גיליון מספר 9 שנה IV - יום חמישי 26 בינואר 2004

המערכת:

עורכת: דר' פלי גלקר

feli@chief.co.il

קונספט: אלדד גלקר

eldad@chief.co.il

פרסום ומודעות

sales@chief.co.il

יעוץ ופרויקטים

doron@chief.co.il

שחזור מידע

info@chief.co.il

Chief Magazine
 
   

""Only wimps use tape backup:

real men just upload their important stuff on ftp,

and let the rest of the world mirror it ;)"
Linus Torvalds

 

 

מה חדש? הפתעה!

 

הפעם תורכם לספר לנו
 מה מצאתם חדש בגרסת 2.0.6.2 BOS ששוחררה ביום ראשון האחרון.
נשמח לקבל את תגובותיכם.
מי שעוד לא קיבל את הגרסה, בבקשה צור קשר
 

 

 

יותר ארוך או יותר נוקשה - לקט


כמה שיותר ארוך יותר נוקשה -
דיון מעניין בנושא מפתחות הצפנה מוקשחים (והסברים על RSA)

כמה שיותר ארוך יותר מקשה -
מאז הופעתו של Microsoft Windows, שמות קבצים (השם של הקובץ וה Path המוביל אליו) יכולים להכיל עד 255 אותיות או מספרים, האמנם שמות ארוכים מקלים על ניהול הקבצים !

כמה שיותר ארוך יותר קשה -
כבר שכחנו? בקושי עבר שבוע, וכבר חדשות טריות הערימו אבק על רעידת האדמה. היא נשכחה ממש כמו השם של פרופסור Beno Gutenberg, שותפו של פרופסור Charles F. Richter במכון הטכנולוגי בקליפורניה. יחד,ב- 1935,חישבו את הסולם המכונה היום על שם ריכטר בלבד, למדידת עוצמה סיסמית.
בדרך כלל -כמו לפני שבוע- מתפרסם תחילה ערך כלשהו ורק לאחר מכן (לפעמים אף לאחר שעה שלמה) נודע הערך האמיתי של רעש האדמה, שיכול להיות שונה מזה של ההודעה הראשונה. כיוון שאין דרך ישירה למדוד את כמות האנרגיה המשתחררת במהלך אירוע מסוג זה, מתרגמים לסולם ריכטר את התנודות במכשירים סיסמוגראפים. במרחק של פחות מ- 500 קמ' ממוקד הרעש, רוב המכשירים עוברים את סף הרגישות ברעידות חזקות, ולא ניתן להשתמש ברישומים שלהם למדידת העוצמה. על כן, פונים למכשירים אשר בתחנות סיסמולוגיות מרוחקות ממוקד הרעש. תחנות אלה נמצאות על מבנים גיאולוגיים שונים, ואותם יש לקחת בחשבון ביחד עם המרחק (הרדיוס) והמצאי האינסטרומנטאלי אצל כל אחת. בסופו של דבר מבצעים אומדן של כל המדידות הזמינות במקומות שונים על פני כדור הארץ.
סולם ריכטר הינו לוגריתמי, וכל ערך מייצג עוצמה עם שחרור אנרגיה פי 31.5 יותר גבוה מאשר הערך הקודם (הנמוך).
את עוצמת שחרור האנרגיה מפצצת אטום מבטאים בקילוטונים או מגטונים של TNT. (מגטון אחד שווה ל- 1,000,000 טון). הפיצוץ בהירושימה, למשל, שחרר כמות אנרגיה שווה לרעש אדמה בעוצמת 5.5 בסולם ריכטר. לגבי ההבדלים בין הערכים על גבי הסולם, רעש בעוצמת 7.5 איננו חזק יותר פי 900 מרעש אחר בעוצמת 5.5 ...אלה שהוא יהיה ארוך יותר, וישחרר אנרגיה על פני אזור נרחב יותר. עוצמת הרעש אינה קשורה באופן ישיר לנזקים אותם הוא יכול לגרום. רעש בעוצמה 7 שיתרחש בעומק רב ובאזור מאוכלס בקושי, תוצאותיו יורגשו פחות מאלו של רעש בעוצמה 6 שיתקיים בעומק לא גדול, ובאזור מאוכלס בצפיפות. רעשים הרסניים שמתרחשים בעומק של קילומטרים רבים מתחת לפני האדמה, עליהם להזיז נפחים אדירים של סלע ממנו בנויה קליפת הכוכב שלנו. כמו כן, רוב האנרגיה שמשתחררת במקרים אלו מועברת בצורת חום בקרבי האדמה, והאנרגיה המשפיעה עלינו מועברת על ידי גלים סיסמיים.
עניין מחשבים חשוב לנו ללמוד את הלקחים ההנדסיים של ענף הבנייה. בתמצית, כל מבנה העשוי חטיבה אחת, יש לו סיכוי רב יותר לעמוד בנזקי רעש מאשר למבנה העשוי יחידות הנשענות או תומכות אחת בשנייה. חלקים רופפים, חיבורים בלתי מוברגים, מכשירים מונחים על קצה המדפים או על שולחנות עם גלגלים, כולם בסכנה. מחשבים (נישאים) עם בולמי זעזועים, מערכות מרופדות בכספות, כמובן עדיפים.
 

כולל מידע מתוך http://www.cepredenac.org
 

 

 

בעדינות


טייפ, (סרט מגנטי) הינה מדיה מתכלה בה משתמשים כאמצעי אחסון מידע רציף (עוקב), ואינו מתאים לפעולות של גישה רנדומאלית (אקראית).
סרטי גיבוי עשויים חומר פולימרי עדין, וציפויו המגנטי רגיש לחיכוך. הרגישות עושה את חיי המדף של הסרטים לקצרים ומלאים סיכונים. חשוב לנהוג בהם על פי ההוראות המדויקות של היצרן, בקפדנות ובעדינות רבה!
ענייני גישה למידע
במדיה לאחסון רציף, יתכן שבנקודה מסוימת לאורך הסרט תמנע תקלה את הגישה לאזורים תקינים עוקבים, אחריה. שגיאת הקלטה או פגם ייצור בנקודה כלשהי יחסמו את האפשרות לשלוף מידע משארית הסרט.
כונן הטייפ "מניח" כי המידע האחרון שהוקלט על גביו הינו החדש ביותר שהנך מעוניין בו באחזור. ולכן לאחר שהכונן מסיים את ההקלטה, הכונן מקליט סמן הקובע את "סוף המדיה המוקלטת". אין כונן מסחרי שיאפשר גישה לאזור מעבר לסמן זה. גם אם הגישה התאפשרה על ידי הכונן, תוכנת הגיבוי לא תדע מה לעשות עם מידע שימצא, מפני שכבר נכתב מעל המידע החיוני וזה אינו זמין עוד.
על כוננים של מדיה מתחלפת להתאים לתקנים מיוחדים בכדי לקרוא מידע ממדיה שנכתבה בכוננים אחרים. במקרים בהם חלה שחיקה במנגנון המכאני של הכונן, ההקלטה תתבצע בזוויות שונות מאלו שנקבעו בתקן לכל הכוננים. לבסוף, כאשר המנגנון יצא מכלל שימוש ויוחלף בכונן חדש, לא ניתן יהיה לקרוא את הסרטים מן שנכתבו בתקופה האחרונה בכונן הישן.
רטיבות
מים, ולצורך העניין אף לחות אופיינית לאזורים מסוימים או סביבות עבודה בלתי מווסתות, חומרים זרים ומזהמים, מסוגלים לכרסם את מנגנון הטייפ. התעקשות בהפעלת המנגנון תוביל לנזקים גדולים יותר עם אובדן מידע.
חום
גם אש או טמפרטורות גבוהות גורמים לאובדן מידע ויכולות להוביל לכשל מנגנון הכונן. ניסיונות להפעיל את המנגנון במצב זה יכולים להסתיים בקריעת הסרט והסתבכותו במנגנון הכונן.
כשל בקריאה
היות והטייפ מיועד לגיבוי, קריאתו נעשית לצורך שחזור מידע שאינו זמין במערכות המקור. כאשר תוכנת הגיבוי תודיע :'READ ERROR' או 'READ FAILURE', זהו סימן כי עלינו להפסיק את הפעולה מיד פן נחמיר את המצב - את המידע שקיים יש לשלוף בדרכים חליפיות כל עוד הוא שם.
שגיאות המדיה
שגיאות אלו הן תוצאה מבעיות כונן, שחיקת הסרט, או לכלוך שמצטבר במנגנון
כל קמט בסרט המגנטי מונע קריאת המידע מעבר לנקודת הקמט, גם אם שאר האזורים תקינים וחלקים.
קלטת "ריקה"
במקרים של  יישור כושל, שיבוש המידע, או טעות אנוש שגרמה למחיקת הקלטת, תוכנת הגיבוי יכולה להודיע כי הקלטת ריקה, למרות שהמפעיל יודע כי זו הוקלטה קודם לכן.
עוד תקלה מצערת הינה כתיבה חדשה על גבי קלטת המכילה מידע חיוני. גם אם מפסיקים את הפעולה הדבר נעשה בדרך כלל מאוחר מידי: הכונן לא יאפשר גישה למידע שכוסה, גם אם הוא קיים. אם הגישה הייתה מתאפשרת, אז ניתן היה להציל את הקבצים מתוך המידע הגולמי.
סוגיות נוספות, כגון טראקינג, הקלטה באיכות נמוכה, או חלקית, ידועות כמחסומים לשחזור המידע מגיבוי.
בעולם הגיבוי, הטייפ הוא הגברת העדינה והשברירית, יש לנהוג בו בכפפות משי. למי שאין מערכות אוטומטיות לניהול מחזורי השימוש בקלטות, רצוי שיבחר לשם כך עובד אחראי עד לפדאנטיות, שלא יהיה לעולם חולה או במילואים, שיוותר מרצונו על החופשות השנתיות הקבועות בחוק, ושידאג לחמסה גדולה בחדר הקלטות וליתר בטחון גם לגיבוי נוסף על גבי דיסק קשיח.
 

     

 

E-mail Recovery


בעשר השנים האחרונות הדואר האלקטרוני הוכיח את עצמו ככלי התקשורת נפלא, תוך הפלת חומות וחיסכון במשאבי זמן, בצורה טובה יותר מכל דרך אחרת מאז כניסת הפקסימיליה. מידע הנשלח בדואל, כמו כל דבר אחר, אינו מושלם. הן שרתי הדואל וה-Exchange עצמו, והן תוכנות הדואל עצמן רגישים לשגיאות ותקלות המסוגלות להעלים את כל היסטורית הדואל. זו בעיה קריטית לארגונים שאינם מגבים את הדואל בשרתים נפרדים. עיקר הגורמים לתקלות הם בעיות התנעה (boot), בעיות חלוקה (partition), מערכות קבצים משובשות, תקיפות ויראליות, אי ספיקת הדיסק הקשיח כולל כשל ראשים, ואף אסונות כגון שריפה, הצפה וקצרים חשמליים עם השלכות שונות.
גיבוי מערכות הדואל הינה סוגיה קריטית, לא רק מפני חשיבותו אלה גם בהתחשב בשבריריותו במכלול הנכסים הוירטואליים  של הארגון. גם סביבה שדאגה למלא את דרישת הגיבוי הנדרשת על פי נהלים יכולה למצוא עצמה מושבתת עקב טעות אנוש או צרוף תקלות בלתי צפוי. יוקרה או גובה מחיר פתרון גיבוי לדואל אינם ערבות להישרדות המידע. חשוב לבחון עוד בזמני רגיעה את העלויות והיחס של ספקי שירות הצלת נתונים שונים. לגבי צעדים למניעת אובדן מידע, "גלגל רזרבי" אחד לא מספיק.
 

 

BOS בארץ הקנגורו

לאחרונה הופיע קישור להורדת BOS באתר של downloadpipe.com.au

 

כאן ברכות לעמית מצוות הפיתוח שלנו, אשר עבודתו המצוינת יכולה  לשים את האוסטרלים "בכיס הקטן"

 

רק קשיח

בין השנים 2002-2003 בנו איל עופר ומיכאל שנער אתר מפורט, (ובצבעים גבריים מאוד) אודות הדיסק הקשיח, במסגרת הסדנה לפרויקטים באוניברסיטת בר אילן. ראו בעצמכם
 

ח"כ


האם כל יום מתקשרים אליכם חברי כנסת? אם כן, אתם בוודאי אנשים חשובים, או מפורסמים, או לפחות קרובי משפחה של נבחר ציבור כלשהו. ביום שלישי האחרון התקשר אלינו חבר כנסת (או לפחות מי מלשכתו) אשר על שמו אעדיף לפסוח. לא  מטעמי צנעה שמור שמו במערכת, הלא ח"כ מוותר אוטומטית על זכותו לפרטיות ברגע שמציג את עצמו תחת כותרת תפקידו. סיבת ההשמטה היא כי השם חסר חשיבות (שמענו אותו לראשונה במהלך אותה שיחה!). סביר להניח כי מדי יום מתקיימות אלפי שיחות דומות היוצאות מלשכתם של חברי כנסת רבים, ללא הבדל דת, עדה, מין, מפלגה או ותק.
בן שיחי וידא כי הגיע למספר טלפון של חברתנו, וביקש לדעת את שם המנכ"ל, מפני שעליו לדוור אותו. לא דואר אלקטרוני (חלילה!): דואר ישראל, עם נייר, מעטפה ובול.
"פרויקט קהילתי" הוא כמובן נושא לגיטימי לדיוור, בעקר כאשר שיחת הטלפון, הנייר, הדיו, המעטפה והבול משולמים מתקציב שלא נוגע לכיסו האישי...למרות שמסייעים בחריטת שמו החמקמק בזיכרון המדוורים.
ח"כינו עוברים קורסים לשפות, לנימוסים והליכות, להיסטוריה, גיאוגרפיה ועוד רבים להשלמת השכלתם, כדי שיעמדו בכבוד בדרישות תפקידם. את עניין הדיוור, הם לומדים כנראה אחד מהשני...או מהיועץ התדמיתי שלהם!
כמה אסטטית נראית המעטפה הצחורה, המעוטרת סמל המדינה בכחול יפהפה , המהדירה את שמו הפרטי של השולח...!
"מה קרה", שאלנו. "אין לכנסת דובר, אתר אינטרנט, דואר אלקטרוני, קשרים עם המוסדות הרבים המנהלים מסדי נתונים של חברות (ודואגים להזכיר לנו את חובותינו בתדירות ראויה לשבח)?"
ח"כים יקרים, בקק"ל לא מספיקים לנטוע בקצב שהכנסת מכלה את מוצרי הנייר. השיווק האישי הוא שערורייה שהפכה לנורמה...אז לפחות תנסו להזרים את המשאבים שאתם מקדישים לזה היום, ישירות לפרויקטים החברתיים שלכם!
 

 

 

 

 

שלח לחבר

גיליונות קודמים

מאמרים שפורסמו במידעון

הכרזות והודעות לעיתונות

להתווסף לרשימת התפוצה

להסרה מרשימת התפוצה
 

 

 

 

נא לא להשיב (reply) על הגיליון נשמח לקבל הערות והארות,
המלצות  ובקשות  או קישורים לאתרים מעניינים לדואל:
  eldad@chief-group.com או feli@chief-group.com

    
 

 

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2004