גיליון מספר 7 שנה IV - יום חמישי 12 בפברואר 2004

המערכת:

עורכת: דר' פלי גלקר

feli@chief.co.il

קונספט: אלדד גלקר

eldad@chief.co.il

פרסום ומודעות

sales@chief.co.il

יעוץ ופרויקטים

doron@chief.co.il

שחזור מידע

info@chief.co.il

Chief Magazine
 
 

 

 

"Kwenda kwa kolokofwa ne nzubo yanji"

(The journey of a snail and his house)

פתגם אפריקני:

 לאן שאדם חכם ילך, הוא ילך עם חוכמתו.
 

     
 

 

הוא חי !


כדור הלכת ארץ -כוכב כותרת ידיעון זה- חי ונושם. באופן שגרתי ניתן להתעלם מכך, עד שהוא מגהק או מתנער, כפי שקרה ביום רביעי השבוע. מיד מתחילים לדבר במערכת על נושאים אסוציאטיביים כמו השדות האלקטרו-מגנטיות, התוצאות של תנודות הבניינים והשולחנות על מערכות המחשב, המקרים שהגיעו בזמנו לשחזור מידע עקב רעידות האדמה הקשות בטורקיה, ועוד. (כמובן הוזכר גם שמו של Murphy כאחראי לכך שכתבה בעניין רעידות אדמה והשפעתם על מערכות מחשוב לא הייתה מוכנה בזמן למהדורת שבוע זה.)
חרף כל הידע הגיאולוגי, הסיסמולוגי, הלוגי, החשמלי והמגנטי, למי ששניות לפני האירוע התהלך עם משאלה בלב, וביקש חרש מאלוהי הצדק: "תן סימן"..., לא נשאר אלה להשיב : " תודה ! ".

 

     
   

Reverse Logistics

 

במבט ראשון, נושא ה-Reverse Logistics נראה בעל חשיבות משנית בתרבות הארגונית בת ימינו... סדרת עבודות שמתאימות לביצוע בזמן העודף, או על ידי כוח אדם זוטר בהירארכיה הארגונית.
צמד המילים מגדיר את הזזת הטובין מיעדם הסופי למקום אחר, במטרה להציל ערך או להביא לסילוק מתאים של טובין.
מטלות קלאסיות של הלוגיסטיקה ההפוכה הן למשל החזרת טובין תקולים, מיושנים, עודפים, או שאין להם סיכוי להימכר; מחזור אריזות, סילוק ציוד מיושן, מוצרים מקולקלים, או חומרים מסוכנים...
התהליכים השונים הנופלים תחת הגדרה זו מסוגלים להחזיר אחוזים ניכרים של ההשקעה לארגון - אם מנוהלים נכון. לעיתים, אף המוניטין ויוקרת הארגון מושפעים מהדרך בה מנוהלת הלוגיסטיקה ההפוכה.
למרות שלתהליכי לוגיסטיקה הפוכה מנגנונים ידועים, דינאמיקה מסורתית , ואף כלים ניהוליים כמו תוכנות מעקב ( Bactracs , ועוד) אחרי שרשראות החזרת סחורה ומחזור, עדיין - הטמעת הכלי הטוב ביותר תלויה במשתמשים, ובסופו של דבר: בעידוד מ"גבוה".
בין ה- 2 ל- 4 בפברואר השנה התקיימה
תערוכה בינלאומית של לוגיסטיקה הפוכה ב-Las Vegas. באופן לא מפתיע, הייתה נציגות נכבדת לענף השירותים, ובעקר שירותי Outsourcing
אחד התחומים המעניינים בדיסציפלינת הלוגיסטיקה ההפוכה הינה אחזור נכסים. כדי שנכס יהיה בר אחזור חייבים להתקיים מספר תנאים מוקדמים, בטרם מתעורר הצורך
בשחזורו. קחו למשל את המחשבים הישנים - ברוב המקרים מושלכים אלה למיכלי האשפה ביום בו מחברים לרשת את החדשים שנרכשו במקומם. כבר למחרת, מגלים כי יחד עם המחשב נזרק איזה plug הכרחי, או שבמחשבים החדשים חסרים מרכיבים שיכולנו עוד להציל מן הישנים שהועמסו על האוטו-זבל. כלומר, תנאי ראשון הוא: בחינה רב ממדית - אשר בוחנת את המרכיבים השונים של הנכס ומאפשרת ניתובו לממד אחר של שימוש - בשלמותו או לחלק ממרכיביו.
תנאי שני : בחינה רב תחומית - בוחנת את שמישות הנכס במספר פרספקטיבות, כגון זמן (עד כמה זמן כדאי לשמור נכס לאחר יציאתו משימוש, בהתחשב בזמינות ובעלות מקום האחסון) יעוד (הפיכת תחנת עבודה איטית לשרת אחסון או גיבוי, למשל)... לעיתים גם של הירארכיה ארגונית (מחשב שכבר אינו משרת את מנהל השיווק יכול עדיין לשרת את המזכירה במרכזיה?)
תנאי שלישי: בחינת ישימות ההסבה - הבחינה מטפלת באופן קונקרטי בתכונות המוצר ביחס לצרכים השונים של יעדים חליפיים בתוך או מחוץ למערכת הארגונית. אינה מוגבלת לנקודת הזמן בה היא מתבצעת, אלה עם ראייה מקדימה לצרכים העתידיים, ביחס לעלות החלופה.
 

     
 

התקן BOS

 לפני שיהיה

מאוחר מדי

Reverse Engineering


"The process of analyzing an existent system to identify its components and their interrelationships, and create representations of the system in another form or at a higher level of abstraction.
Reverse engineering is usually undertaken in order to redesign the system for better maintainability or to produce a copy of a system without access to the design from which it was originally produced" www.wombat.doc.ic.ac.uk


המשמעות של ההנדסה ההפוכה היא כמובן לפרק ולנתח מוצר כדי להבין כיצד הוא עובד, במטרה להעתיק או לשפר אותו. בתעשיית המחשוב המושג מקושר ישירות עם ריגול תעשייתי.
במקצועות שחזור המידע, אותם לא ניתן עדיין ללמוד לעומק באופן פורמאלי, העבודה נעשית לרוב בכלים של הנדסה הפוכה. כלים אלה דורשים פיתוח מיוחד וקשה להתייחס אליהם כאל כלי עבודה סטנדרטיים. מספר חברות שפיתחו כלים לסיוע בפתרון הבעיות הנפוצות ביותר בשחזור מידע, משווקות את אותן התוכנות. מוערך כי ניתן להיעזר בהן ב- 0.056 % מכלל הבעיות. בהשוואה לאותה תרופות המסוגלת לרפא אותנו מ-כ 5 או 6 מכל 1,000 מחלות / תסמונות / מצבים בריאותיים אליהם נוכל להיקלע, הסיכויים יחסית טובים - במקרה שנהיה מסוגלים לאבחן את הבעיה בעצמנו ובזמן, ולהחליט על סוג התרופה והמינון המתאים ללא התערבות רופא.
בזמן שעסקתי בכתיבת שורות אלו, קפץ לביקור ידיד העוסק בביטוח. הוא העיר לי כי הסיכון של טיפול עצמי אינו מכוסה בפוליסות של ביטוחי בריאות, גם אם המטופל בעצמו בעל תואר ברפואה...
בתחום התוכנה, ההנדסה ההפוכה מזוהה עם הפיכת קוד מנוע התוכנה למקורותיו. העבודה נעשית כדי לשחזר את מקורות התוכנה מסיבות שונות - הן אם המקורות אבדו, או כדי לבדוק את הדרך בה התוכנה מבצעת פעולות מסוימות, כדי לשפר את ביצועיה, לתקן באגים, לזהות וירוס, או להתאים מוצר לפלטפורמות שונות.
תחזוקת התוכנה הינו נושא מרכזי לפיתוח יישום. לאחר שיישום נמכר, התחזוקה של קוד המקור נדרש כדי לתקן בעיות הצצות וגם כדי לשפר את התוכנה. T.Standish העריך כבר בשנות ה- 80' כי 50-90% ממאמץ התחזוקה  דורש הבנת פיתוח התוכנה. הדוגמא הקלאסי של תוכנה דינאמית הינו קוד אנטי-ויראלי, אותו יש לעדכן יום יום - ולעיתים אף פעמיים באותו יום. אבל גם יישומים דינאמיים הרבה פחות - רואים שינויים במודולים המתקשרים אליהן באופן ישיר או עקיף. שינויים אלו נוצרים כתוצאה מעדכון גרסאות של מערכות הפעלה ויישומים שכנים, החלפת פרטי חומרה, ועוד.
 

     
 

קונים דיסק קשיח ?


1.
רמת הביצועים הנדרשת מדיסק קשיח תלויה בעקר בדרך בה משתמשים במערכת. דרכים אלו בדרך כלל נופלות בשלוש קטגוריות, והן: מחשבים אישיים שולחניים, שרתים ותחנות בטווח הבינוני, ושרתים ותחנות בעלי ביצועים גבוהים.

 

מחשבים אישיים שולחניים
המשתמש הביתי (או בעסק קטן) הממוצע לעיתים רחוקות דורש מהמערכת ביצועים ברמה גבוהה. למרות שמשתמשים רבים מחפשים דירוגי ביצועים גבוהים, זה נדיר שמאפיינים אלו  יספקו שינוי משמעותי בסביבה זו. לקטגוריית שימוש זו מומלצים דיסקים כגון ATA, Performance ATA, או SCSI.

 

שרתים ותחנות בטווח הבינוני

מכונות אלה מיועדות לסביבות עבודה עם עומס קל או בינוני, כלומר 10 עד 50 מפעילים הניגשים בו זמנית  לשרת או תחנה על בסיס אקראי במשך שעות עבודה רגילות. לקטגוריה זו מומלצים דיסקים מסוג Performance SCSI

שרתים ותחנות בעלי ביצועים גבוהים.

שרתים ותחנות לביצועים גבוהים מיועדים לתפקיד של שרתי קבצים בשימוש כבד ומטרות קריטיות, קרי יותר מ- 50 משתמשים שניגשים בו זמנית במשך 24 שעות ליממה, עם תחנות עבודה בעלות דרישות רבות, כמו אלה המיועדות להפקות Audio/Video. למערכות מסוג זה כדאי להתקין High-End SCSI
 

2. בעת שרוב האפיונים של דיסקים קשיחים קשורים באיזו דרך לביצועים, יש כמה מהם שיכולים להשפיע באופן ניכר על ביצועי המערכת.

 

Data transfer rate - קצב העברת המידע או Internal transfer rate, מתאר כיצד ניתן לקרוא או לכתוב את המידע על הפלטות הפיזיות בתוך הדיסק.

 

External transfer rate (מכונה בד"כ Burst transfer rate)- מתאר את כמות המידע  שניתן להעביר מבקר ה-HOST של הדיסק, לבקר הממשק.


Cache memory - צ'יפ הזיכרון בדיסק של המחשב הפיזי, בו המידע אגור באופן זמני (על הדיסק) עד אשר מתאם ה-BUS מבקש את המידע. Cache פועל כבאפר בין המידע על הפלאטות של הדיסק, ומתאם ה BUS של ה-HOST

זמן גישה  - מראה עד כמה מהר יכול הדיסק לאתר את המידע על גבי הפלטות, וחשוב במיוחד בשרת קבצים או סביבה דומה של גישה אקראית.

 

מהירות הסיבוב - מצביעה על  המהירות סיבוב המרבית אליה יכולות להגיע הפלטות בכדי לאתר נקודת אחסון מידע מסוימת תחת הראשים  של קריאה/כתיבה. מהירות הסיבוב כאמת מידה, נקבעת על ידי המספר המרבי של סיבובים שהפלטות מסוגלות להשלים בדקה (RPM). בדרך כלל, ערך RPM גבוה יותר גם מניב קצב העברת המידע (פנימי) טוב יותר, זמן גישה נמוך יותר, וביצועים כלליים של הדיסק טובים יותר.


באדיבות AKOSS

 

     
   

ספקים טובים


ממסדרונות המערכת עולות קולות מחאה על ההרגל המגונה של מע"מ לשלוח לנו
 עיקולים על כספים-בהם-אולי-אנו-מחזיקים של ספקים ותיקים וטובים.
שמו של ספק שחייב 2,020 ש"ח למע"מ  הוכתם ברבים השבוע. הספק שירת אותנו נאמנות במשך תקופה לפני מספר שנים,  ותמיד קיבל את פניותינו באדיבות וביושר. אנו מסרבים להוציא את שמו רכל.
כל יהודי שחווה את ארס האנטישמיות בגולה, יודע כי כוחה של שמועה בהרס, ובסירוס הזדמנויות. אנו מביעים בזאת את סלידתנו. סרן שמועתי: הביתה !
 

     
 

 

מותק, הדיסקים התכווצו

 

נהנינו מאוד מעבודה גדולה על הקטנת המדיה לאחסון,

 מאת Thomas M. Coughlin

גם אתם מוזמנים. הכתובת היא : http://www.tomcoughlin.com./storage.pdf

 

 
   

 לתמי, ועמית מחברת Karat,
שפע ברכות בהולדת הנסיך,
שחר

     
   

 לדפי (וייסבורד) ושי הוכמן,
שפע ברכות בהולדת הנסיך, נדב

 

 

 

 

שלח לחבר

גיליונות קודמים

מאמרים שפורסמו במידעון

הכרזות והודעות לעיתונות

להתווסף לרשימת התפוצה

להסרה מרשימת התפוצה
 

 

 

 

נא לא להשיב (reply) על הגיליון נשמח לקבל הערות והארות,
המלצות  ובקשות  או קישורים לאתרים מעניינים לדואל:
  eldad@chief-group.com או feli@chief-group.com

    
 

 

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2004