גיליון מספר 8 שנה IV - יום חמישי 19 בפברואר 2004

המערכת:

עורכת: דר' פלי גלקר

feli@chief.co.il

קונספט: אלדד גלקר

eldad@chief.co.il

פרסום ומודעות

sales@chief.co.il

יעוץ ופרויקטים

doron@chief.co.il

שחזור מידע

info@chief.co.il

Chief Magazine
 
 

 

 

"The very powerful and the very stupid
have one thing in common:
They don't alter their views to fit the facts,
they alter the facts to fit their views."

The Doctor, Doctor Who: The Face of Evil

     
 

התקן aXafe

 

לפני שיהיה

מאוחר מידי

 

 

 

 

 

 

Backup is not enough


"בזמן שעובדים עם מידע באופן פעיל, יש לנו מושג די ברור על התוכן של כל קובץ, מקורו, דרך האיסוף והשינויים שהמידע עבר, יתרונות וחסרונות עיקריים של מקור המידע.
"ברגע שמפסיקים לעבוד על נושא לזמן מה, סביר כי פרטים אלו התעמעמו בזיכרוננו.
תיעוד ברור בנושא המידע שלנו, אותו ניצור כל עוד אנו עובדים איתו והוא טרי, יעזור לא רק לנו, אלא גם לאחרים. תיעוד המידע שאספנו יועיל בדרך כלל לעמיתים ואחרים בארגון שלנו, והינו קריטי ליצירת ארכיון קבוע של עבודתנו שישמש לאחרים.
"גם במקרים של אובדן מידע, חיוני לדעת אילו יחידות אבדו, מה היו התוכן ודרגת החשיבות שלהם, כדי לאמוד את ערך המידע ולהחליט על דרך הפעולה בהשוואה לעלויות שחזור.
"למשתמשי ארכיונים לא תהיה דרך לדעת על עבודתך והמידע שלך אלא אם תספר להם.
במקצועות מספר, כגון הארכיאולוגיה תהליך איסוף המידע הדיגיטאלי עצמו יכול להביא להשמדת ההוכחה הראשונית. התיעוד הדיגיטאלי הולך והופך לדרך היחידה לתעד חומר מחקרי בעל ערך רב. עם האצת הקצב בשינויים של תוכנה וחומרה, תוך מספר שנים המידע יאבד לחלוטין. האסטרטגיה הטובה ביותר לשימור לאורך זמן הינה איסוף, תחזוקה ומתן סיסטמאתי של גישה למשתמשים הפעילים בסביבות ממוחשבות מגוונות.
השימור הדיגיטאלי שונה מן הארכיבאות המסורתית הדואגת לשמור חפצים פיזיים הנושאים את המידע (עיתונים, מיקרופילם, צילומים). הארכיבאות הדיגיטאלית משמרת את המידע בלי קשר למדיה הנושא אותו. יש לשמר את התוכן, המבנה, והקונטקסט של המידע בכדי להעביר תיעוד דיגיטאלי ממדיה או פורמט אחד למשנהו. הדבר מודגש מפני שקלטות ודיסקטים מתכלים - המדיה הפיזית עליה המידע אוחסן אינה קבועה.
לא מומלץ שאסטרטגיות לארכיון דיגיטאלי ישענו על השימור של דיסקט, קלטת טייפ או CD-ROM יחיד. מהות האריכבאות הדיגיטאלית טמונה בארבע פעולות עיקריות:
● גיבוי בטוח
● רענון מידע
● הגירת מידע
● ותיעוד
רוב האנשים שמעו על גיבוי: הפעולה היוצרת עותקים של המידע הדיגיטאלי ושומרת אותן בסביבה בטוחה. יצירת עותקים בטוחים אינה מגינה על המידע מפני בלאי המדיה עליה אוחסנו. נדרשים גם שלושת הצעדים הנוספים:

רענון המידע - זוהי הפעולה של העתקת המידע ממדיה אחת לאחרת כאשר מתקרב סוף חיי המדף למדיה הראשונה. תוצאות של מחקר בנושא חיי מדף של מדיה מגנטית ואופטית מוכיחות כי למרות שמידע על מדיה מגנטית יכולה להיות בטוחה במשך כ- 10 שנים, ומדיה אופטית עד 30, שינויים טכנולוגיים מתרחשים מהר הרבה יותר. מדיה דיגיטאלי הופך לבלתי קריא כתוצאה משינויים בטכנולוגיה לעיתים קרובות יותר מאשר כתוצאה מכיליון המדיה.

הגירת המידע -  ההגירה חשובה אף יותר מהרענון. היא פעולת ההעתקה של מידע דיגיטאלי מפורמאט או מבנה אחד לאחר. כדי לבצע את ההגירה בהצלחה חשוב להבין את מכלול המבנה של המידע והדרך בה מקשרים את החלקים השונים ביניהם.

תיעוד - ההגירה נשענת על תיעוד המידע. ארכיונאים דיגיטאליים אינם מסוגלים לשמר בהצלחה מידע שאינו מתועד כהלכה, מפני שבכל צעד בהגירה יתכן אובדן מידע. כך, יש לארכיונאים שתי אפשרויות: לבצע הגירת מידע מפורמט אחד ולבדוק ידנית כל אחת מהיחידות, או להבטיח תיעוד דקדקני בעת שמירת המידע בארכיונים, כדי שכל הגירה תתוכנן ותיבדק מראש."

 מתוך A guide to good practices

     
   

צריבה אנכית


תעשיית הדיסקים הקשיחים לא חדלה לעולם מלהתקדם. בזמן האחרון אף הבינה כי מסלול ההתקדמות בו פסעה עד כה מתחיל להגיע לגבולות היכולת הפיזית מבחינת ביצועים. צפיפות ההקלטה, שגדלה עד כה בקצב של 100% לשנה, מתחילה להאט ל- 60% עם הקושי הגובר בהקלטה אורכית (בשכבה אחת מעל משטח הפלטות)
מסוף שנת 2003 יצרני הדיסקים וספקי המרכיבים מכוונים לחידושים שיביאו טכנולוגיות סריאליות מהירות יותר, בעלות עלות-תועלת גבוהה יותר ויותר חסכניות בצריכת כוח, כדי להחליף את הממשקים המקבילים  (ATA (Advanced Technology Attachment   ו- SCSI עבור מחשוב שולחני וארגוני.
עת שה- Serial Attached SCSI) SAS) וה-SATA) Serial ATA) יאיצו את ביצועי הציוד בדור הנוכחי, השינוי המשמעותי ביותר בהיסטוריה של תעשיית הדיסקים  מתרחש בעצם בשטח אחר: טכנולוגיית ההקלטה האורכית, אשר יסדה את נתיבי השוק של דיסקים קשיחים, בקרוב תוחלף בתהליכי הקלטה האנכית (ניצבת למשטח הפלטות)
למרות שכבר 20 שנה נעשים ניסיונות ומחקר בנושא, יצרנים רבים רואים את פריצת הטכנולוגיות של הקלטה אנכית לשוק רק בעוד 5 שנים. אבות טיפוס שפותחו לא הגיעו עדיין לצפיפות הרצויה. השיטה כמובן דורשת גישה מהפכנית בעיצוב ראשים ומדיה, ולכן נוספת אי וודאות לתחזית. נראה כי אחד הגורמים שבולמים את יציאת החידוש לשוק הינו אמינות, אשר ביחד עם עלות מהווים נקודות התורפה העיקריות בשיווק דיסקים קשיחים.

 

מתוך http://www.eetimes.com

   
 

 

למי שרוצה לחסוך : עשה זאת בעצמך  :-)

(או: "איך שבדי מתקן דיסק אחרי כמה בירות")

 

למי שרוצה לחסוך צרות : צור קשר ! ! !

 

   
 

כנס


כיצד נשחזר את התמונות ואת המסמכים שלנו בעוד שנה, עשור, דור או מאה מהיום? כיצד נשמור ונשמר את המסמכים כדי לאפשר גישה עתידית? כיצד ניתן יהיה למצוא, לאחזר ולשחזר חומרים בעלי משמעות אישית ותרבותית?

בין ה- 18 ל- 21 באפריל השנה יתקיים הכנס לארכיבאות בסן אנטוניו - טקסס, ובו יוצגו נושאים מורכבים ומגוונים בשטח הארכיבאות על ידי מומחים טכניים הן מן התעשייה והן ממוסדות תרבות (ספריות, ארכיבים ומוזיאונים) העוסקים בשימור לאורך זמן. בין מטרות האירוע לקבוע אמות מידע למערכות לשימור מידע דיגיטאלי ומודפס ולזהות את השטחים הזקוקים להמשך מחקר.
 

למידע נוסף

   
 

משקפיים למחשב


מסך המחשב לא נשאר מאחורינו בצאתנו הביתה. גם בערב רבים מאיתנו עסוקים בגלישה או בדואר אלקטרוני, בשעות בהן העיניים עייפות. לאותיות על המסך אין גבולות מוגדרים כמו בטקסט המודפס, למרות שהעין האנושית מתרגמת  את קבוצות הפיקסלים לציורים הנראים על המסך. מסתבר שמוקד העין נע בין קדם המסך לעומקו ושרירי העין מתכווצות כדי להחזירו אחרוה ולשפר את החדות ואת הבהירות. כל הפעולות הקטנות הללו מורידות את תדירות הינוד העפעפיים. כתוצאה מכך העין יבשה יותר. תסמונת ראיית מחשב הינו מכלול של סימנים הכולל את העיניים היבשות, עייפות של שרירי העין, והן שרירי צוואר וגב תפוסים.

הקניית הרגלים כגון הפסקות קצרות הרחק מן המסך לעיתים קרובות, מצמוץ מודע, והשימוש בתכשירי "דמעות מלאכותיות" עוזרים בהקלת סימני תסמונת ראיית מחשב.
השימוש במשקפיים לעבודה מול מחשב בא לסייע בשתי דרכים: תחילה, בהרחקת מוקד הראיה על ידי הזזתו -גם אם אינך מרכיב משקפיים בדרך כלל- וכך יורד הלחץ על עבודת שרירי העין. שנית, למי שמרכיב משקפיים, התוספת מספקת הגדלה נוספת (נמוכה מזו של השילוב הביפוקאלי) עם אפשרות לקבל תמונה בהירה וחדה יותר באותו מרחק מן המסך.
משקפי פולי-קרבונאט מבקרים את הזוהר ה"כחול" הודות להגנה מפני אור אולטרה סגול. שיפור איכות והתפתחות הטכנולוגיה של המסכים יאפשרו לתקן את גוון הזוהר, הניגוד, ותדירות התחדשות התמונה אשר גורמת להבהוב, כדי להקל העין.
מסכים שטוחים מגבירים את המרחק הממוצע בין העין לתמונה, יתכן ואף יהיה צורך לתקן את עוצמת משקפי המחשב אשר בשימוש אצל כל אחד.

המשך קריאה בדף : Computer Glasses

   
 

בקשה קטנה

חברים,
המצב במזרח התיכון ואבקות פרחים הנמצאות באוויר עם תחילת האביב, גורמים כנראה להפרעות במצב הרגישות של מקבלי דואר אלקטרוני.
לעיתים אתם משתמשים בקישור הנמצא בתחתית הידיעון ושולחים באמצעותו מהדורה של העיתון לידידים או מכרים.
עשו טובה, בבקשה:
אם הידיד/מכר -במקרה- עורך דין בהווה או לעתיד, נשוי לעורך דין, אב, בן, סב, נכד, דוד, שכן ואפשרויות קרבה נוספות לעורכי דין... ובכלל,
הוסיפו נא מספר מילים אישיות כך שהנ"ל יבין כי המשלוח בא מכם.
אותו מצב במזרח התיכון ואלרגיות של תחילת האביב גזלו מאיתנו זמנית את הכוחות להתמודד עם ידועני חוק למיניהם, הבטוחים שלהטרידם בידיעון זה הפך למשוא חלומותינו ולמטרת חיינו.
 

   
 

 

לפרנואיד הקטן שבלב


נהינו יותר חשובים, עשירים, מפורסמים, משכילים או מסתוריים? - אז עלתה כמובן רמת הפיתוי לעיניים סקרניות להציץ במידע שעל גבי במחשב שלנו.
עד כמה מידע זה בעל ערך, באיזו מידה "מסוכנים" אלו החומדים להציץ בו וכמה רחוק מסוגלים אלה להגיע כדי להגשים את זממם?
לא תמיד הערכותינו צמודות למציאות - לטוב ולרע.
יש המרחיקים לכת ובוחרים לא לסמוך על הגנות בודדות, אלה להלביש את כל הארסנל.
לחץ כאן לעיון בהנחיות לבניית "מחשב עמיד פורצים ומרגלים".
לביצור
, סיכויים נהדרים להצליח.

לתהיותיכם, לא היינו ממליצים עליו מבלי לדעת לעקוף אותו.
 

     
 

תשובה לרמי מפתח תקווה


עד לפני זמן מה לא ידענו על קיומו של המגזין האוסטרלי הנושא אותו שם כמו זה שלנו. כוונתנו הייתה להעמיד דף שבועי לרשות הקהל בישראל, אמנם במערכות Microsoft יש לעיתים בעיות עם שמות קבצים בעברית. לכן תורגם שמו של "ידיעון צ'יף" ל-Chief Magazine.
 בכל אופן, תודה על המכתב והסימפאטיה.

 

 

 

 

 

שלח לחבר

גיליונות קודמים

מאמרים שפורסמו במידעון

הכרזות והודעות לעיתונות

להתווסף לרשימת התפוצה

להסרה מרשימת התפוצה
 

 

 

 

נא לא להשיב (reply) על הגיליון נשמח לקבל הערות והארות,
המלצות  ובקשות  או קישורים לאתרים מעניינים לדואל:
  eldad@chief-group.com או feli@chief-group.com

    
 

 

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2004