי וירוס הגיע לשיאו. ומהשיא, כולנו יודעים לאן מובילה הדרך.

אנטי וירוס הוא commodity, כבר לא מותרות. מ"סוסיתא" ועד Rolls Royce כל המכוניות מתגלגלות, וכולן נמעכות במקרה של תאונה. המחיר הוא תמיד פונקציה של סבל או מאמץ שנחסכים מהצרכן, ומרכיב הבטיחות לא תמיד משפיע על המחיר כפי שמציגים לנו אותו המשווקים. עלינו כצרכנים לדרוש נתונים השוואתיים בין היצרנים כדי שנוכן לבחון את מחיר הפתרון באופן בלתי משוחד, כפי שאנו משווים את שירותי הISP השונים, למשל.

 

     

 

 

 

שלח לחבר

גיליונות קודמים

מאמרים שפורסמו במידעון

הכרזות והודעות לעיתונות

להתווסף לרשימת התפוצה

להסרה מרשימת התפוצה
 

 

 

 

נא לא להשיב (reply) על הגיליון נשמח לקבל הערות והארות,
המלצות  ובקשות  או קישורים לאתרים מעניינים לדואל:
  eldad@chief-group.com או feli@chief-group.com

    
 

 

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2004