גיליון מספר 6 שנה VI - יום חמישי, 9 בפברואר 2006

 

«-לגיליון קודם 2006 לגיליון הבא-»

צ'יף תמיד לשירותכם מאז 1986

    

"IT IS FATAL TO ENTER ANY WAR
WITHOUT THE WILL TO WIN IT"

General Douglas McArthur

   
 

 

עדכון

לקוראים שהודיעו כי אינם מצליחים לצפות בקישורים לקבצים עם סיומת  pdf., הפתרון הינו לעדכן את תוכנת ה-Adobe. בטרם תתקינו גרסה חדשה, הקפידו להסיר מן המערכת כל קובץ או ספרייה מההתקנה הקודמת.
 

השמדה

השבוע נכנס לתוקף המחירון החדש להשמדת תקנית של מידע ומצעי מידע. השירות מיועד בעיקר לארגונים אשר בבעלותם מידע מסווג, ולבעלי מקצוע המחזיקים במידע מסווג או של צד ג' (ביטוח, ראיית חשבון, עורכי דין, מקצועות הרפואה וכו')

 

אשמדאי

מבלי שיהיה לו כל קשר עם הווירוס Devil או עם ה-Devil Linux, אחד מכלי התוכנה (פרי פיתוח של צ'יף) לשימוש פנימי במעבדה, קיבל את השם "Disk-Devil". לא ידענו שבעצם יש כבר דבר כזה...השבוע קיבלנו מעמית תמונה שאומרת הכול.


אז מה היה?

עקב שינוי שיטת ההפצה של הידיעון, שתי המהדורות האחרונות לא הגיעו לנמענים אחדים. מי שמעוניין לעיין בתוכן של מהדורות קודמות יכול, כתמיד, לדפדף בקישורים של הפינה הימנית העליונה של הגיליון (מעל "פרופיל חברה")
 

   
 


Samsung SSD Flash Disk













 


*
- (DRAM (dynamic-RAM הכולל cache באותו שבב הינו RAM הירארכי, בד"כ עם מקום אחסון DRAM לזיכרון העיקרי, ועוד מקום אחסון ל-(SRAM (static RAM לזיכרון ה-cache.

"Cache (memory): A high-speed memory located between the microprocessor and main memory. It is used to improve server performance by storing frequently-used data and reducing access to the slow-speed main memory"
 
















 

JBOD - "Just A Bunch Of  Disks - Hard disks that aren't configured in a RAID configuration."
















m-systems.com
Disk on Chip











HDD & SSD


הגיבוי מדיסק לדיסק הולך ונעשה יותר ויותר פופולארי כאלטרנטיבה לפעולות גיבוי מבוססות טייפים. הגיבוי לדיסקים מציע יתרון ניכר בביצועים בהשוואה לטייפ, על מנת לצמצם את חלון הגיבויים (חלון זה אינו כלל דרוש עם BOS, אבל זה כבר נושא אחר).
המבנה של גישה רנדומאלית למידע במקרה של הדיסקים, בהשוואה לגישה הליניארית של הטייפים מסביר את מהירות הגיבוי/אחזור הגדולה יותר של הדיסקים הקשיחים, אשר מצמצמת את זמן הגישה שלנו למידע ואת זמן אחזור המידע המגובה. כמו כן, מי שמשתמש בדיסקים יכול לבצע בו זמנית מספר פעולות גיבוי (concurrent backup sesssions) עם הֶפְסֵד מזערי של ביצועים.
באופן מסורתי הגיבוי מדיסק לדיסק נחשב ליקר, אך לאחר הופעת הדיסקים המוזלים ATA ו-SATA, ובעקבותיהם גם ירידה כוללת במחיר של כל שוק הדיסקים, פתרון מבוסס דיסקים קשיחים הופך ליותר ויותר נגיש לכל כיס.
רבים כתבו כי הדבר הלוהט הבא בתעשיית מערכות המידע הינם ה"דיסקים" של זיכרון במצב מוצק (SSDs). מבחינה טכנית, קיים בין המשתמשים מעט מאוד ידע על מכשירים אלו, המוכרים לנו מהדיסקונים ל-USB, כרטיסים למיניהם (Secure Digital cards), ואולי איזה CompactFlash. מה הם בעצם?
"דיסק מצב מוצק תואם מבחינת ממשק, תוכנה וחומרה, לדיסק מגנטי קונבנציונאלי או winchester, ההבדל הוא שמצע האחסון אינו מגנטי או אופטי, אלה מוליך למחצה כגון  RAM מופעל סוללה, EPROM, או שבב דומה ל-RAM שניתן למחוק בצורה חשמלית. הדבר מאפשר גישה מהירה יותר למידע מאשר בדיסק הקשיח, מפני שניתן לגשת בצורה אקראית ללא צורך בממשך בין ראש קריאה/כתיבה למשטח מסתובב. הדיסק במצב מוצק גם מאפשר סבילות פיזית גדולה יותר לוויברציות, זעזוע, ושינויים קיצונים בטמפרטורה. החיסרון היחידי הינו העלות הגבוה יותר לכל MB אחסון"-(מתוך sparcproductdirectory)
דיסק מצב מוצק אינו מכיל רכיבים שזזים. רכיביו כוללים DRAM או לוחות של זיכרון flash, לוח זיכרון bus, כרטיס סוללה ו-CPU. הוא מהיר יותר מדיסקים מסתובבים קונבנציונאליים ולכן זוכה בהשוואה בין שיעורי I/O. הדיסקים במצב מוצק יעילים במערכות וביישומי שרתים בהם זמן התגובה הינו קריטי. בין המידע המאוחסן ב-SSDs כדאי לכלול כל דבר היוצר פקקי בקבוק, כגון מסדי נתונים, קובצי ספרייה ואינדקסים, מידע לאשור גישה ו-login, קובצי swap, ועוד.
להלן השוואה של Shang Wang & De Peralta בין דיסקים קשיחים (HDDs)  ו-SSDs מבוססי פלאש, הסוג הנפוץ ביותר במערכות צבאיות, תעשיית החלל, תעשייה ומערכות מוטמעות.
"1. שיעור תמותה:
תקלת דיסק קשיח הינו אירוע נפוץ בעידן הזה של מחשבים שולחניים ונישאים. המון סיפורי אימה סופרו, הועברו וגם פורסמו, בנושא מידע יקר שאבד והייסורים  הכרוכים בניסיונות ההשבה, או לפחות הצלת חלק מהדיסק שהתרסק. אנשים תוהים למה דיסקים קשיחים מתְקַלְקֵלים, והסיבה פשוטה: פְּחָת, שחיקה. כמו כל מכונה טובה וישנה עם רכיבים מכאניים, הדיסקים הקשיחים נוטים להִתדַּרְדֵּר במהלך השנים. הם מורכבים מפלטות עגולות מסתובבות, מצופות חומר מגנטי, האוגרות מידע. תוצאת התנועה הסיבובית והתנועה של הזרועות המכאניות לאחר זמן רב של שימוש, הינה בְּלַאי. אורך החיים בפעולה של דיסק קשיח הינו כ-3 שנים.
דיסקים במצב מוצק מבוססי פלאש מופעלים אחרת. למרות שלרוב שבבי הפלאש יש כ-300,000 מחזורי כתיבה, בטובים ביותר ניתן לצפות ל-1,000,000 מחזורי כתיבה לבלוק. בנוסף, יצרני פלאשים משתמשים בדרכים שונות על מנת להאריך את חיי הדיסקים. במקרים מסוימים הם משתמשים באלגוריתם "מאזן" על מנת לנטר את מספר הפעמים בהם נכתב לכל בלוק בדיסק, והדבר מאריך בצורה ניכרת את אורך החיים של הדיסק. כמו כן, קיימים אלגוריתמים  לאיזון הבלאי, ובאמצעותם כאשר מגיעים לסף שימוש באחוזים לבלוק מסוים, הדיסק יחליף את המידע מבלוק זה עם מידע בבלוק אחר שקיבל מאפיינים של "בלוק לקריאה בלבד". פעולה זו מצמצמת פיגור בביצועים ומונעת המשך השחיקה של הבלוקים ופגיעה ב-SSD. גם עם עומס קריאה וכתיבה של גיגה בייטים רבים ליום, SSD אמור להחזיק מעמד מספר שנים (?), בהתאם לקיבולתו. תוספת *DRAM cache בארכיטקטורת הפלאש משפרת את יכולותיו האופרטיביות וגם את אורך חייו.
2. מהירות

עסקים עם טְרַנְסַקְציות מבוססות מחשב או רשת כבר לא יכולים להרשות לעצמם האטה, ולכן מהירות המצע הינה נקודה מַכְרעַת ברכישת פתרונות טכנולוגיים. זמן הגישה הממוצע לSSD מבוסס פלאש הינו של כ-100 פעמים יותר מהיר מזה של דיסק מסתובב. אבל נקודה זו מעלה שאלה חשובה: מה הטעם של מהירות SSD קיצונית, אם שאר המערכת אינה מסוגלת לתמוך בה?. התפתחות ה-CPU במונחים של ביצועים עברה את התפתחותן של מערכות אגירת המידע. הדיסקים הקשיחים בעצם מגבילים את פוטנציאל מערכות המחשב כאשר הם לא מסוגלים להשיג את המהירות של רכיבים אחרים, במיוחד ה-CPU.  במקרים אלו, החלפת הדיסק הקשיח ב-SSD היה משפר את הביצועים בצורה משמעותית. התוצאה תהיה מערכת רבת יכולת שיכולה אף לעבור את סף הדרישה של עסקים מהירים במיוחד או של סביבות צבאיות.

זמן גישה

(1) זמן גישה לזיכרון הינו הזמן שלוקח לאות או ספרה בזיכרון להיות מועברת ל- או מה-CPU. במחשב אישי יש לשבבי ה-RAM זמן גישה של 70 ננו-שניות או פחות. לשבבי SDRAM יש מנגנון הצתה המשיג את האות השנייה ואילך ב-10 ננו-שניות או פחות.


(2) זמן גישה לדיסק הינו הממוצע בין הזמן העובר בין התחלקת שאילתה וקבלת האות הראשונה של מידע. הוא כולל את זמן החיפוש הממוצע (הזזת הראש קורא/כותב לטרק הנכון) וה-latency (או חביון) הממוצע, שהוא זמן סיבוב פלטות הדיסק עד לסקטור הנדרש. היות וזמן החיפוש וזמן החביון משתנים בהתאם למצב ההתחלתי של הראש ביחס לפלטה, חייבים לציין את זמן החיפוש כממוצע.
דיסקים מהירים מצטיינים בזמן גישה של 10 אלפיות השנייה. אבל הביצועים הסופיים של הדיסק גם מושפעים באופן משמעותי ממהירות הערוץ, כלומר קצב העברת המידע דרך הכבל המקשר אותו לשאר רכיבי המחשב.

3. גודל
על מנת להפוך לתחליף מלא לדיסקים הקשיחים, SSD מבוססי פלאש מיוצרים בפורמטים הסטנדרטיים של 2.5" ו- 3.5". בדרך כלל משתמשים בהם במחשבים נישאים, בזמן שהיחידות של 3.5" נפוצות יותר בקונפיגורציות של JBOD או SAN/NAS/DAS אחרות. לעיתים קרובות משתמשים בהם על מנת להחליף דיסקים מסורתיים במערכי אחסון או במפרצי הדיסקים הפנימיים של שרת. דיסקים במצב מוצק מבוססי פלאש מתאימים לצרכי האחסון של רוב המערכות המוטמעות הדורשות תצורות פיזיות קטנות יותר.
4. אמינות
החוסר בזרועות מכאניות ופלטות מסתובבות מגביר את האמינות של הדיסקים במצב מוצק. בסביבות קשות, הם מספקים את סוג ההקשחה הדרושה ליישומים ניידים. שלא כמו הדיסקים הקשיחים, ה-SSD יכולים לעמוד בפני זעזוע גדול ורעידות ועדיין לשמור על שלמות המידע וללא סיכון של אובדן מידע. הדבר חשוב גם ביישומים תעשייתיים בהם  נפוצה החשיפה לחומרים מאוד דליקים וקרינה אלקטרומגנטית. יכולתם לספק ביצועים מצויינים בתנאים קיצוניים עושה אותם לחיוניים בפעולות צבאיות של הגנה, חלל או תעופה. יישומים צבאיים דורשים לרוב עבודה בתווך טמפרטורות  שבין 60°C-  ל- 95°C+, ובתנאי רעידה וזעזוע בהם קשה לדיסקים הקשיחים להתחרות עם ה-SSD
5. דרישות אנרגיה

SSDs צורכים הרבה פחות אנרגיה מאשר הדיסקים הקשיחים המסורתיים, מפני שאין צורך בכוח נוסף לסיבוב הפלטות או להזזת הזרועות.
6. פיזור חום

יחד עם צריכת החשמל הנמוכה יותר, מערכות עם SSD מבוססים פלאש כפתרון אחסון מפזרות פחות חום, בהעדר מערכת מסתובבת /נעה, וזה אחד היתרונות הבולטים ביחס לדיסקים הקשיחים. עם פחות פיזור חום, זה הופך אותם לפתרון אידיאלי לאחסון מידע במערכות ניידות כגון מחשבי כף יד, מחשבים נישאים, וכו'. עמם, משתמשים יכולים להפטר ממאווררי הקירור, ספקי כוח פנימיים וסוללות מיוחדות למערכי אחסון גדולים ברשתות SAN.
7. עלויות
לכל דבר יש מחיר, ובהתאם להיגיון עלות-תועלת, צפוי שמשהו עם תכונות מרשימות יגיע גם עם מחיר גבוה יותר ממשהו אחר המציע פחות יתרונות.  המחיר הגבוה יותר של מערכות SSD הינה אחת הסיבות שעד כה לא הפכו אלה לפופולאריות יותר.
ב"מדריך לקניין של דיסקים במצב מוצק" נכתב: "ה-SSD מתחיל בעצם להחליף שרתים ורישיונות תוכנה. ניתן להשתמש ב-SSD כדי לקצר את זמן התגובה של יישומים קיימים, כתחליף לרכישת שרתים נוספים, או כדי לצמצם את מספר השרתים ומספר רישיונות התוכנה הקיימים. ההיבט הכלכלי יכול להכריע לטובת המצב מוצק".
הפער בין הדיסקים המסורתיים והדיסקים במצב מוצק הולך ונסגר. חברת Samsung הודיעה שהיא תשקיע בצורה רצינית כדי לשפר את קווי הייצור של פלאש ו-DRAM, כמו במחשבים נישאים המצוידים ב-SSD.  אבל רק הזמן יגיד אם יגיע היום של אימוץ נרחב של ה-SSDs למטרות מסחריות.
 

   
 








































































































פינת הלקוח

בשביל החלב

דר. צ'רולי ביקר לראשונה בארץ לפני 14 שנה. המטוס הגיע באיחור והוא חש ברע. ביקש מאיתנו לעצור במכולת כדי לקנות משהו חלבי נגד צרבת. הדבר הקרוב ביותר למסלול שלנו היה סופר-מרקט לא גדול, לא קטנטן, עם 6 קופות (מתוכן 4 לא פעילות, כמו שכותב עמית). הוא נעמד מול שני המקררים החלביים, ולא ידע עצמו מאושר. "הגעתי לארץ המובטחת, ארץ זבת חלב...ויוגורט, ושמנת, ו...!". כיוון שהוא מאוד אוהב להגזים, סיפר לאשתו שבישראל נשים מתרחצות בחלב כמו הקיסרית פופיאה, אשת נרו.
בשנת 1890 היו ברשות היהודים בארץ ישראל סה"כ 774 ראשי בקר, עם פרות קטנות שהניבו בין 300 ל-1,000 קילו חלב לשנה בלבד.
ב-2003, "תפוקת ואיכות החלב של הפרה כחול-לבן (שחור-לבן) הייתה הגבוהה בעולם: 11,000 ליטר חלב ו-700 ק"ג שומן וחלבון חלב בממוצע בשנה; הפרה ההולנדית שקנתה לה תהילת עולם, מפגרת אחרי אחותה מישראל משמעותית, עם תפוקה של 7,500 ליטר חלב בשנה וכ-630 ק"ג שומן וחלבון חלב. הנתונים אף מרשימים יותר, בהתחשב בכך שהפרה ההולנדית נהנית מתנאי גידול נוחים יותר, בהשוואה לישראלית שמתמודדת עם מזג האוויר החם". תכולת השומן וחלבון החלב נחשבת לאחד המדדים שעל פיהם נקבעים איכות החלב, טעמו ויעילות הייצור שלו. במשך שנים רבות היה החלב הישראלי נחות בהשוואה לזה שיוצר באירופה ובארה"ב. אלא שבשנות האלפיים, לאחר מאמצי מחקר ופיתוח מתמשכים בתחום החומר הגנטי ותזונת הפרה, הותירה ישראל את המתחרים מאחור.
לפני כשנה הוכתרה פרה ממשק גבעת יואב ברמת הגולן (בפעם השנייה ברציפות) בתואר "מלכת החלב " בישראל, עם תנובה שנתית של 18,900 ליטר, כ-8,500 ליטרים מעל הממוצע בארץ.
כל זה, כיצד? עם שילוב מנצח של מחקר ויישום של שיטות מתקדמות לשיפור גנטי, שיפור שיטות הגידול, מדידה ובקרה של מכלול פרמטריים הקשורים לרבייה, אחזקה, תזונה, ותנובת הבקר. וכאשר אנחנו מדברים על מדידה ובקרה בימינו, הלא ברור כי לאוטומציה ולמחשוב חלק נכבד בדבר.
בנוסף לתרומת המחשוב במעבדות לבדיקת איכות החלב, בארבעים ומשהו שנה האחרונות נראה בישראל התקדמות בצעד יציב של השימוש במחשבים ברמות שונות בתעשיית החלב. ב-1961 חדר לראשונה כוח המחשוב לענף, כאשר הוקם קואופרטיב הראשון לנושאי האכלה, מה שבימינו מכונה "מכון תערובת". ב-1964 הוכנסו נתוני תנובת חלב ובדיקות תורשה למרכז מחשוב, ורק 14 שנה לאחר מכן נהיו זמינות תוכנות כוללניות למידע על פוריות ורישום תנובה.
 ב-1979 לראשונה פרצה צח"מ אפיקים למודעות ענף ייצור החלב בארץ ובעולם, עם המצאתו (על ידי איש החזון אלי פלס) של מד החלב* האלקטרוני הראשון בעולם ופיתוח תג הפדומטר** הראשון לגילוי ייחומים.

 מאז ועד היום פותחו בצח"מ אפיקים עשרות מוצרים תחת המותג Afimilk. החברה מקיבוץ אפיקים היא היום המובילה העולמית בתחום מערכות המידע ותמיכה לניהול עדר חלב. ב-1984 הוכנסו בישראל המכשירים הראשונים לזיהוי אינדיבידואלי של פרות כרכיב הכרחי למערכות מנוהלות באמצעות מחשב.

**בתקופת הייחום גדל פי 2-4 מספר צעדי הפרה יחסית למצב רגיל. על סמך השינויים ההתנהגותיים האלה פותח הפדומטר, מכשיר המודד פסיעות. המכשיר משווה מספר צעדים ל-10 הימים האחרונים.

האינפלציה הגדולה באותה תקופה גרמה לכך שהארגונים השונים של מגדלי בקר לחלב יקבעו את דמי החבר שלהם על פי נתוני תנובת חלב. היום קיימת מערכת ארצית של עיבוד מידע, המכסה את כל ההיבטים של משקי החלב, החל מייצור יומי, וכלה בהאכלה, גידול, בריאות בעלי החיים וניתוח כלכלי.
צ'רולי הגיע מאגן החלב הדרום אמריקאי, שם עבד כרופא וטרינרי קליני, יועץ גידול בקר לחלב, ומדריך אזורי מצטיין בתחום תנובת החלב. בעת ביקורו בארץ, כ-30 אחוז ממשקי לקוחותיו עדיין עסקו בחליבה ידנית. ארגון העוסק בשת"פ טכנולוגי בינלאומי הביא אותו לסיור במשקים הבולטים לבקר לחלב בישראל, וכל אחד מימי ההשתלמות היו עבורו מלאים הפתעות והתרגשות. ביום האחרון הוא נפרד מאיתנו, ובקשה אחת בפיו: "תעדכנו אותי במה שקורא במפעל של קיבוץ אפיקים".
היינו שולחים לו מידע בדואר רגיל, ומכיוון שעד היום הוא "מפחד" ממחשבים, לפני שנתיים התחלנו להתכתב עם בניו במייל..
גולת הכותרת בצח"מ אפיקים הן תוכנות הניהול לעדרי בקר וצאן לחלב. (תוכנת ERP לרפת החלב). היום שוקדת החברה על פיתוח הדור הבא של מד החלב שישמש בעת ובעונה אחת גם מעבדה לבדיקת מרכיבי החלב תוך כדי החליבה. פיתוח זה יהווה מהפכה בענף ייצור החלב מפני שמחיר החלב נקבע על פי רמת השומן והחלבון.
גולת הכותרת בצח"מ אפיקים הן תוכנות הניהול לעדרי בקר וצאן לחלב. חברת צח"מ אפיקים חרטה על דיגלה את ערך החדשנות והיא משכילה לנצל את המחקר הישראלי המתקדם בתחום ומהווה את הסמן הימני בפיתוח טכנולוגיות ליישום המחקר במשקי ייצור החלב בחמשת יבשות תבל. ייעוד החברה הוא להביא להגדלת הרווחיות לאורך זמן של משקי חלב בארץ ובעולם באמצעות פיתוח טכנולוגיות מתקדמות למעקב אחר בריאות הפרה, השבחת החלב, טיפוח העדר ושמירת איכות הסביבה.
החברה מציעה מבחר פתרונות מקיף החל מפרויקטים של הקמת רפתות ומכוני חליבה ועד לפתרונות ניהול ייחודיים לרפת בליווי הדרכה מקצועית. מגוון המוצרים כולל: תוכנות ניהול לעדרי בקר וצאן, מדי חלב, תגי זיהוי, מד פעילות, ומערכות מיון, שקילה, והאבסה פרטנית, כמו גם מכוני חליבה שלמים הנבנים כ-turnkey projects כולל שירותי ייעוץ על מנת להבטיח הצלחה באימפלמנטציה... מוצרי אפיקים מותקנים באלפי רפתות בעולם, החברה מעסיקה 125 עובדים מרביתם בתחום הפיתוח. מחזור החברה בשנת 2005 היה 20M דולר.
מכלול המודולים המרכיבים את המותג Afimilk (והם: Afiact, Afisort, Afifeed ו- Afiweigh) יוצרים מערכת שלמה לניהול רפת עם כל הכלים הדרושים לקבלת החלטות. בנוסף למידע מדויק על תנובת החלב של כל פרה, המערכת מסייעת בגילוי מוקדם של דלקות עטין, ומאפשרת שיפור בבריאות העדר, מדדי הגידול, ושיעור הפוריות, תוך הגדלת התנובה והורדת עלויות. עיקרון המנחה את משפחת מוצרי המפעל הוא זה של ניהול על פי יוצאי מן הכלל, המאפשר למשתמש להצביע על התנהגות בעייתית או בלתי שגרתית של כל פריט בעדר. עיקרון מעניין, שיתכן כדאי היה גם למערכת החינוך לאמץ!

הפרמטרים הממוצעים שנקבעים לכל פרה מספקים התרעה מוקדמת בכל מקרה של סטייה. בכל חליבה, מערכת Afimilk מנתחת את מגוון הנתונים לכל פרה, כגון כמות חלב, מוליכות, פעילות הפרה (מספר צעדים*), משקל גוף ועוד. מערכת הדיווח מעדכנת באופן שוטף את המידע החיוני ומדגישה את היוצאים מן הכלל.

Main Benefits

● Early Mastitis detection
● Milk production management
● Accurate detection of cows in heat
● Health monitoring of herd
● Automatic feeding based on milk production

הדיווחים שמשקפים כך את השינויים בזמן אמת לכל פרה, לכל קבוצה, ולעדר כולו. היות והם מושכים את תשומת הלב של המגדל אל הפריטים הבעייתיים, התוצאה הינה התייעלות בניהול הרפת.
את כל זה ברובו ידענו, בעקבות מילוי הבטחתנו לדר' צ'רולי. אבל "לדעת" היה אפילו לא דומה ל"לראות". כפי שסיפרנו בשבוע שעבר, אנשי מערכות המידע בצח"ם אפיקים התעניינו בהגנה על המידע שלהם באמצעות BOS. הם עשו "שיעורי בית" ביסודיות, ביקרו אצל לקוחות אחרים, וביקשו לדעת הכול על המוצר של צ'יף. נציגנו שהגיע למפעל, למרות שראה כבר כמה וכמה "פלאים טכנולוגיים" בחייו, לא ידע את עצמו מאושר, בדיוק כמו צ'רולי לפני שנים רבות. בסוף ינואר שלחנו מייל לתאומים מעיירת Los Chañaritos במחוז Córdoba של ארגנטינה: "תגידו לאבא שגם צ'יף נכנסת (בעקיפין) לשביל החלב. ה-BOS השני בעמק הירדן כבר מגבה ומשחזר את צח"מ."
 

19.01.06- איגוד לשכות המסחר מדווח
22.01.06 - בסין חולבים כל פעם יותר בעזרת מערכות של צח"מ
 

   
 


DMX-3 Symmetrix











 

S.O.S.

ה-EMC קרס ?

לחץ בריבוע ?

לחץ בריבוע !














עוד יותר גדול

 

התאגיד EMC הודיע על השקת שדרוג למערכי DMX-3 Symmetrix ההופך אותו לתת-מערכת האחסון הגדולה ביותר הקיימת היום: שדרוג מ-96 ל-2,400 דיסקים במסגרת אחת, כדי לאחסן עד 1petabyte מידע.
עם המערך ניתן להשתמש בשלושה סוגים שונים של דיסקים Fibre Channel המאפשרים למשתמשים להעביר את האחסון בין שכבות הדיסקים בתוך המערך. הסוג אשר נמכר במחיר נמוך יותר, הינו של דיסקים בנפח 500GB העובדים במהירות של 7,200RPM. לאחר מכן, קיימים דיסקים של 300GB המסתובבים במהירות של 10,000 RPM, ולבסוף, בסוג האיכותי ביותר, מוצאים דיסקים בקיבולת של 146GB העושים 15,000 סיבובים לדקה.
היכולת לערבב סוגים שונים של דיסקים כבר קיימת במוצרי Clarion של אותו יצרן, התומכים בדיסקים מסוג SATA ודיסקים [Fibre Channel] מסוגים שונים.
המידע המאוחסן על ידי הארגונים הולך וגדל. עידן הטרה-בייטים תיכף מתחלף בתקופת הפטה-בייטים. חברות שומרות יותר עותקים של המידע למטרות שחזור מידי וגיבוי מחוץ לאתר.
שלושת סוגי הדיסקים יכולים לעבוד בו זמנית בתוך מסגרת אחת, והמידע יכול לזוז באופן אוטומטי ביניהם על פי מדיניות שניתנת לקביעה בהתאם לגיל ולחשיבות המידע.
השדרוג למנוע ה-NAS יאפשר למשתמשים לנצל טכנולוגיה המכונה “thin_provisioning”, כלומר שמירה מצומצמת ואוטומטית של מקום רזרבי בעבור היישומים השונים במערכות. שיטות מסורתיות של שמירת מקום רזרבי אלצו תמיד את מנהלי מערכות המידע לרכוש חומרה נוספת ולפזר אותה "מאחורי" כל אחד מהשרתים או תת-המערכות, כדי לא "להיתקע" ללא מקום מספיק תוך כדי עבודת היישומים. עם טכנולוגיית ה- thin provisioning היישומים לא צריכים לקבל יותר מקום פנוי מזה ההכרחי לשמירת מידע. המערך מחזיק באפר של מקום פנוי ומספק אותו בצורה אוטומטית או מתריע  בפני מנהלי המערכות כדי לשבץ עוד כאשר הבאפר מתחיל להיגמר.
המחיר ללקוח הקצה של DMX-3 עם 96 דיסקים וקיבולת של 7TB מתחיל ברבע מיליון דולר. עם זאת, היצרנים מצביעים עליו כעל פתרון לעסקים עם דרישות זמינות גבוהות וצורך להוריד עלויות, לנטר ביצועים ולהגדיל קיבולת, תוך סבילות נמוכה מאוד לסיכונים.
יחד עם השדרוג בחומרה, EMC מציגה גם גרסה חדשה למנוע NAS שתגדיל פי 4 את ביצועי הדגמים הקודמים, יחד עם יכולות iSCSI לשכפול מידע over-IP. התוכנה יוצרת וירטואליזציה של מערכות קבצי Windows, Linux ו-Unix במגוון שרתי קבצים ומערכות NAS, כך שמכונות שונות נראות ל- host server כיחידה אחת.
ה-Multi-Path File System for iSCSI   או  MPFSi זו תוכנה לשיתוף קבצים הדוחפת את ביצועי רשתות NAS עד כ-4 פעמים מעל יכולותיה של המערכת הישנה. MPFSi נותן לשאילתות של משתמשי ה-NAS להיכנס דרך פרוטוקול של מערכות קבצים סטנדרטיות (CIFS או NFS), ואז המידע מוגש ל-host באמצעות ה-Internet SCSI protocol (פרוטוקול מבוסס בלוקים, המאפשר קצבי העברה הרבה יותר גדולים).
כמו כן, תוכנת ה-MPFSi גם מאפשרת שכפול מידע בין מערכי NAS באמצעות פרוטוקול iSCSI. על כן, ניתן יהיה להגיש הרבה יותר מהר קבצים גדולים למטרות פיתוח תוכנה או מחשוב בשיטת grid.
 

   
 

!
!

!


גיבוי ומצב רצוי

 

"למרות כל המאמצים שמנהלי הרשתות משקיעים בגיבוי, בין-40 ל-60% מן המקרים (תלוי את מי תשאלו) הגיבויים בסביבה מרושתת תקולים או נכשלים.
בין הסיבות הנפוצות לכשל: שגיאה או שכחה של גורם האנושי, או טעות בחישוב חלון הגיבויים. כמו כן, פעמים רבות מנהלי האחסון אינם מודעים לכך שהגיבוי כשל, בעקר בסביבה רבת שרתים.
גורם מסבך נוסף הוא הקיום הסימולטאני של מערכות שונות (מערכות הפעלה, סוגי חומרה, תוכנות גיבוי) ברשתות המחשוב".

את השורות הללו פרסמנו לפני כשנה, והחודש ערכנו משאל קצר בין חברים, אשר תוצאותיו אשרו כי בארץ המצב עדיין לא השתנה בהרבה.


בלי קשר לטיב פתרון שרידות המידע, בעיות אלו מובילות אותנו לקבוע מספר צרכי מפתח באפיון המצב הרצוי :
● הזעקה מיידית במקרה של כשל
● ביטול הצורך בחישוב חלון גיבויים
● תמיכה של מערכת הגיבוי בסוגים שונים של שרתים או תחנות בו זמנית
● פתיחות כל המערכות לביקורת הצלחה או אי הצלחת הגיבויים באופן מרוכז, במבט אחד, וללא מאמץ
אלו רק מעטות מהדרישות שהצלחנו לספק במשפחת פתרונות BOS. ושהבוס שלנו לא ישמע שציינו אותן תחת הכותרת "גיבוי"...כי הלא בזמינות אנו עוסקים, כלומר: בשחזור!


להסברים והדגמה, צרו עמנו קשר!

   
 


















צדק (Tarot)





























































































השורות של עמית

סלולארי 1


חודש עבר מאז חזרתי מצרפת, והופ! נחתה המכה. סלקום שלחה לי את חשבון הטלפון. 12 שקלים לשתי שניות (כן, שניות) שיחה, 2 שקלים לשיחה נכנסת. תיאורטית הכול הולך לספקים זרים. מעשית, לך תוכיח... הרי ברור שסלקום לוקחת עמלה על הגביה ועמלה זו מתייחסת ישירות לסכום הנגבה. אבל... האשמה איננה רק בסלקום או שאר החברות, במקרה זה. מסתבר שתעריפי הנדידה בכל אירופה מטורפים עד כדי כך שעשרות תביעות מונחות אל פתחי בתי המשפט כנגד הגדולות מכולן (וודאפון, אורנג') האיחוד האירופי נעמד (לאט לאט) על רגליו האחוריות, וסביר שידרוש מהן הוזלת מחירים משמעותית. במקרה שלי הספקים המקומיים היו SFR ואורנג' הצרפתיות, טלפוניקה הספרדית, והמדהים הוא הדמיון בין הסכומים. סך הכול שילמתי על 10 דקות שיחה למעלה מ- 650 ש"ח!
אז איך לעזאזל חוסכים את הכסף הזה?
1. אל תבצע שיחות מיותרות, אין לך מה לומר- תשתוק.
2. אם אתה חייב לדבר עם הארץ, שלח SMS ובקש שיתקשרו אליך (תעריפי השיחות מישראל לחו"ל נמוכים בהרבה).
3. אתה חייב להעביר מסר? שלח SMS לא יותר מדי כי בסופו של דבר גם זה לא ממש זול.
4. סקייפ, סקייפ סקייפ. - חשבון הטלפון הנ"ל הוא ¼ ממחירו של פוקט פי סי. 4 נסיעות לחו"ל יצדיקו מייד את רכישת המכשיר רק לצורך טלפוניה. מצד שני, בכל עיר יש אינטרנט קפה אחד לפחות, יורו לשעה... שעת שיחה על הסלולארי תחייב משכנתא!


סלולארי 2


כל לילה בין 24:00 ל- 04:00 בבוקר מצלצל הסלולארי של אשתי, ועל הצג מופיע המספר 142. בירור קטן גילה כי מדובר בשירות הגוביינא של סלקום. מסתבר שמענה לשיחה שכזו עלול לעלות לכם ביוקר רב שכן מענה חושף את הקו בו אתם עושים שימוש ומחבר את הנוכל שבצד השני לחו"ל על חשבונכם (אמרנו גוביינא). הבעיה היא שמצב זה קיים רק בסלקום, וסלקום מודעים לו אך לא עושים דבר כדי למנוע אותו. ההנחה שלי היא שטיפול בפרצה הזוועתית הזו יעלה הרבה מאוד כסף, וסלקום לא תבזבז כסף אותו היא סוחטת מכם על שיפור השירות הבסיסי הזה. מה עושים? מכבים את הטלפון הסלולארי בלילה, לא עונים לשיחות שנכנסות מהמספר המזוהה כ- 142.


בזבוז אנרגיה


בחוק הישראלי מעוגן מושג הנקרא "תביעה ייצוגית". לא שהחוק שווה את הנייר עליו הודפס, שכן המחוקק מחוקק את החוקים אך בית המשפט ושופטיו מיישמים אותם כראות עיניהם. היות ובתי המשפט בישראל מיצגים את השלטון ותפקידם להרחיק את המערכת מצרות, הרי שהפרשנות לחוקים משתנה עם השלטון. התביעה הייצוגית היא כלי שבתי המשפט זורקים לפח בכל הזדמנות. תפתחו את מדורי המשפט בעיתונות ותקראו, הראשון שימצא תביעה ייצוגית שאושרה על ידי מערכת המשפט יקבל סיור חינם בבנין המפואר והנוח של יושבי מגדל השן. רק הבוקר קראתי על שתי תביעות ייצוגיות שנדחו בטענות אלו או אחרות. התביעה הייצוגית אמורה הייתה לספק לנו האזרחים כלי להתמודד עם מנגנונים עושקים הגדולים עלינו בהרבה מספרים. מעשית, בית המשפט גזל מאיתנו את הזכות הנ"ל ע"י דחייה מסיבית של כל התביעות (עדיין לא נתקלתי ביוצא מהכלל, אבל אני ממשיך לחפש).


מבלי להיכנס לפוליטיקה


אני עושה במיטב יכולתי לחמוק מפוליטיקה בשורות שלי, כמו שבוודאי שמתם לב. אבל אני מקבל עשרות מכתבים שונים ומשונים, קורא טוקבקים בעיתונים וקשה להתעלם. אז מבלי להיכנס לפוליטיקה. שימו לב: יש במדינה הדמוקרטית הזאת חוק. וכשהחוק קובע משהו, כל אזרח במדינה חייב לקבל אותו גם אם איננו מוצא חן בעיניו, ולבצע אותו כלשונו. כשממשלת ישראל המתפקדת כחוק, מחליטה החלטה, על אזרחיה שהיו שותפים בתהליך הדמוקרטי לקבל עליהם את הגזירה, גם אם מדובר בהחלטה שנוגדת את האידיאולוגיה שלהם. והיה והחליטו אחרת, יצאו לקרב, שלא יתפלאו שהצד השני מגיב. עוצמת התגובה חסרת משמעות מכיוון שאף שוטר במצב לחץ לא יכול לאמוד את עוצמת המכה שלו, הוא פשוט מרביץ בעיקר תחת מטר אבנים.
אז אנא מכם הפסיקו לשלוח לי תעמולה אנטי ממשלתית, אני חסיד גדול של הדמוקרטיה ומקבל אותה כמו שהיא גם כשהיא איננה מוצאת חן בעיני.


זהירות בדרכים


בשבוע שעבר נדרס למוות ילד ממשמרות הבטיחות על ידי נהג עם 94 (תשעים וארבע) עבירות תנועה. כמובן שמייד יש טענות על הסכנה במשמרות הבטיחות, אבל לאיש לא מזיז שרוצח בפוטנציה עם 94 הוכחות מסתובב חופשי ברחובות מצויד בנשק קטלני!
מעולם לא נפגע ילד במשמרות הבטיחות, כך שהם אינם מהווים סכנה. להיפך, הרעיון הוא נהדר והביצוע יוצא מהכלל. אבל אותם שופטים שאפשרו לרוצח להמשיך לנהוג ברחובות עירו ומדינתו הם הם שדמו של אותו ילד מרוח על ידיהם. אני מוכן להתערב שהנ"ל ימשיך לנהוג גם לאחר משפטו ושאיש לא יושיב אותו מאחורי סורג ובריח.


פני האדון כפני הכלב


בישוב כלשהו, משום מה לא פורסם שמו של היישוב, יש הרבה מאוד חיות בית אך כתוצאה מכך גם הרבה מאוד נטישות. המועצה החליטה לתעד את בעל החיים ביחד עם בעליו על מנת לקשר אותם במקרה של נטישה לצורך ענישה.
פתרון נהדר! יישר כוח!
הנבזות שבנטישת בעל חיים היא בלתי נסבלת, ראשית מאמצים בעל חיים, מתאימים אותו לחיי בית, לחוקים לתנאים ולנוחיות בעל הבית ואז... כשקצת קשה או שצריך לשנות הרגלים נוטשים אותו למות ברעב ברחובות אותם איננו מכיר. נבזות לשמה ויש להעניש את כל אותם נוטשים ולחומרה. לטעמי אין הבדל בין נטישת ילד או בעל חיים.
 

ואודרוב לבנקים


ריבית האוברדראפט בבנקים עלתה ל- 10.38%, נדפקנו. יש לכם כסף, אתם בזכות, לא נורא. באותה נשימה, ריבית הזכות ירדה ל- 1.1% בלבד, נדפקתם!
תגידו, לא נראה לכם מיותר להחזיק כסף בבנק? לא נראה לכם מגוחך שהכסף שיש לכם שווה עשירית מהכסף שאין לכם... לא נראה לכם מוזר ?


העיקר הבריאות


מערכת הבריאות בישראל איננה טובה יותר אך גם לא רעה יותר מאף מדינה אחרת בעולם. עלות הטיפולים סבירה לאדם הממוצע. עדיין 28 אחוז מאזרחי ישראל נמנעים מביקור אצל רופא, רכישת תרופות, טיפולים או ניתוחים עקב קשיים כלכליים. דהיינו יותר משני מיליון אזרחים לא מסוגלים פיננסית לשמור על בריאותם כראוי! ממש אמריקה !
תוסיפו לכך את העובדה ש"תקציב המחקר הרפואי בישראל הוא כמו במדינות העולם השלישי" כדברי מבינים ויודעי דבר. רבותי, אנחנו בצרות.... מה לעזאזל נוריש לילדינו? מדינה נכשלת מלאה חולאים. או שנגרש את כל החולים והעניים ונבנה כאן שוויץ. איך יתכן שחולה סוכרת במדינת ישראל לא יוכל לרכוש תרופות רק בגלל שעלותם 200 שקלים בחודש ?

קטנים

שכר
שכר הבכירים מזנק לשמיים. 2,500 ש"ח תוספת ויותר קיבלו כל בכירי מדינת ישראל: הנשיא חברי כנסת, שרים סגני שרים שופטים וכיו"ב. 2,500 ש"ח הם 12 חודש של תרופה לסוכרת, וזה רק התוספת!

פיקנטי
משה בדש לשעבר פיקנטי הוא סוס ותיק קרבות אבל מה, תחנות הרוח טוחנות אותו, וימשיכו לטחון אותו. הפעם הוא יוצא בתביעת ענק כנגד כל ספקי המזון כנגד אפליית פיקנטי. פיקנטי אמנם קרסה וכל מה שנשאר ממנה זה...משה בדש והתביעות שלו. אבל.. היום כבר ידוע היטב שמשה בדש צודק, וספקי המזון הגדולים רמסו רומסים וירמסו את העומדים בדרכם. לכן, כשמשה בדש מוכר מניות בתביעה שלו דרך האינטרנט לא כדאי לזלזל בזה. מה שלא היה ידוע בעבר ברור היום.

רעידת אדמה? לא ידענו!
מחצית מהמערכות לחיזוי רעידות אדמה בישראל משותקות. למען האמת, אני מתקשה לזכור מתי התריעה מערכת כלשהי במקום כלשהו בעולם כנגד איזושהי רעידת אדמה.

שופט כמעט הרג תינוק
שופט החזיר תינוק למשפחתו, ושיקוליו עימו. אלא מה, האב והאם נרקומנים קשי יום ולילה והשופט ידע זאת. התוצאה התינוק הוכה כמעט למוות על ידי אביו. מערכת המשפט בישראל מסוכנת כמעט כמו העבריינים.

בית הלורדים
הבריטים המבריקים דחו שוב את ההצעה להנפיק לאזרחים תעודות זהות. פגיעה בפרטיות! באנגליה עדיף למות אנונימי מאשר לחיות מוכר.


תגובה לשורות של עמית
 

   
 


 

זוכרים את הבחור שהדיסקטים נמסו לו? הוא גילה לנו מהיכן ברשת הוא מוריד (חוקית) מוזיקה קלאסית. www.classiccat.net. תענוג!

   
 

 "Orchard with Blossoming Plum Trees" 1888,
 by Vincent Van Gogh. 60 x 80 cm

 

J.Sterling Morton אמר כי "לגדל עצים זה לטפח את הטוב, היפה, והנעלה אשר באדם". עבורנו, מגדלי עצים מזן אחר -עצי ספריות וקבצים, עצים לוגיים הצומחים מזרעים ערטילאיים, ונטויים בקרקע של חומרה- ט"ו בשבט, יותר מכל יום אחר בשנה, מהווה הזדמנות לטעום ממציאות הטבע.
צאו בהמוניכם! נטעו עצים של ממש, ביערות, בחצרות של מפעלי התעשייה, בכיכרות של שכונות ההיי-טק, סביב בתיכם ובמוסדות החינוך ("גם בכפר וגם בקרת, זהו-זה ולא אחרת!")... לצילם יגדלו דורות שימשיכו את עבודתכם, יתפעלו מפועלכם, ואולי גם יזכרו אתכם לטובה.

 

קישורים ירוקים

תוכניות קק"ל לט"ו בשבת בקישור: נטיעות

אירועי ט"ו בשבט של החברה להגנת הטבע
מידע באתר של אורט (כי
האדם הוא עץ השדה)
ושל המרכז לטכנולוגיה חינוכית -
מטח

גם הצופים נוטעים
קצת רוחניות באתר של
חבד

ולמה לא, פעילות אקולוגית במשך כל השנה





 

   
 

שיישאר בינינו


בעבר כתבנו כאן על האיום האבטחתי שאומר לנו כל יום בוקר טוב. לא נעים, לא נוח להתייחס אליו ככזה, מפני שהוא מורכב מאותם גורמים (אנושיים) עליהם ואיתם אנו בונים את עתיד ארגוננו. סקרי Gartner מצביעים על יותר מ-70% גישות ללא רשות למידע ארגוני שמקורן בעובדים של אותו ארגון ממש.
אחת הדרכים הנפוצות ביותר לזליגת מידע מסווג הינו דרך דואל רגיל ומסנג'רים למיניהם. היות ואיש לא סורק את תוכן מסרים אלו, המידע המסווג נעטף בדרך לגיטימית ותמימה. קיימת אפשרות להתקין מנתחי רשת, מסנני מילות מפתח, צרופים וקבצים מצורפים ספציפיים, וכו'. כמו כן, תוכנות סינון תוכן מבוססות שרת יכולות לאתר ולחסום דואר יוצא. עדיין, הפתרונות הנפוצים לא יעבדו כרצוי אם תעבורת הרשת מוצפנת.  לפחות, העובדה שקיים סינון ידגיש את העובדה שהתקשורת החוצה עוברת ניטור עקב החשש שדליפות אכן קיימות. גם בפיירוול ניתן להגדיר מדיניות דואר יוצא, כמובן.
היום, כאשר יותר ויותר ארגונים עוברים לרשתות אלחוטיות, דרוש "חינוך מחדש" של המשתמשים לגבי השימוש הבטוח בתקשורת האלחוטית. גם בשימוש מחוץ לארגון (בבתי מלון ושדות תעופה) וגם אם קיים WLAN בסביבת העבודה, כל הצצה קטנה אל תוך מעבר הקבצים או תקשורת הדואל חושפת יותר ממה שהיינו רוצים.  אין עדיין כל פתרון מעשי לחסימת מסרים הנשלחים תוך חוסר הזהירות או בזדון מחוץ לכותלי הארגון. לעומת זאת, ברשת הפנימית יש לנו אפשרות לבנות מערך בטוח בשימוש בנקודה החמה האלחוטית הארגונית. זה כולל בין היתר את השימוש ב-VPN להתחברות מרחוק, פיירוול אישי כדי למנוע מן המשתמשים ההתחברות למחשב האלחוטי, והן SSL/TLS לכל התמסורת -כמו למשל דואל ברשת דרךHTTPS POP3, IMAP וגם SMTP. בנוסף, נדרשת הצפנה מתאימה לרמת הסיווג, אימות זהויות (עדיף WPA או WPA2) ואנטנות המשדרות/קולטות בעוצמה מרבית לכיוון מסוים (directional antennae). ניתן להנמיך את עוצמת המערכת סביב נקודות הגישה על מנת להגביל את אותות האלחוט למרחב הבניין. אם לא חייבים מכשירי Bluetooth, אפשר גם לנטרל את המאפיין הזה.

ונמשיך בשבוע הבא...

   
 

 


בפברואר לפני שנה נפטר Jef Raskin, הוגה הרעיון של מחשב ה-MacIntosh, שאמור היה להיות מחשב כל כך פשוט לשימוש כמו מוצרי חשמל ביתיים אחרים. הוא, שהיה העובד מספר 31 של חברת Apple, הלך לעולמו בגיל 61, עקב מחלת הסרטן.
Raskin עזב את Apple בשנת 1982 לאחר ש-Steve Jobs קיבל את פרויקט הפיתוח, והתעסק בפיתוח ה- Canon Cat Computer ובכתיבת ספר עיצוב הממשקים הנמכר ביותר בהיסטוריה: The Humane Interface

 

   
 

SoC- System on a Chip

בין החדשות החמות בעולם: חברת פרוביג‘נט מזיכרון יעקוב, מתחום ייצור שבבים לתעשיית התמסורת האלחוטית רחבת הפס, וחברה באיגוד המוליכים למחצה (FSA או Fabless Semiconductor Association) יצאה עם מודם שלם למערכות אלחוט על שבב בודד. לידיעה באנגלית. הסברים בעברית לא הגיעו עד לשעת הופעת הידיעון בשבוע זה...

   
 

 

שלג מלאכותי


אם פספסתם את הכתבה בידיעות, אז דעו כי למתחרים באולימפיאדות החורף אין מה לדאוג...במקרה וכמות או איכות השלג באיטליה לא יספיקו להם, דווקא חברה ישראלית
תפתור את הבעיה. חברת ברמד, יצרנית שסתומי המים מקיבוץ עברון אשר בתחום מועצה אזורית מטה אשר, מייצרת גם מכונות לייצור שלג. כל מכונה מורכבת מ"תותח מים" ומאוורר ענקי. המאוורר מפזר את המים באוויר ויוצר נתזים קטנים. כאשר הטמפרטורה יורדת מתחת ל 2°C- המים הופכים לשלג ונושרים על הקרקע.
השימוש במכונת השלג בא לשפר את השלג הטבעי עם שלג "מלאכותי", אשר איכותו נקבעת על ידי הלחץ המדויק הנוצר על ידי שסתומי המים בתותח. ניתן לכוון את הלחץ על ידי פתיחה וסגירת השסתומים, בהתאם להגדרות המפעיל, או להגדיר תהליך אוטומטי על פי הטמפרטורה במקום. ממש חבל שבטכנולוגיה הנפלאה לא משתמשים בבית - באתר החרמון. "אין נביא בעירו" כבר אמרנו? טוב, מסתבר שאין טעם לייצר שלג מלאכותי בישראל -להבדיל ממקומות אחרים בעולם, כאן הוא פשוט נמס מהר מדי.
למרות התוצר לוואי הנאה של ייצור שלג, עיקר פעילותו של מפעל ברמד מכוון להשקיה, והם מייצאים באמצעות 7 חברות בת בעולם. שיתוף פעולה קיים גם עם מפעל ישראלי אחר (ARI מכפר חרוב, בגולן) אותו ברמד מייצגים באמריקה הלטינית, ממנו הם רוכשים מוצרים, הם גם מתחרים ישירות עמו בקו אחד של מוצרים, ובנוסף: ARI גם מוכרים ברוסיה את מוצרי ברמד. הלוואי על ענף ההיי-טק יחסי גומלין כאלה.
 

   
 

קניון Knox במלבורן, אוסטרליה, הוא הראשון ביבשת לקבל את עיטור הפלטינה מאיגוד מעצבי האינטרנט האוסטרליים. העיטור ניתן על הצטיינות אתר הקניון במספר קטגוריות, הכוללות גרפיקה, עבודה אומנותית, פריסה, קלות בגלישה, פונקציונאליות ומקוריות. מאז עלייתו של האתר, מספר המבקרים בקניון עלה ביותר מ-400%. אתר חינני, סכימת צבעים בלתי צפויה. תשפטו בעצמכם.

   
 

 

לקוח וויקיהולי של צ'יף שלח לנו נושא נאה לטריוויה: מתי היו לפברואר 30 יום?

   
 

 

מזל טוב לח"כ ויצמן שירי, שחגג השבוע יום הולדת

   
 

 

פתרון "מהפכני" לניצול תנאי הסביבה בארון תקשורת.
 
תודה לאהוד אבנר ולגרי מנדלסון

  
 

הצהרת אחריות
למרות שכל המידע בידיעון זה מובא תוך רצון טוב, אין חברת צ'יף אחראית על שגיאות בגין אי הבנה או הַשְׁמָטָה,
או בגין השימוש העסקי או האישי שיעשה בו.

 
 

נא לא להשיב (reply) על הגיליון נשמח לקבל הערות והארות,
המלצות  ובקשות  או קישורים לאתרים מעניינים לדואל:
eldad@chief.co.il או

  
 
  
 

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2006