גיליון מספר 36 שנה V - יום חמישי 29 בספטמבר 2005

 

 


כתב רבי שמעון בר יוחאי:

 "ראיתי בני עליה והן מועטין.
 אם אלף הן אני ובני מהן, אם מאה הם אני ובני מהם.
אם שנים הם אני ובני הן"
(סוכה מה:)
 

 
 

שנה טובה
בפרוס שנה עברית חדשה - 5,766 במספרה- קבלו מצ'יף ברכת שלום והמשכיות.
שמרו על עצמכם, על יקיריכם, ועל המידע שלכם,
ואם תצטרכו, אנו כאן לעזור לכם במטלה השלישית.

"שנהיה לראש ולא לזנב". אבל אם חלילה נהיה לזנב (לאריות, למשל),
אז שנהיה לזנב טוב, אמין, ומועיל.
 

  

חצי TB בפיתה
מתוך "A good time to be a personal computer" מאת Lee Gomes.
פורסם ב- The Wall Street Journal ב-18.07.05


"חצי TeraByte יכול להישמע להדיוטות כמו חלק ממאובן מפארק היורה. זה למעשה עוד צעד קדימה של הטכנולוגיה במחשב האישי שלנו."
"בחודשים האחרונים, מספר יצרנים גדולים של דיסקים קשיחים השיקו דיסקים של 500GB (חצי TB) קיבולת אחסון במימדים של 3.5 אינץ', שהוא לערך הגודל של ספרון בכריכה רכה. 500GB יכולים להכיל מספר שעות של סרטים באיכות גבוהה, וגם שנה שלמה של השמעת קבצי מוזיקה MP3.
יצרני דיסקים מסוגלים להגיע להישגים אלו הודות למעבר לאחסון ניצב, אחד האירועים הגדולים בתעשיית האחסון מזה שנים. הדיסקים הקשיחים מייצגים את ה-אפסים וה-אחדים של העולם הדיגיטאלי - עם מטענים מגנטיים מסודרים בטרקים סביב הדיסק העגול המסתובב. בשנים קודמות מטענים אלו סודרו בצורה מקבילה לשטח הדיסק, כמו חלקי דומינו השכובים על גבי שולחן. הצריבה הניצבת מסדרת את המטענים בצורה דומה לסידור חלקי הדומינו "בעמידה" על צלעותיהם הקטנים, וצמודים אחד לשני בשורות.  כתוצאה מכך, ניתן להכניס יותר ביטים על גבי אותו שטח דיסק. בעוד שנים מעטות צפויות מפלצות בעלות טרה בייטים מלאים.
יחד עם הרחבת קיבולת הדיסק הקשיח, גם הכול סביב המחשב האישי הולך והופך למהיר וחד יותר.
עד כמה שזה יכול להישמע מדהים, הדיסקים קשיחים הם בין המפגרים בעולם המחשוב, לפחות במונחים של מהירות בה הם יכולים להזיז את המידע. לדוגמה, דיסק של 10,000 סיבובים לדקה, יכול לפלוט מידע מהדיסק במהירות של עד 71MB לשנייה.
כנגד, באחדים מן המעגלים עמוק בתוך מיקרו-מעבד Pentium 4, אינטל מזיזה מידע במהירות של 256GB לשנייה, או 3,000 פעם מהר יותר.
לדיסקים יש חלקים נעים - פלטות מסתובבות, זרועות servo וכו'. כנגד, רוב רובם של שאר חלקי המחשב הם אלקטרוניקה במצב מוצק: אלקטרונים שנעים לאורך מסלולי נחושת, ורק טֻמְאָה אקראית עומדת בדרכם להאטתם.
החלקים השונים במחשב האישי מחוברים ביניהם על ידי המקבילות של חגורות המובילות אלקטרונים. כל אחד נע במהירויות שונות. רוב החגורות המובילות הללו מעוצבות על ידי ועדות התעשייה, ואחדות מהן נמצאות בתחילת אחד ממחזורי השדרוג שלהן.

למשל, הכבל אשר בין המחשב הראשי והדיסק הקשיח, משתמש בתקן המוכר בשם Serial ATA. הגרסה החדשה של מסלול זה של מידע, ההולך וחודר באיטיות למחשבים, יכול להזיז 3GB של מידע בשנייה, כלומר 200 פעם מהר יותר ממה שהיה נפוץ לפני עשור. (הדיסקים עצמם עדיין לא יכולים להתמודד עם הכבל החדש, אמנם הם יצליחו בעוד שנים אחדות).
במהירות של 3GB לשנייה ניתן היה להעלות גרסאות MP3 של כל הסימפוניות של Beethoven' יחד עם ה-"Ring Cycle" של Wagner בשנייה אחת, ועדיין היה נשאר זמן למדגם מלא של יצירות ה-אטונליסטיים, הסריאליסטיים והמינימאליסטיים של המאה ה-20.

הדבר החדש הגדול הנוסף בתחום המידע הוא ה- PCI Express, הקשור לדרך בה ה-CPU מדבר אל כרטיס הוידיאו ועוד מכשירים פריפריאליים.
PCI החדש הוא לפחות מהיר פי 3 מזה שנמצא במכונות שנבנו לפני חמש שנים. כמו כן, אחדים מן האביזרים המתחברים ל-PCI הולכים ושוברים שיאי ביצועים משלהם.
לדוגמא, שבב ה-Radeon ש- ATI מספקת בתוך כרטיסי הוידאו, יכול להזיז 26GB של מידע לשנייה, כאשר הוא מדבר עם הזיכרון הפנימי שלו. זו בערך כמות המידע בתמונות הדיגיטאליות של 26,000 רזולוציה גבוהה.
יתכן והנכם שואלים את עצמכם מי בעצם צריך את כל המהירות הזו, אם בכלל, כל מה שבן אדם רוצה זה לקרוא את המייל שלו. טוב, אז למעשה, זה הרבה יותר נעים לחכות פחות זמן בהמתנה ל-Windows לעלות...
יבוא יום ומכונה די דומה למחשב שלנו (רק עמיד להתרסקויות ויותר קל לשימוש) תשב בסלון ותאפשר לנו לצפות בסרטים באמצעות האינטרנט, בין יתר צורות הבידור. אבל, יהיה צורך בהשגת המון מהירות וכוח  לפני שזה יקרה. אז, גם בעיניי המשתמש ההכי פחות משכיל-טכנולוגית, שהכיר את המכונות של היום, יחשב השימוש בכל מערכת בת 5 או 10 שנים מבלתי נעים ועד קשה עד כאב."

לכתבה המלאה
 

 

 
   

עוד משהו
Rodney Dangerfield נפטר ב-5 לאוקטובר 2004. הוא היה הקומיקאי יהודי אמריקני שכולם זוכרים בשל המונולוגים והבדיחות בנושא "איני מקבל כבוד".
בהשראת המאמר הקודם, כתב אום מליק בבלוג שלו:
"Storage, the Rodney Dangerfield of technology". להלן קטע.


"אחסון" היא מילה גסה בעמק הסיליקון. כולם מסתכלים על יצרני הדיסקים הקשיחים בלגלוג ובוז. ליצרני הדיסקים הקשיחים יש עבודה כפוית תודה - מכפילים את קיבולת הדיסקים  תוך 9 חודשים, כלומר בקצב של פעמיים חוק מור. והם צריכים לעשות זאת בתמורה לרווחים דלים. הם מוכרים כל כך הרבה, ועדיין הרווחים שלהם כה נמוכים. קחו למשל את  Western Digital, אשר בשנת 2004 מכרה 3.05 ביליון דולר, מתוכם רק 151 מיליון דולר היו רווחים. לשנת 2005, החברה תמכור 3.61 ביליון דולר, וגם אז הרווחים לא יהיו מדהימים.  אצל Seagate ו- Maxtor המצב אינו טוב יותר, והפחד המתמיד של מלחמת מחירים גם לא משפר את העניינים.
נתונים שליליים אלו מסווים את העובדה שללא כיפוף של חוק מור על ידי יצרני הדיסקים, כל רוחב הפס, התלהבות העיבוד, ורעיונות מבריקים לא היו מגיעים לשום מקום. ללא דיסקים קשיחים במחיר 50$, לא ניתן היה למכור מכשירי VOD/Tivo. ללא דיסקים קשיחים זולים, מכשירי ה-iPod היו עולים יותר ממשכורת שבועית. מה שגרם לי לחשוב על זה הייתה כתבתו של Lee Gomes ב- Wall Street Journal לגבי אחסון ניצב...
אני חושב שאחד הדברים עליהם אנו נוטים לפסוח בנוגע לרוחב פס או ל-התכנסות, הוא תפקידו של האחסון..."."הגיע הזמן שאנשים יפסיקו להתייחס לאחסון כאל ה-רודני דנג'רפילד של הטכנולוגיה" 
 

 
יעקב כהן (ר.ד.)- שנה למותו






 
   

השורות של עמית (נכתבו בשבוע שעבר)

עיתונות שמטעם...


כמו שעון שוויצרי, שנה לפני ששוחררה רשמית, יצאו ביום ראשון כל העיתונים ש"מטעם" בסקירה על נפלאות מערכת ההפעלה החדשה של מיקרוסופט. כמה לא מפתיע היה לגלות את המילים "יציב" ו- "בטוח ומוגן" בסקירה הנ"ל. וכמה לא מפתיע היה ששני עורכי ההי-טק של שני העיתונים המובילים במדינת ישראל החליטו ביחד לסקור אותה בדיוק באותו יום. לפחות את אחד העורכים אני מכיר ומחשיב כחבר וגם יודע היטב, שדבר כזה לא היה נעשה ביוזמתו. בימים בהם מכוסחים חזק העיתונים הראשיים של ניו יורק על "החלפת דעות" בנוגע לכותרת הראשית ביניהם, מוזר לראות את שני העיתונים שלנו, המקיזים אחד מהשני דם בכל יום בשנה, מתמסרים בו זמנית באורגיה עמוסת מילים ותמונות למיקרוסופט.
את דעתי על הוויסטה של מיקרוסופט ועל ההתנהלות של תהליך החדרתה לשוק כבר אמרתי בעבר על דפי מגזין זה. הניסיון שלי עם החדרת מערכות הפעלה חדשות של מיקרוסופט, גם הוא לא סוד גדול. אני זוכר את היום בו התקנתי את ה-XP לראשונה (מערכת שהוגדרה כיציבה ביותר אי פעם על ידי כל העיתונים הגדולים במדינה). לא רק שקרסה לי המערכת, אלא שגם נכנסה ללופ אינסופי של כיבוי והדלקה אוטומטיים, תופעה שנאלצתי לבלום בצורה ברוטאלית במיוחד. המערכת שנחשבה "בטוחה" התגלתה כחור שחור, ועד היום כמעט כל העדכונים שלה הם עדכוני אבטחה.
אכן, מערכת ששוחררה עם הרבה מאוד מחמאות מעיתונאים שמטעם, אך התגלתה כלקויה, פגומה וחסרה ורק הטמבלים שהקפידו ללחוץ על הכפתור "שלח שגיאה" כל פעם שקרס בה משהו, אחראים לכך שהיא מתפקדת איכשהו.
בשיחה שהייתה לי עם עורך מגזין ההיי-טק של מעריב הוא הכחיש את הסיטואציה וטען שזה צירוף מקרים, ושהם קיבלו ביחד את גרסת הבטא. אם אכן כך, ואני בדרך כלל מאמין לו וסומך עליו, הרי שעולות לי שאלות אחרות:
- מדוע לספק חוות דעת על גרסת ביטא שנה לפני צאתה של הגרסא המלאה?(אין תשובה)
- וכמה זמן נבדקה גרסת הבטא? (התשובה: לא הרבה)
- והאם זה מספיק לחוות דעה עליה (התשובה: לא)

אז הריני פונה לעיתונאים: אנא מכם התקינו את המערכת, הריצו אותה במשך חצי שנה עם כל תכנה אפשרית, ואז... רק אז הציגו חוות דעת אמיתית אובייקטיבית (אם יותר לכם). אל תהפכו לאנשי השיווק של מיקרוסופט!


עדכון האבטחה האחרון*


כמו כולם, גם אני מוריד באדיקות את עדכוני מיקרוסופט, שכאמור רובם ככולם עדכוני אבטחה ברמה זו או אחרת. מי שמכיר אותי כבר יודע כי אינני עובד אם אנטי-וירוס מכל סוג שהוא. הבעיה הייתה מרכז האבטחה הנודניק של מיקרוסופט שהתמיד להודיע לי כי אין לי אנטי וירוס על המחשב, ואם אני רוצה לתקן את הבעיה, אזי עלי ללחוץ כאן.
בשלב כלשהו עדכנתי את ההנחיות של מרכז האבטחה הנודניק שלא יודיע לי את מה שאני כבר יודע ולא ינסה לפתור לי בעיות שאינן קיימות.
מה רבה הייתה הפתעתי כאשר העדכון האחרון החזיר את הנודניק לפעילות... נכון לא מדובר בפעולה מסובכת במיוחד לנטרל את ההתרעה, אבל, מדוע מיקרוסופט מסרבים לקבל את שיקול דעתי? לא רוצה את עזרתכם באבטחה! תודה, אני מסתדר לבד!


שדרוג ROM בפוקט פי סי


לאלו שיש להם פוקט פי סי, קחו בחשבון שהתקלות שלו אינן בהכרח משהו שחובה להתמודד איתו ובאגים סופם להיפטר. הבעיה היא שבעצם מדובר בשדרוג של ROM, אותה יחידת זיכרון המובנית על המכשירים.
למשימה הזו יש לגשת בחרדת קודש, לקרוא היטב את הנחיות היצרן, ולבצע כל גיבוי אפשרי שכן מדובר בתהליך שימחוק את כל תוכן הזיכרון הסטנדרטי, כולל את תכנה של ספרית "המסמכים שלי".
שלב א. - וודאו שהמחשב הנייד (אם אכן אתם משתמשים בנייד) מקבל אספקת חשמל או שהסוללה שלו תספיק ל- 10-15 דקות רצופות. נטרלו את כל האפשרויות לשמירת כוח במחשב (על מנת שלא יכנס במהלך הפעולה למצב "שינה".
שלב ב. - גבו את תוכן מחשב כף היד שלכם. השתמשו בתהליך העתקת הקבצים דרך ה-Activesync וליתר ביטחון גבו גם את תוכן מחשב כף היד אל כרטיס הזיכרון. בצעו סינכרון אחרון לאאוטלוק.
שלב. ג. - הריצו את תכנת העדכון ובצעו את התהליך בדיוק לפי ההוראות.

סיימתם:
1. סנכרנו את המכשיר וודאו כי כל הנתונים עודכנו.
2. העתיקו חזרה את הקבצים שאבדו לספרייתם המקורית.
3. למרות שחלק מהתכנות שהותקנו לא בספריה ברירת המחדל יהיו שם, יש סיכוי סביר שלא תוכלו להפעילן בשל אובדן קבצי מערכת בתהליך השדרוג, אי לכך התקינו מחדש את התכנות או לפחות את אלו שאינן מתפקדות.

שדרוג ה- Rom הוא תהליך מפחיד, אבל חיוני!


ניידות ומערכות ניידות


כמו שאתם וודאי מבינים, אני חסיד גדול של מערכות מחשב קטנות, יעילות וניידות. נכון מכשירי פוקט פי סי אינם זולים, אבל שימוש נכון בהם יכול לחסוך הרבה מאוד כסף, זמן ובמקרים בהם המהירות חשובה הם חסרי תחליף, ואני אפילו לא מדבר על משקלם לעומת מחשב נייד סטנדרטי. פרט לשימושי מולטימדיה ווידאו מחשב כף יד הוא התשובה לכל משימה.
לאחרונה החילותי בבניית מערכות מיוחדות לשימושים ספציפיים על מכשירי פוקט פי סי. התוצאה יוצאת מהכלל. כך למשל כתבת רדיו צרפת בישראל שהיא כתבת מלחמה מובהקת ועיקר הלחץ עליה הוא אספקת החדשות מהר. בעוד שכתב טלוויזיה מלווה בצוות וניידת שידור, לכתבי עיתונות במילא יש את כל היום עד שייסגר הדד ליין שלהם. כתבי רדיו הם זן נכחד. המערכת שלה כוללת מחשב פוקט פי סי עם יכולות הקלטה ועריכת קול מחד בתוספת יכולות חיבור אלחוטיות (בלו-טוט, ו- wi-fi). על המכשיר מותקנות תכנות לקוח לדואר אלקטרוני ותכנת לקוח ל-FTP. היא מקליטה, עורכת, ושולחת הכול מהמכשיר הקטן. במקרים בהם היא רחוקה ממקום חיבור אלחוטי היא משתמשת בחיבור האינפרא אדום אל הטלפון הסלולארי ומשגרת את הקבצים באמצעותו.
על מנת לוודא שלא תהיינה הפתעות יש לה על המכשיר גם תכנת שרת FTP והמערכת בצרפת יכולה למשוך אליה את הקבצים.

עיתונאים שבונים כתבה במשך זמן רב אוספים נתונים רבים, תמונות וראיונות. לכתב הליברסיון יש את היכולת לצלם את המרואיין להצמיד את הראיון לתמונה, או לכתוב הערות בצמוד לתמונה. כך הוא יכול לאסוף נתונים זמן רב מבלי לשכוח מה היה היכן ומתי. מצד שני, הוספנו לו מקלדת מבוססת בלו-טות ובאותו היום הוא נטש סופית את מחשב המקינטוש הנייד שסיפקה לו המערכת.

מחשבי פוקט פי סי יכולים לשמש כמרכז תקשורת זולה, כך למשל משמש הסקייפ כטלפון אלחוטי עבורי בכל מקום אשר אלך, ואני יכול לתקשר באמצעותו עם כל מי שמחזיק מכשיר דומה או מחשב עם תכנת סקייפ מותקנת עליו.
ה"אגיל מסנגר" מרכז לי את כל חשבונות המסרים המיידיים על תכנה אחת ובאחת הופך המכשיר לכלי תקשורת אלטרנטיבי עם מאות מיליוני משתמשים בכל העולם.
לכל משתמש יש צרכים וכל צורך ניתן לספק באמצעות הצעצוע הקטן הנ"ל. אין לניידות אמיתית מחיר, אבל אם המחיר מגיע בחבילה של 2500 ש"ח + הוצאות נלוות הוא שווה את זה בעיקר כאשר מחשב נייד רגיל עולה כפול וממש לא נעים להדליק אותו באמצע הרחוב ברומא, מילאנו או פאריס.


תגובה לשורות של עמית


הקש להגדלה
(PocketPCMag)



















 


אחת הבדיחות המסורתיות של רודני דנג'רפילד הייתה:
"אשתי ואנוכי חושבים לגמרי אחרת - היא תורמת כסף להומלס, ואילו אני תורם כסף לטופלס."

ובכן, עמית שלנו תורם לוויירלס!
 











 

 
   


בדף http://www.usbyte.com/index_SVG.htm תמצאו קישורים לאנימציות והסברים אינטראקטיביים מעניינים על פעולת הדיסק הקשיח, ה-CD, ה-DVD, וטכנולוגיית המוליכים למחצה. כמו כן, גם קישור למאמרים על טכנולוגיות אחסון שונות.
 

S.O.S.

הדיסק מזייף ?

לחץ בריבוע ?

לחץ בריבוע !

 
   

היכן עמק הסיליקון הישראלי?


בתמורה לכמה מאות דולרים, עמק הסיליקון הישראלי יעבור בקו הרוחב בו בניין ההנהלה שלכם, גם אם זה ממוקם על פסגת ההר, או מיסיכם משולמים למועצה אזורית של רמת חובב. כלול בסכום, תקבלו 25 עותקים של מפה המוכיחה זאת. משנת 99', בנציגויות של מכון הייצוא הישראלי בחו"ל (תערוכות ועוד) מקשטת את הקיר מפה כזו, המתעלמת משאר החברים במכון הייצוא.
מצידנו, שעמק הסיליקון ימשיך לעבור במחשוף של הדוגמניות הישראליות הדשנות. גם הן שילמו על כך לא מעט.  
 

 

 
   

שדרוג הדיסק


לקורא היקר מגזע הגיבורים המסוגלים להתמודד לבדם עם תוספת דיסק קשיח שני או כונן אחר למחשב האישי, אנו מקדישים מספר תזכורות כדי שיעבור את ההרפתקה בשלום, ויצא ממנה ללא שריטות (תרתי משמע).

סוף מעשה במחשבה תחילה. ההכנות תמיד חשובות, הן אם החלטתם להוסיף דיסק קשיח רב נפח, והן אם חשקה נפשכם בצורב DVD. הצעד הראשון הוא לבדוק איזו חומרה דרושה לנו. אם בתוספת דיסק מדובר, ראשית נפתח את המארז לאשר כי נמצא מקום (מפרץ) פנוי. בדרך כלל הדיסק החדש יצליח להיכנס בו בצורה נוחה. תדאגו שיהיה לכם את ארבעה הברגים לחזקו במקומו.

הדיסק החדש, כמובן, יצטרך חיבור פנימי לחשמל, אז חפשו שם בפנים כבל פנוי עם 4 פינים . אין? אז אפשר להשיג מתאם-Y. כאשר אתם מוסיפים כונן ATA חדש ויש ערוץ ATA פנוי, לא תוכלו להשתמש בכבל שנמצא שם, אבל יחד עם הדיסק מגיע כבל-סרט ATA של 80 סיבים. גם זה לא? אז נא לרשום אותו ברשימת הקניות!

כונן קשיח חדש עשוי להגיע יחד עם תוכנת התקנה, אולי דרייברים בעבור צורב ה-DVD,  אולי גם אפליקציות הקשורות לחומרה, או כלים לפירמוט וחלוקה (לפרטישנים) של הדיסק. קרוב לוודאי תהיה צורך להתקין תוכנות אלו בטרם הוספת הכונן, אמנם חשוב לבדוק את הדוקומנטציה כדי להיות בטוחים. יתכן שהחבילה אף כוללת כלי להעברת כל תוכן הדיסק הישן לדיסק החדש.

זכרו את המלצות המורה לאומנות שהייתה לרובנו: הכינו אזור עבודה פנוי ומרווח לעבודה נוחה. לבשו סרט הארקה כדי לא להרוס את המחשב האישי עם פליטה סטטית.
זכרו כל הזמן שהכונן החדש לא יזוהה במידה שה-BIOS לא יוגדר בצורה נכונה.
העלו עת תוכנת הגדרת ה-BIOS, מצא את תפריט הכוננים, וודא כי משבצת ה-ATA בה תשתמשו אכן פעילה.
בחיבור לחשמל של דיסק Serial ATA, מחברים קצה אחד של כבל ה- SATA לדיסק, והקצה השני, סטנדרטי של 4 פינים (Molex), לחיבור פנוי של ספק הכוח. קיימים דיסקים בעלי מחברים כפולים - SATA ו- Molex, כמו שהיו בדיסקים IDE הישנים. במקרים אלו, יש להשתמש רק בחיבור אחד.
וכעת, עלינו להחליט אם הדיסק הנוסף יהיה ATA Master או slave. מה שקובע את תפקידו של הדיסק הוא מיקום הג'מפרים. בדוק היטב כדי למקם אותם כנדרש. כמו כן, יכולה להיות אפשרות הנקראת Cable Select, המאפשרת לדיסק להחליט בעצמו - רק במידה ומותקן הכבל הנכון. לדעת רבים, זהו סיבוך מיותר, ומומלץ להחליט ולקנפג בעצמך את התפקיד Master/slave של הדיסק.
לגבי ה- ATA signal connector, מחברים מחבר חופשי מכבל הממשק IDE ל- ATA signal connector בעל 40 הפינים. לשם כך מיישרים את הפין הראשון במחבר הדיסק עם הפין הראשון של הכבל. לפעמים אלה מסומנים בצבע אדום על הגיד בכבל או בצורה אחרת.
כדי לחבר בין המחבר כוח ל-SATA וה- SATA signal connector אפשר להשתמש בכבל חשמל SATA, או להשתמש במתאם Y במידה ואין לנו כבל רזרבי.
כמה שיותר אביזרים מחברים למחשב האישי, יותר מתקרבים לגבולות העבודה של ספק הכוח. כאשר עוברים גבולות אלו, יתכן והמחשב כלל לא יניע, ואז מומלץ לשדרג את ספק הכוח.
Signal Connector - חבר קצה אחד של כבל ממשק ה- SATA (המותאם לחיבור חד כיווני בלבד), והקצה השני ללוח האם או לכרטיס מתאם PCI. יש להיזהר לא למשוך את הכבל לאחר החיבור, מפני שהקונקטורים אינם מתחברים בהידוק רב, ולעיתים יוצאים ממקומם.

 

 
   

בידור שיווקי


אם אתם זוכרים את הסרטון של היטצ'י "Get Perpendicular" (שתיאר את טכנולוגיית האחסון הניצב ע"ג דיסק קשיח והתופעה הסופר-פארה-מגנטית), אולי היצירה החדשה של מחלקת השיווק שלהם "
The Hard Drive is the New Bling" לא תרשים אתכם מעבר לכך. הסרטון מדגיש את יתרונות הדיסקים הקשיחים הזעירים, של 1 ו-1.8 אינצ' בסביבה העירונית.

דרך אגב, מסתבר שהיה מי שהחליט לעשות בעיות ליוצרים של  "Get perpendicular" לאחר שאובחנו במנגינה מספר צירופי תווים שגם נשמעים בשיר ""Dancing Queen" של להקת ABBA...
 

 


הפעם, הדס ממליץ
 על אתר מעניין:
www.brainpop.co.il
 

 
   

ספרים


תודה לגב. רות מגד, אשר שלחה לנו לעיון שני ספרים חדשים של צביקה ברגמן.
"אתה יכול להרוויח יותר!", ספרון לבעלי מקצוע, עצמאים ובעלי עסקים, השופע עצות מועילות. בין רבות, גם עצות הנוגעות למיתוג ולמיצוב. רבים עד כה פרשו את מה שעומד מאחורי הצבעים של הלוגו, כרטיס ביקור וכו'. כך, גם ברגמן כותב:

  • "הצבע הכחול, למשל, משדר מקצועיות, רוגע ואצילות

  • הצבע האדום משדר אש ויצירתיות

  • הצבע הירוק משדר צדק ושלווה, נעימות ורוגע.

  • הצבע החום משדר חום וטבע

  • הצבע השחור משדר רצינות ואחריות

  • הצבע האפור משדר קדרות ועליבות, קור ונוקשות

  • הצבע הזהוב משדר עושר ויוקרה, אך גם קצת קמצנות."

הספר השני, "בורסה - ספר הזהב" מאמן את הקורא להרוויח בסבך שוק ההון. עטיפתו כולה מוזהבת. אז מה זה אומר לנו, צביקה?
 

 

 
   


"מצאתי מה אני אוהב לעשות בשלב מאוד מוקדם בחיי. ווז (סטיב ווזניאק) ואני הקמנו את אפל במוסך של ההורים שלי כשהייתי בן 20. עבדנו קשה ותוך עשר שנים נהפכה אפל מחברה של שני עובדים בלבד לחברה השווה 2 מיליארד דולר ומעסיקה יותר מ-4,000 עובדים. שנה לאחר שהוצאנו את יצירת הפאר שלנו - המקינטוש - ובדיוק חגגתי את יום הולדתי ה-30, פוטרתי מאפל. כיצד ניתן לפטר אדם מחברה שהקים בעצמו? ובכן, כשאפל התפתחה העסקנו איש שחשבתי שהיה מוכשר לנהל אותה איתי, ובשנה הראשונה הכול הלך חלק. אבל אז החלו התוכניות שלנו לחברה לנוע בכיוונים שונים. דירקטוריון החברה האמין בחזון של המנהל השני, ואני נהפכתי למובטל בגיל 30. והתמוטטתי.
במשך כמה חודשים לא ידעתי מה לעשות עם עצמי. הייתי כשלון וכולם ידעו זאת. חשבתי לברוח מעמק הסיליקון. אבל ההכרה הבשילה בי לאיטה - עדיין אהבתי את מה שעשיתי, ושום דבר ממה שקרה באפל לא שינה את זה. ולכן החלטתי להתחיל מחדש.
בדיעבד - פיטוריי מאפל היו הדבר הכי טוב שקרה לי בחיים. במקום לשאת בכובד ההצלחה, התחלתי מחדש בקלילות. זה שחרר אותי כדי להיכנס לאחת מהתקופות היצירתיות ביותר בחיי."

זהו קטע מתרגום דבריו של Steve Jobs מייסד Apple ששמעון דוידוביץ' שלח לנו. הוא מצא אותו במדור של "קפטן אינטרנט" ב"הארץ". הגרסה המלאה של הנאום נמצאת ב- www.freerepublic.com/focus/f-chat
 

 
תן חיוך, הכול לטובה.

 
   

דפסים


בתחילת ספטמבר התקיימה ב-Chicago תערוכת Print 05, האירוע הגדול מסוגו השנה שרכז את הנפשות הפועלות בתעשיית הדפוס וההמרה.
Heidi Tolliver-Nigro היא אנליסטית המתמחה בטכנולוגיות דפוס של מידע דיגיטאלי ומשתנה. בדף http://members.whattheythink.com/home/050906.cfm תמצאו סקירה שלה שנכתבה לקראת התערוכה. בין היתר, היא מצביעה על שדרוג ניכר של תעשיית הדפוס, אשר החלה להוסיף פונקציות לפעילותה, בעקר בצורה של ציוד כריכה וגימור. הדפסים חפצים לעבור ללא הפרעה מאפליקציה אחת לשנייה, והן מרצף עבודה אחד למשנהו.
כמו כן, מתגברת הדרישה לפתרונות inline ו-nearline.
 

 

 
 

 

 


בכתבה שפורסמה ב-New York Times Magazine בשנת 1964, סופרה אנקדוטה על שמעון ויזנתל, שהוזמן פעם לביקור שבת בביתו של תכשיטן מבוסס, לשעבר שותפו למאסר במחנה Mauthausen. לאחר ארוחת הערב, שאל המארח: "שמעון, אם היית חוזר לבנות בתים היית היום מיליונר, למה לא עשית כך?"
השיב מר ויזנתל: "אתה איש דתי. אתה מאמין באלוהים ובחיים לאחר המוות. גם אני. כאשר נגיע לעולם הבא ונפגוש שם את מיליוני היהודים שנספו במחנות, ואלה ישאלו אותנו 'מה עשיתם?',  תהינה תשובות רבות. אתה תאמר 'הפכתי לתכשיטן'. אחר יאמר 'הברחתי קפה וסיגריות אמריקאיות', אחר יגיד 'בניתי בתים'. אבל אני אומר 'לא שכחתי אתכם'.
(מתוך ביוגראפיה קצרה של שמעון ויזנתל)

יהיה זכרו ברוך.
 

 
  

סייברסבתא
 

סבים וסבתות של היום מסרבים להתאים לאב הטיפוס שנוצר עבורם לפני עשרים או שלושים שנה. הם נוהגים במכוניות מהירות, מבלים בטיולים נועזים, מתעניינים בתורות אזוטריות, מתחילים קריירה שנייה או שלישית, וחוקרים את רזי ההמרה כדי לחדש את אוספי השקופיות שבבוידם. עדיין, רבים מהמבוגרים בדורנו סובלים מקשיים בהבנת המחשב האישי, ואת הפלא התשיעי שזה הביא עמו (או ההפך): האינטרנט.
על בעלי אתרים ומפרסמים בדואל הרוצים להגיע לקהל הסבים והסבתות, לשים לב לבקשות שקיבלנו מאחדים מהם:
● אותיות גדולות ופונטים ברורים. אל תכריחו אותנו לקרב את האף למסך. האפשרות של הגדלת התצוגה של אותיות לא קיימת בכל האתרים, או שהיא מעוותת את מבנה התצוגה.
● מובן מאליו -לא הכול מובן מאליו למי שגדל במאה ה-20. לפעמים צריך להתעכב בהסבר קצר לטובת הסבים והסבתות. או לאפשר לחיצה על קישור המכיל הסברים.
● Pop-Ups. אל תשכחו שכולנו נולדים אם מנה קצובה של סבלנות. סבים רבים אמרו לנו כי ה"דברים הקופצים האלה", הפלאשים הפתאומיים עם ה-X החבויה היטב, הם אחד הסיוטים הגדולים שלהם. לתשומת לב הפרסומאים...
באותה קטגוריה נכנסים גם הפופ-אפים של שגיאות ותקלות, אבל כאן לפחות אפשר (לפעמים) לברר מה התוכנה רוצה מאיתנו..., מרימים טלפון לתמיכה או לנכד, ומקריאים לו את המסר.
● מכתבי שרשרת. כעת, בקשה לנכדים: אל תעבירו לסבים מכתבי שרשרת! לדור הזה יש כבוד גדול למילה הכתובה. אם כתוב להעביר ל-100 כתובות, הם יעשו זאת. הצילו!
באותו עניין: בקשות לתרומת דם, מח עצם ואברים שונים ממשיכות להסתובב גם זמן רב אחרי שפג תוקפם. אם זה המוצא האחרון שלכם לבקשת עזרה, אל תשכחו לציין את תאריך המסר המקורי. אנשים טובי לב למיניהם -ולא רק סבים- ממשיכים להריץ את המסרים באאוט-טיימינג פתטי!
 

 

 
   

מזלטובים

  • בהצלחה לניר שוורץ בתפקידו החדש בחברת Nistec
     

  • לרחל ואידן אהבה, אחווה ורעות ליום הנישואין.
     

  • מזל טוב ביום ההולדת לדר. יואב בן דרור, מדובק.

 
   

קשה לנו


בדרך כלל קשה לנו בצ'יף להשיב על השאלה החוזרת ונשנית "מי הם המתחרים שלכם".  היות ובחרנו לעסוק בנושאים ייחודיים ולטפל בהם בדרכים מקוריות, תמיד ידענו  שבשטח המקצועי אין לנו מתחרים.
ואז, מסתבר שב-1 באוקטובר השנה, מתקיימת בעיר ברלין תחרות המאיימת מעט על אמונתנו.
ראו בעצמכם באתר http://www.worldbeardchampionships.com/ , והיווכחו על מגוון הקטגוריות.

(תודה לדורון!)

 
   

תודה לאפי


אפי שייק, מנכ"ל חברת אפילוג, שלח לנו את הלקט הבא של שיחות טלפון במחלקת התמיכה של ספק הטלוויזיה בלוויין.

1. לקוחה: לבן שלי יש ממיר גדול וכל הערוצים, ולי יש ממיר קטן ורק חלק מהערוצים, אז אני רוצה להחליף לממיר גדול שאוכל לקבל את כל הערוצים.
נציג יס: מה הטלפון שלך?
לקוחה: נוקיא.
נציג יס: לא. מה המספר?
לקוחה: 6610

2. לקוח: אני כבר 10 שנים אצלכם!
נציג יס: אדוני, אנחנו קיימים רק 4 שנים.
לקוח: אתה מתחכם איתי?!

3. נציג יס: נתק בבקשה את הממיר מהחשמל.
לקוח: איזה חשמל? אתם לא צריכים חשמל. אתם טלוויזיה בלווין.

4. לקוח: יש לי אינטרנט של 750 מטר ואני מעוניין להגדיל אתו ל 1.5 קילומטר.

5. לקוח: אני לא מנוי שלכם ויש לי תקלה טכנית. אני רוצה שתטפלו בזה, כי אחרת לא אתחבר אליכם בעתיד.

6. לקוח: אני רוצה להזמין פלייבוי ל 10 דקות.
נציג יס: אפשר לפתוח ערוץ מינימום ללילה.
לקוח: לא. יספיק לי 10 דקות. אני לא צריך יותר.

7. לקוח: תעבירי אותי למנהל. את לא מספקת אותי...

8. לקוחה: שלחי לי טכנאי לתקן שלט כי אני עושה הכל ביד.

9. נציג יס: איך נראה הכבל מאחורי טלוויזיה?
לקוחה: נראה טוב

10.לקוח: הזמנתי חבילת המשחקים וחסר לי משחק אחד.
נציג יס: איזה?
לקוח: PlayBoy
 

 

 
   

השבוע שלחה לנו אליסיה סמולאר שירה בספרדית, מבית היוצר של Les Luthiers.
המבין את השפה, יבין. וזה שלא מבין, נפצה אותו בפעם אחרת.

"EN MIS SUEÑOS CIBERNÉTICOS
ONDEANDO AL VIENTO TUS CABLES
POR ESOS CAMPOS MAGNÉTICOS.
ME ATRAVIESA UNA DESCARGA
UN ELÉCTRICO TEMBLOR,
CUANDO DESLIZO MI MANO
POR TU PANEL POSTERIOR.
TENGO CELOS DE LOS HOMBRES
QUE TU MEMORIA HAN CARGADO,
QUE MOVIERON TUS TARJETAS,
QUE TOCARON TU TECLADO.
EXCITARON TUS CIRCUITOS
AUNQUE SE QUE NO LOS AMAS .
SON DEMASIADOS LOS HOMBRES
CON LOS QUE HAS HECHO PROGRAMAS.
EN QUÉ ESTARÁS PROCESANDO?
TU MONITOR, POR QUÉ CALLA?
ME ESTÁS OCULTANDO ALGO,
SE TE NOTA EN LA PANTALLA.
 
 NO CONTESTAS MI DISKETTE.
POR QUÉ NO ME IMPRIMES NADA?
NO ALMACENASTE MIS RUEGOS
O ES QUE ESTÁS DESENCHUFADA?
ERES CRUEL E INSENSIBLE
AL AMOR QUE ME DEVORA ,
ERES FRIA Y SISTEMÁTICA,
ERES MUY CALCULADORA.
GRÁBAME ALGÚN MENSAJE
CON ESA VOZ DIGITAL,
PUEDES COMENZAR A HABLAR
A PARTIR DE LA SEÑAL.
PARA TODOS LOS DEMÁS,
NO ERES MÁS QUE UNA COMPUTADORA
QUE NO SIENTE, NI PALPITA.
PARA MI SIEMPRE SERÁS,
SIMPLEMENTE DORA... MI COM...PUTA... DORA"
 

 

 

  
http://ohr.edu/ask_db/ask_main.php/207/Q3

אף אחד לא הבין למה השרת היה נופל כל לילה ב-21:00 בדיוק...:

  
   

הצהרת אחריות
למרות שכל המידע בידיעון זה מובא תוך רצון טוב, אין חברת צ'יף אחראית על שגיאות בגין אי הבנה או הַשְׁמָטָה, או בגין השימוש העסקי או האישי שיעשה בו.

  
   
  
   

נא לא להשיב (reply) על הגיליון נשמח לקבל הערות והארות,
המלצות  ובקשות  או קישורים לאתרים מעניינים לדואל:
  magazine@chief-group.com

  
   

 
   

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2005