גיליון מספר 38 שנה IV - יום רביעי 29 בספטמבר 2004

המערכת:

עורכת: דר' פלי גלקר

feli@chief.co.il

קונספט: אלדד גלקר

eldad@chief.co.il

פרסום ומודעות

sales@chief.co.il

יעוץ ופרויקטים

doron@chief.co.il

שחזור מידע

info@chief.co.il

Chief Magazine

 

 


"It's better to burn out, than to fade away"
Neil Young
 

יתכן והמהדורה הבאה של הידיעון תופיע במועד שונה מהרגיל.      חג שמח ומועדים לשמחה!

מחירון חדש

 

כפי שהסברנו במהדורה הקודמת, החל מ- 1 באוקטובר 2004 יכנס לתוקף המחירון למוצרי משפחת BOS לרבעון האחרון של השנה.
את המחירון החדש ניתן לקבל בפניה ל: info@bos.co.il

 

mitsy

Chief Magazine Hebrew Edition - Data Recovery  Data  Survival Data Availability

 

S.O.S.

המידע נמחק?

הגיבוי לא שמיש ?

לחץ בריבוע !

 

לנקות

קלטות הגיבוי הנפוצות מהוות אמצעי נוח לניוד מידע לאתר מרוחק. גם אם ידוע לנו כי משך פעולתן מוגבל, וגם אם ברור כי אינן המצע האידיאלי לביצוע שחזורים רוטיניים יום-יומיים, עם טיפול נכון ועמידה בדרישות היצרן, ניתן להפיק מהן את המיטב.

נורות.
בחלק מכונני הטייפ קיימת נורה הנדלקת -ונשארת דולקת באופן קבוע- כאשר נדרש ניקוי. במצב זה עלינו להכניס קלטת ניקוי (ואז הנורה נכבית), ולחכות עד שנדלקת נורה של "ניתן לשלוף את הקלטת" ממערכת הטייפ. אם לאחר הניקוי הכנסת קלטת מידע גורמת לנורת הניקוי להידלק, סביר כי קלטת זו פגומה ויש לפסול אותה, או שקלטת הניקוי שחוקה, ויש להחליף אותה בחדשה. במקרים אחדים, הנורה שמסמנת צורך בניקוי אינה נכבית בזמן הפעלת קלטת הניקוי. גם זה סימן כי קלטת הניקוי שחוקה או פגומה. אז מחכים עד שנדלקת נורת אישור הפעלה ידנית, ומחליפים את קלטת הניקוי בחדשה.
נורות מהבהבות מסמנות תקלה. רצוי לעצור את פעולת הרצת הקלטת, לנסות להריץ קלטת הידועה כתקינה, ואם ההבהוב מפסיק סימן שהקלטת הקודמת תקולה. במקרה וההבהוב מתמשך, הכונן דורש שירות טכני. יש לשים לב כי הוראות אלו יכולות להיות מתאימות או לא מתאימות - בהתאם ליצרן.

תדירות
אין מדידות מדויקות להערכת אורך החיים השמישים של קלטת. פעם היה נהוג להמליץ על ניקוי ראשי הטיפ (תלוי בסוג הקלטת) לאחר 8 עד 30 שעות של עבודה. חברת סוני, למשל מליצה על ניקוי אחת ל 24 שעות עבודה של הכונן או אחת לשבוע במידה ומוצע גיבוי של קלטת אחת ליום.

במערכות מודרניות אחדות יש שירות המונה את מספר הפעמים בו כל קלטת הועלתה לכונן, על מנת למדוד את השחיקה שהקלטת הספציפית סובלת. שירות זה "מודיע" ברגע שהקלטת הגיע לגבול הספירה, למרות זאת קלטות יכולות להגיע לסוף חייהן עוד בטרם הגיעו לגבול מספר הטעינות.
בכוננים ללא נורת הזהרה יש לזכור לבצע את פעולת הניקוי אחת ל- 3 עד 4 חודשים, בהתאם לעומס שעל המערכת. עומס גדול יותר מחייב תדירות גבוהה יותר, מפני שבמהלך העבודה מתפורר מן הסרטים המגנטים חומר אשר מצטבר במערכת הקריאה והכתיבה.
גם בקלטת הניקוי ניתן להשתמש מספר מוגבל של פעמים. כדאי לסמן על גבי התווית שלה בכל פעם שמריצים אותה. באופן טיפוסי, הן מפסיקות להיות יעילות אחרי 10כמה עשרות שימושים, בכל מקרה לא ולשם בטחון כדאי להחליף קלטת ניקוי אחת לשנה.


זמן ניקוי
מוערך כי קלטת ניקוי מסוגלת לבצע את עבודתה היטב תוך 9 עד 11 שניות. בכוננים ללא נורה, אם הרצת קלטת הניקוי מפסיקה תוך זמן קצר מזה, מומלץ לחזור על הפעולה.
 

chief data recovery officer

 Discovery & Recovery

 

גוף המספק שירותים של שחזור מידע עבור מוסדות החוק וכוחות הביטחון מקבל לעיטים קרובות מדיות לשחזור אשר עצם הקיום או העדר הקיום של ראיות אינו ידוע. במידע וראיות אכן קיימות, היקפן, איכותן וערכן עדיין לא וודאים עד לסיום בדיקה מעמיקה. דהיינו, הבאת ראיות קבילות לשימוש משפטי מורכב מתהליך מקדים של גילוי נוכחות או Detection, ואז- אם אכן מידע קיים: Discovery.
לאחר מכן, נדרש זיהוי ואיתור איי המידע בים הסימנים המגנטיים, העלאה, השמשה, ניתוח ו"תרגום" המידע שישמש כראייה - Recovery.
המידע יכול להיות מסרי דואר אלקטרוני, מסדי נתונים, מידע על המשתמש, מידע שיווקי או הנדסי. אמנם הראיות יכולות להיות גם קבצים או פרטים כמו הגדרת העדפות, וגם עקבות של ניסויי העלמת מידע, מחיקה, שכתוב, שיבוש, דריסה, או שינוי תוכן.

באוניברסיטת Purdue  אשר ב- West Lafayette, Indiana שבארה"ב, החלה תוכנית של שת"פ בין הצוות והתלמידים לבין כ- 20 נציגים של מוסדות אכיפת החוק לרוחב המדינה, על מנת לשפר את חקירת הדור החדש של פשעים, כולל טרור ופשע בסיוע מחשוב, ריגול, הונאות בנקאיות ועסקיות וגניבת זהויות.
התוכנית נתמכת על ידי הממשל הפדראלי ומיועדת לקבוע תקנים לחינוך והסמכה של מדעי המחשוב המשפטי. המטרה היא לא רק להגדיל את מספר החוקרים והמורים המיומנים, אלא גם להבטיח שהראיות שימצאו תהינה קבילות בבתי המשפט.
ראש המחלקה לטכנולוגיות מחשוב ב-Purdue מסביר כי מדובר בתחום חיוני הן לביטחון המדינה, והן כדי להגן על עסקים והפרט מפני תרמיות ופשעים אותם מקלים כל כך החידושים הטכנולוגיים.

ה- FBI מעריך כי הפשע הווירטואלי עולה לעסקים ולממשל יותר מ- 1 ביליון דולר לשנה, וגניבת הזהויות באמצעות מחשוב עולה בין 1 ל- 10 ביליון דולר נוספים כל שנה.
עוד מעריך ה- FBI כי יותר מ- 80% מהפשע הממוחשב אינו מדווח, לעיתים קרובות מפני שקברניטי העסקים מאמינים כי אין למוסדות אכיפת החוק את המשאבים והידע ללוחמה יעילה נגדו. סביר מאוד להניח כי בישראל האחוזים הם גבוהים אף יותר. בתחנות משטרת ישראל ברחבי הארץ היומנאים לא עושים רושם שקיבלו כלים או הדרכה לקבלה ספציפית של תלונות על פשעי מחשב.
המחשוב המשפטי מתייחס לקבלה וניתוח ראיות ממערכות מחשב, כולל פריטי חומרה בודדים, מידע אלקטרוני באינטרנט, טלפונים ניידים, מחשבי כף יד או מצלמות דיגיטאליות. Marcus K. Rogers, שוטר קנדי לשעבר והיום פרופסור  לטכנולוגיית מחשוב ב-Purdue  משווה את החקירות של פעם, בהן נהגו לחפש מידע על גבי ניירת מתויקת, למשל, לחקירות המודרניות. "עלינו לשנות לגמרי את הדרך בה אנו חושבים על איסוף ראיות: אינך יכול לתשאל דיסק קשיח". בקרוא משפט זה, חיוך עולה בשפטי הטכנאים שלנו, אשר זה מה שהם מקיימים כבר מעל 20 שנה: "דו שיח" כמעט טלפתי עם המצעים האלקטרומגנטיים של הלקוחות, במטרה לתפוס את הדגים החמקמקים באוקיינוס של ביטים.

הסוכנויות לאכיפת החוק מתמודדות עם מחסור בכוח אדם מקצועי ועם מגבלות תקציביות, בעקר מפני שהציוד הנדרש לחקירת פשעי מחשב חייב להתחדש עם הופעת דגמים חדשים בשוק המחשוב
.
אנשי המשטרה כמו אנשי המערכת המשפטית  מודאגים בקשר לתכנים במערכות החינוך למחשוב המשפטי. נכון להווה, עדיין אין תקנים מקצועיים מוסכמים או הסמכות לתחום. עד כה יצרני תוכנות הניתוח תוכן המסחריות היו אלה שקבעו את התקנים, על פי מצאי הטכנולוגיות שהם מציעים. במצב זה, לא בטוח כי הראיות שנאספות  תהינה קבילות בבתי המשפט או לא יפגעו במהלך האיסוף.
עוד פעילות שמתקיימת באוניברסיטת Purdue היא מחקר לפיתוח שיטות מיפוי וזיהוי פרופילים של פושעים, מבוססים על מנהגיהם בשימוש המחשבים. הפרופילים יסייעו בניפוי פעילות אינטרנטית תמימה מהמסוכנת, ובמיקוד מאמצים לטיפול במקרים החשובים יותר.
 

ניידים

 

כיאות לתקופה בה אנו זוכרים את בני ישראל הנוודים במדבר, רצינו לגעת בנושא המעסיק את אחינו הנוודים בעולם מבתי מלון לפגישות עסקים, ומשם לשדות תעופה..., וגם את אחינו אלה הנודדים בין המשרד לבית, ומשם בחזרה למשרד...ו-למה לא- אף את אחינו אנשי המכירות, הנוסעים ומבקרים את לקוחותיהם היקרים, ולכל מקום מלווה אותם ה-Laptop שלהם.
בעבודתו "Fundamental Challenges in Mobile Computing" ניתח פעם Satyanarayanan את ההבדלים הקונספטואליים בין המחשוב הנייח והנייד. הוא מנה ארבעה אילוצים שכולנו יודעים בצורה אינטואיטיבית:

פריטים ניידים מקופחי-משאבים בהשוואה לפריטים נייחים. במחיר נתון וברמה נתונה של טכנולוגיה, שיקולי משקל, כוח, גודל וארגונומיה יכתיבו הקרבה במשאבי מחשוב כגון מהירות מעבד, נפח זיכרון, וקיבולת דיסק. גם אם הפריטים ניידים ישתפרו ביכולת אבסולוטית, הם תמיד יהיו מקופחים במשאבים יחסית לפריטים נייחים.

בניידות טבועה סכנה. מחשבים נישאים פגיעים יותר בפני גניבה, אובדן ותקלה.

הקישוריות הניידת משתנה בביצועים ואמינות. במבנים מסוימים רוחב פס רחב או צר יותר. מחוץ לבניינים על המשתמש במחשב נייד להסתפק ברוחב פס אל חוטי עם כיסוי בלתי אחיד.

פריטים ניידים נשענים על מקור אנרגיה מוגבל. הטכנולוגיות הקשורות לסוללות בוודאי ישתפרו במהלך הזמן, ועדיין זה לא מבטל את הצורך להיות קשובים למצב הצריכה באנרגיה.

Satyanarayanan לא חשב על אילוצים אלה כעל תוצאות הטכנולוגיה הקיימת, אלא שייחס אותם לניידות עצמה. ביחד, הם מסבכים את העיצוב של מערכות מידע ניידות ודורשות חידוש בגישות המסורתיות של גישה למידע.

אילוץ חמישי (הקשור מאוד לשני אבל לא רק), הוא אבטחת הזמינות המתמדת של המידע האגור במערכות ניידות. על כן, פיתחנו בצ'יף דרכים שונות לגבות ולשחזר מערכות מחשב ניידות, מבוססות על יישומים נייחים וניידים של טכנולוגיות בלתי קונבנציונאליות

  • אם אתם משתמשים במחשבים נישאים, נשמח להציע לכם פתרונות להבטיח שהמידע יהיה תמיד בידיכם בעת הצורך. צרו קשר
     

  • אם סתם חשבתם לשדרג את המחשב הנישא שלכם, תמצאו צרור עצות שימושיות  בדף : www.laptop-hard-drives.html

הווירוס והחתול
 

כבר קרה שמספר לקוחות הרגישו שתוכנת האנטי-וירוס בגדה בהם. הן אם התוכנה לא הצליחה והן אם מישהו בארגון פתח צוהר למזיקים, הוירוסים התפשטו כמו אש בשדה קוצים. מה נשאר למסכנים? להשבית את המשרד, להזמין בדחיפות שירות ניקוי ולהוסיף אפסים בצ'ק. שימו לב לסיפור הבא:

"נגד זו המחלה כולם אומרים: זו התוכנה (אנטי וירוס) היא התרופה.

ופיירוול - שהיא חומה להגנה, ממש עבה, מתוכנה ומחומרה.
אצלנו 60 מחשבים, בראש העין - והותקן כאן BOS לפני חודשיים.
מנהל הרשת (הצנוע והנמרץ) שיחק עם BOS כמו עם צעצוע חדש,
במהלך השבוע הראשון, כבר מיצה את הרעיון.
בימי אוגוסט המאוחרים...לא היה סידור לילדים:
אבות מתוסכלים הביאו אותם למשרדים, ליהנות מן המיזוג...ומהמחשבים!

כך, כנראה היה , שחדר פגע רע לתחנה,
ומשם, הופ! לשרת, והרשת זחלה...באי מייל נהיה סלט!
כבר האבות המודאגים התרוצצו כמו עכברים:
מי יסביר למנהל למה הווירוס השתולל?
מי יספר על התעלול -מי ישים פעמון לחתול?
מנהל הרשת (התימני) שיחק בלילה עם רעיון מקורי.
בהעדר סמכות אחרת, (הגאון!) ביקש ונתן לעצמו אישור לניסיון:
הוא החזיר את החברה עם BOS לגרסת הגיבוי מלפני עשור שעות,
שעה שעדיין העוללים לא נגעו במקשים.
והופ! הכול נקי! אין וירוס ולא תולעת.
ה-registry טהור, בתול, עוד לפני שחזר המנכ"ל מהטיול!"

לא תמיד התרופה פועלת באופן ישיר על הווירוס, אבל במקרה הזה "מכונת הזמן" של BOS הצילה מנזק יקר יותר.

=^.^=

נושא אחר, עצוב יותר,
על וירוסים וחתולים, באתר :
http://www.cats.org.il/eng/vet_services_em.html

 

מיהו יהודי

 "When people criticize Zionists, they mean Jews, you are talking anti-Semitism"  Martin Luther King, Jr., Harvard University, 1968

http://www.boycottisrael.org/Is_gds_exports_software.htm

 

 

 

 

 

שלח לחבר

גיליונות קודמים

מאמרים שפורסמו במידעון

הכרזות והודעות לעיתונות

להתווסף לרשימת התפוצה

להסרה מרשימת התפוצה
 

 

 

 

נא לא להשיב (reply) על הגיליון נשמח לקבל הערות והארות,
המלצות  ובקשות  או קישורים לאתרים מעניינים לדואל:
  eldad@chief-group.com או feli@chief-group.com

    
 

 

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2004