גיליון מספר 42 שנה VI - יום חמישי, 26 באוקטובר 2006

 

«-לגיליון קודם 2006 לגיליון הבא-»

צ'יף תמיד לשירותכם מאז 1986

    

"משמעת היא האש המזקקת,
באמצעותה הופך הכישרון ליכולת"


הכומר רוי ל. סמית

   
 גם ב-CoreDownload
קיבל BOS השבוע :
Product - 5 stars

גרסת BOS העדכנית הינה BOSv 2.2.1.9

▪ לקוחות בהסכם שירות הזכאים לעדכון הקישו כאן לקבלת העדכון.
▪ לאלו שעדיין אינם לקוחות, לבקשת גרסת הדגמה הקישו כאן.

   
 

פרסום ב-1 ש"ח?www.marketing.co.il

השטח השלישי באתר www.marketing.co.il
 שהוצע למכירה ב-4 ש"ח, נמכר השבוע במחיר: 133 ש"ח
כעת מוצע למכירה השטח הרביעי, מחיר התחלתי: 8 ש"ח.
ניתן להציע הצעות עד ליום 24.10.06
   
 

כל וירוס בא יומו


צ'יף עוסקת מזה יותר מ 20 שנה בשיפור מערכת היחסים בין אדם למחשב. באמצעות החזרת מידע שנעלם, נמחק או הושמד, באמצעות פיתוח תוכנות למניעת אובדני מידע במערכות מחשב, ובאמצעות הדרכה, סיוע והכוונה להקמת מערכות מחשוב בשרידות גבוהה.

בתשובה למספר חברים יחסית חדשים בתחום, החלטנו לרשום כאן היום את עיקרי הדברים בנוגע לוירוסים ומזיקים דומים. לשאלותיכם:

1. כיצד נדבקים?
▪ על ידי אתחול המחשב מדיסק קשיח, תקליטור או דיסקט נגועים;
▪ או פתיחת קבצים נגועים, (עם סיומות כדוגמת.exe ,reg, .ppt, .scr, .sh, .shs, .sys, .vbs, .wbt, .xls .com, .vbs, .dll, .sh, .bat , .scr, .pif ועוד) או קבצים המגיעים עם הדואר האלקטרוני.
▪ או על ידי תצוגה מוקדמת של מסרי דואל המגיעים משולח בלתי מוכר, מסרים המכילים קוד זדוני בצורת .html., אשר מופעל אוטומטית תוך כדי תצוגה מוקדמת של המסר.
▪ או במהלך גלישה בדפי אינטרנט נגועים ( בד"כ htm. ו-html.)
▪ או סתם במהלך הגלישה באינטרנט... ליתר דיוק, כל מערכת הפעלה (ובמיוחד חלונות של מייקרוסופט) מכילות "ליקויי אבטחה" המנוצלים על ידי סוג חדש של וירוסים השואפים להדביק את המחשב ללא כל בקשת רשות מהמשתמש להתקנת תוכנה מכל סוג.

2. כיצד מתגוננים?
▪ חשוב לשמור גיבוי תדיר של הקבצים החיוניים לאחר סריקתם באמצעות תוכנת אנטי-וירוס.
▪ לא פחות חשוב: לעדכן את תוכנת האנטי וירוס בתדירות האפשרית.
▪ סריקת קבצים שאנו מורידים מן האינטרנט עוזרת מאוד
▪ מי שנוהג להשתמש בתוכנת צ'אט, עדיף שיבטל את האפשרות לקבל דרכה קבצים ללא מתן הסכמה מוקדמת.
▪ רצוי להחזיק מוניטור של האנטי-וירוס בזמן אמת, בזמן שהמחשב פעיל.
▪ כמו בחיים - אל תבקר באתרים אליהם הוזמנת על ידי זרים - אתרים אלו יכולים להכיל אמצעי השמדה בלתי נראים.
▪ רצוי לבטל בדפדפן את האפשרות לבצע שורות של  java או active-x
▪ דבר נוסף מועיל הוא לבטל את המאפיין המחביא מן העין את סיומת הקבצים הידועים בדפדפן של הדיסק הקשיח. לעיתים נשלחים אלינו קבצים עם סיומות כגון pic .jpg .vbs ואנו עלולים לחשוב שמדובר בקובץ-jpg רגיל ולפתוח אותו...
▪ ליתר ביטחון, רצוי להחזיק תקליטור אתחול בצד, למקרה שהמחשב נדבק. תוכנות אנטי וירוס רבות מגיעות עם תקליטור כזה.
▪ רעיון טוב, עליו אנו ממליצים כבר זמן רב, הוא השימוש בתוכנות אנטי וירוס שונות. ניתן להשתמש רק במודול של המוניטור בזמן אמת.
▪ השימוש ב-פיירוול הכרחי. קיימות תוכנות פיירוול חינמיות בעבור משתמשים פרטיים בעלי מחשב יחיד, כגון Outpost Firewall Free או Comodo Personal Firewall. גם את הגרסה האחרונה של Sygate Personal Firewall (שכבר לא מייצרים) ניתן להוריד מהכתובת www.virus.gr/sygate.zip
▪ כמו כן, קיימות תוכנות anti-spyware טובות ללא תשלום בעבור משתמש יחיד. לדוגמה ספייבוט - חיפוש והשמדה היא הטובה ביותר בקטגוריה זו.
▪ לא מזיק לעדכן את מערכת ההפעלה של המחשב (במיוחד חלונות של מיקרוסופט) כך שיסגרו כל פרצות האבטחה המתגלות מדי פעם. כמובן, יש מערכות הפעלה שלא מאפשרות עדכון במידה והמשתמש לא רכש את הזכות לעשות כך.

3. נדבקנו. מה עושים?
כאשר ברור וודאי שהמערכת נדבקה בווירוס, אין להתקין תוכנת אנטי וירוס. קיימים כלים מיוחדים (וללא תשלום) להסרת וירוסים.
במידה ותוכנת האנטי וירוס הקיימת הצליחה לגלות אך לא להפטר מן הווירוס, אין למחוק את הקובץ, אלא להשתמש בתוכנת אנטי וירוס אחרת... למרות שאף אחת מהן לא מושלמת, קיימים הבדלים מהותיים בין התוכנות של יצרנים שונים.

4. מה לא לעשות?
מה שבטוח, לא לבצע פורמט לדיסק הקשיח. הפרמוט אינו פתרון מושלם נגד וירוס!
עם סבלנות, עבודה ומזל ניתן להפטר מוירוסים טורדניים. לא נפטרים משפעת עם פטיש 5 קג'.
 

   
 


אנטי וירוס ותוכנות חינם

האומנם תחומים מנוגדים ?


לאחרונה שמענו עוד ועוד טיעונים כי לא ייתכן לעשות שימוש בתוכנת אנטי וירוס חינמית ועדיין לצפות להגנה טובה כמו מתוכנות מסחריות המשקיעות כספים רבים בפיתוח ושיפור המוצרים. טיעונים אלו תמיד נשמעו הגיוניים וקשים להתמודדות או להוכחה אחרת, למרות שבחושים האינטואיטיביים ידענו שלא כך הדבר. אם מפני שללקוחות רבים אין את האמצעים לרכישת מוצרי אבטחה עתירי רישיונות ואם מפני ש-כאנשי מקצוע- לא יכולנו להמליץ על מוצר שבעצמנו לא הרגשנו שהוא נותן תמורה הולמת למחיר, לא מבחינת איכות טכנית ולא מבחינת רמת התמיכה העומדת מאחוריו.
גם הניסיון הממושך שלנו עם לקוחות המשתמשים במוצרים רשמיים לעומת מוצרים חינמיים לא הוכיח כל העדפה תפקודית לאחד הצדדים. לעומת זאת, נתקלנו במקרים רבים שמוצרים "קטנים" נותנים פתרונות יותר זריזים, קלים ויצירתיים לבעיות .

ושוב אנו שמחים לבשר כי באה המציאות וטפחה על פניהם של אותם "נציגים עלי אדמות" של יצרני מוצרי האבטחה המובילים במכירות בישראל. באופן לא מפתיע -וצר לי להישמע כמטיף, או כמו אמא יהודיה האומרת "אמרתי לכם"- אותן שתי חברות האנטי וירוס המשווקות פתרונות אנטי וירוס ליותר מ 60% מהשוק הישראלי הסתברו כמוצרים מהגרועים ביותר בכל הקטגוריות האפשריות. הסיבות לכך רבות. רבים ממומחי המחשבים בעולם כבר החלו בהספדתם של אותם יצרני תוכנות אנטי וירוס. חברות אלו נמצאות בירידה כבר תקופה לא קצרה אם כתוצאה מאי סדרים בניהול הספרים ואם כתוצאה מנחיתות באיכות המוצר, ואלו רק מקצת הדוגמאות הקיימות. על פי הערכות מסוימות שתי חברות אלו לא ישרדו עד סוף העשור הנוכחי. דווקא מוצרים המחולקים חינם הוכיחו את עצמם בראש הרשימה.

בסקר מקיף ומקצועי שנערך לאחרונה והבוחן את יכולותיהן של רוב תוכנות האנטי וירוס הנפוצות כיום עלו תוצאות המתאימות לניסיון שטח שלנו: התוכנה המובילה מבחינת יכולות טכניות הנה תוכנת האנטי וירוס של קספרסקי, התוכנה הצליחה לזהות 99.62% מהוירוסים. התוכנה שהגיעה במקום השני גם היא מתוצרת קספרסקי - הגרסה החופשית שפותחה עבור AOL, גרסה זו מחולקת באופן חופשי ונרחיב עליה בהמשך. התוכנות הנפוצות בארץ, לעומת זאת, זכו לתוצאות אומללות במיוחד, ולו רק מכיוון ותוכנות אחרות המיוצרות על ידי שני תיכוניסטים במרתף ומחולקות חינם השיגו תוצאות טובות יותר. שניים מבין חמשת המקומות הראשונים מאפשרים שימוש מלא - לא גרסת ניסיון לחודש.
חשוב לציין כי אנו מביאים דברים אלו לא משנאת המן וגם לא מאהבת מרדכי, שכן מפיצי קספרסקי בישראל דווקא לא הגיבו לפנייתנו בצורה ידידותית למדי (זהירות! סימן ראשון לשובע, על מגרעותיו...)
 

99.62% Kaspersky version 6.0.0.3031.
99.62% Active Virus Shield by AOL version 6.0.0.2992.
96.86% F-Secure 2006 version 6.12.903.
96.63% BitDefender Professional version 94.
95.98% CyberScrub version 1.05.
...
93.03% McAfee version 10.0.2713.
91.76% McAfee Enterprise version 8.0.014.

...

83.18% Norton Professional 2006

22.

לתוצאות המלאות של הסקר

 

כבר בסקר קודם המסכם את התוצאות המקצועיות של יצרני תוכנות האנטי וירוס לשנת 2005 ניתן לזהות את המגמות ברמת השירות ואיכות המוצר. סקר זה בדק את זמן התגובה הממוצע של יצרן האנטי וירוס למתקפה חדשה. גם באותו סקר קיבל קספרסקי את המקום הראשון ושני היצרנים הגדולים את המקומות האחרונים.
 

שם מוצר זמן תגובה בממוצע
 Kaspersky  0 - 2 hours
 BitDefender, Dr. Web, F-Secure, Norman,    Sophos  2 - 4 hours
 AntiVir, Command, Ikarus, Trend Micro  4 - 6 hours
 F-Prot, Panda  6 - 8 hours
 AVG, Avast, eTrust-INO, McAfee, VirusBuster  8 - 10 hours
 Symantec 10 - 12 hours

לתוצאות המלאות של הסקר

 

השוואה נוספת שנערכה לאחרונה בין מוצרי האנטי וירוס משווה גם בין המחירים השונים בהם נמכרים המוצרים ובין המחירים לשירות השנתי השוטף שלהם. השוואה זו מוכיחה כי אין הבדלים משמעותיים בין המחירים של רוב מוצרי האנטי וירוס. ההערכה שלנו היא כי המוצרים הנמכרים במחירים חריגים, גבוהים או נמוכים, עושים זאת מסיבה שיווקית והמחירים יתיישרו על המחיר המקובל בשוק, במוקדם לאו במאוחר.

 

מנוי שנתי לעדכוניםמחיר נמוך ביותרעשרת המובילים
$19.99$24.95BitDefender
$39.95$49.95Kaspersky
$39.95$64.00F-Secure
$24.95$49.95PC-cillin
$27.30$39.00ESET- Nod32
$34.95$39.99McAfee -VirusScan
$29.95$39.99Norton Antivirus
$33.30$38.95AVG AntiVirus
$9.95$39.95eTrust Antivirus
$39.95$39.95Norman Virus

לתוצאות המלאות של הסקר

 

נתון מעניין שנמצא גם הוא בהשוואה זו הנו השוואת הביצועים הטכניים של התוכנות השונות, כלומר משך הזמן שערך לתוכנה לסרוק דיסק קשיח, והשוואה בין עדכוני התוכנה, בנתון זה שהוא חשוב ביותר, רק שתי חברות מספקות עדכון בכל שעה, בשאר המוצרים ניתן להדבק בוירוסים באופן חופשי עד לעדכון היומי הבא - במקרה הטוב.

 

משך הסריקה (דיסק 80GB)

תדירות עדכוניםעשרת המובילים
20 Min

אחת לשעה

BitDefender
8 Min

אחת לשעה

Kaspersky
35 Min אחת ל 10-1 יום F-Secure
30 Min יומית PC-cillin
24 Min על פי צורך ESET Nod32
1 Hour יומית McAfeeVirusScan
35 Min שבועית Norton Antivirus
24 Min יומית AVG AntiVirus
30 Min יומית Trust Antivirus
35 Min יומית Norman Virus

לתוצאות המלאות של הסקר

 

לסיכום, על פי ממוצא כל הנתונים שלפנינו המוצר מבית קספרסקי מהווה את מוצר האנטי וירוס המומלץ על ידינו, לא רק מפני שהוא מציע את הנתונים הטכניים הטובים ביותר אלא במיוחד מפני שהוא מציע שימוש חופשי וללא תשלום למשך שנה בגרסת ה AOL, עם אפשרות הערכה בחינם בתום השנה. ברור לנו שפתרון זה הנו מצוין למשתמשים הביתיים אך משתמשים עסקיים ובמיוחד הגדולים מביניהם יעדיפו לרכוש את המוצר באופן רשמי, היתרון העסקי הוא האפשרות לבחון את המוצר לעומקו במשך מספר חודשים עד להגעה להחלטה הנכונה ביותר.
המוצר החופשי, על כל פנים, מציג יכולות מרשימות ביותר:

Active Virus Shield Feature Summary

  • New Threat Response Time of up to 2 hours

  • Real-Time Protection

  • On-Demand and Scheduled Scanning

  • Disinfects Files in Archives (ZIP, ARJ, CAB, RAR, LHA)

  • Option to Scan Only New And Modified Files

  • Harmful Program Blocking And Removal

  • Disinfect SMTP, IMAP4 & POP3 Email

  • Variable Scan Speed

  • Help Prevent Slowdown During Increased Computer Usage Periods

  • Support Power Saving for Laptops

  • Support Microsoft Windows XP x64

  • Active Virus Shield is free anti-virus for your PC that combines traditional antivirus programs, stopping them before they can infect your computer.

  • Active Virus Shield is brought to you as a free service of AOL and is based on Kaspersky Lab’s award winning Personal Anti-Virus:

להורדת המוצר (ללא תשלום - בתמורה לכתובת דוא"ל בלבד):
http://www.activevirusshield.com/antivirus/freeav/index.adp

 

בבדיקה עצמאית שביצענו לגרסת ה AOL של קספרסקי גילינו שבסריקתם של כשני מיליון קבצים בנפח כולל של כ-600GB התקבלה מהירות סריקה של כ-2,600 קבצים או 770MB לדקה, וכל זאת תוך כדי עבודה רגילה ללא הפרעות מיוחדות לפעולת המערכת הנורמאלית ותוך כדי עדכוני גרסה אוטומטיים לאנטי וירוס מדי שעה. קבצים חשודים שאותרו הוצגו ברשימה לטיפול והתוכנה המשיכה בסריקה.

תודה מיוחדת לדור פלס מצ.ח.מ. אפיקים על הסיוע הרב במחקר למאמר זה.
 

   
 


Varda Shilo




























שחזור תחנות עבודה


שחזור תחנת עבודה (workstation) הינה היכולת לשחזר את כל המידע מכל תחנה ברשת ללא קשר לסוג מערכת ההפעלה(En).

לא כל פתרון התאוששות מסוגל למלא את התנאי שהצגנו לעיל. פתרונות קנייניים של יצרנים אלו ואחרים מתמקדים בדרך כלל בסוג מסוים של מערכת ההפעלה. אנו חיים בעידן מעבר, וכמעט בכל מרכז מידע או ארגון ניתן למצוא סביבה מעורבת, או לפחות שרת אחד או שניים החורגים מהנורמה מבחינת סוג מערכת ההפעלה.
רבות הן הסיבות לחוסר האחידות: מערכות שנרכשו למטרות שונות, בתקופות שונות, למען הפעלת יישומים שונים. מערכות מסורתיות ש"התקבלו בירושה" ממדיניות, אופנה או אדם שקיבל החלטות בעבר. מערכות חדישות המבטיחות התייעלות, פחות עלויות, איכות ועמידות טובות יותר.

שאלו פעם את התדמיתנית ורדה שילה איזו נעל כדאי לאשת עסקים לקנות. עצתה המאוד הגיונית הייתה: "נעל איכותית שניתן יהיה לנעול עם כל דבר". קרי, גם אם אורך החצאית, או המכנסיים, צבעי הבגד, או סגנון הלבוש ישתנו עקב האופנה, העונה, מזג האוויר או סוג האירוע; נעל קלאסית בצבע סולידי תמיד תתאים ותתרום לתדמית הרמונית ואלגנטית.
המשל נכון גם בתחום המחשבים. פתרון אוניברסאלי ישרת אותנו בכל מצב, ובכל תנאי.

אם נחזור לשחזור תחנות העבודה, פתרון ה-BOS מסוגל לגבות ולשחזר מערכות הפעלה ויישומים שונים, ולבצע את עבודתו בדרכים שונות.
● ראשית נדבר על המקרה של גיבוי המידע אשר בתחנות עבודה למערך האחסון המחלקתי או לשרת גיבוי. השירות של BOS מסוגל לגשת לכל משאב על גבי ה-LAN או ה-WAN באמצעות זכויות גישה סטנדרטיות, לגבות את המידע שבו, ולשחזרו מיד לאזור ה"משוחזר" המיוחד של  BOS.
כאשר משתמשים בשיטה זו, BOS אינו דורש כל התקנה של agents או clients במערכות מקור המידע המרוחקות, ומסוגל להגן על כל סוג של משאב, וכאמור, כל מערכת הפעלה.

●  בסביבה מעורבת, בה צרכים שונים בעבור יישומים שונים חיים זה לצד זה, חשוב ביותר לגבות כל נישה בהתאם לצרכיה. לדוגמה: תחנות עבודה של מתכנתים  אחת לרבע שעה, תחנות עבודה במחלקת הנהלת החשבונות אחת לשעה, ותחנות עבודה של מחלקת המכירות , כל 20 דקות.
את BOS פיתחנו במטרה להיענות לצרכים אלו.

● כאשר בארגון מחליטים לתת למשתמשים את האפשרות לשחזר בעצמם את המידע האבוד/המשובש שלהם, BOS מאפשרת זאת באמצעות שיטת ממשק ה-WEB. הפונקציה מיועדת לשחרר את לחץ המשתמשים המתמיד הקיים על גבם של מנהלי הגיבויים, לעשרות ג'ובים של שחזור קבצים ליממה. באמצעות ה-BOS Web Interface יכול כל משתמש, גם זה שחסר ידע טכני, לשחזר את המידע שלו ללא כל סכנה לנזק לגיבויים.

● כאשר מתקינים BOS על גבי שרת של קבוצת עבודה  (Workgroup Server) או שרת מחלקתי, מנהל הרשת יכול לנהל ולבקר מספר מערכות מסוג זה באמצעות מערכת ניהול מרכזית (BOS Enterprise Manager).

● גיבוי מקומי.
ניתן להתקין מערכת BOS על גבי תחנות עבודה על מנת לבצע גיבוי מתוזמן מקומי של המידע החיוני אל תיקיה הנמצאת על גבי אותו מחשב, על גבי דיסק קשיח פנימי או חיצוני, או על גבי כונן פלאש נתיק, בהתאם לצרכים הספציפיים.

●  במקרים בהם לא ניתן לחבר תחנת עבודה לרשת, אך עדיין מתבצעת בה עבודה מתמשכת, ניתן לחבר אותה בדרך Peer-to-Peer לתחנת עבודה עם BOS, ובעת הצורך לשחזר את המידע מזו.
 

   
 

לחיי הסוללה


לעיתים קרובות אנו מוצאים שעקב האכילס של מכשיר נייד הינו דווקא הסוללה שלו. גם אם המכשיר תקין לחלוטין, אחרי שנה אחת של שימוש (או סוף האחריות - מה שבא קודם) הבעיות מתחילות. לעיתים קרובות מסתבר שבטריה טעונה "עד הסוף" , בעצם נמצאת במצב שסה"כ הכוח שהיא מסוגלת לספק הוא כחצי מהיכולת המקורית.
סוללות לטעינה מחדש ידועות כרכיב שהוא הגורם העיקרי לדאגה ותסכול מבין כל רכיבי המכשירים הניידים. וביחס לאורך חייהן הקצר יחסית, הסוללות הן אחד החלקים הפחות אמינים והיותר יקרים. כמו כל אחד מאיתנו, סוללה דורשת תזונה נכונה, טמפרטורה מתונה, ותרגולת תדירה כדי למנוע (עם המערכת המבוססת ניקל) את תופעת ה"זיכרון".

סוללות ניקל-קַדְמְיוּם (NiCd) יכלו בעבר "לזכור" כמה כוח נדרש מהן והיו מספקות כמויות כוח דומות בפליטות עוקבות. לזה קראו פעם 'cyclic memory'. עם השיפורים בטכנולוגיית הסוללות , תופעה זו למעשה נעלמה.
היום, כאשר אומרים "זיכרון", מתייחסים להתגבשות המרוקנת את הסוללה. הניקל-קדמיום של הסוללות נמצא בגבישים קטנים ומופרדים. בסוללה תקינה הגבישים נשארים זעירים ומספקים הכי הרבה שטח פנים. תופעת ה"זיכרון" גורמת לגדילת הגבישים, עם צמצום סה"כ שטח הפנים. במצב זיכרון מתקדם, הזויות החדות של הגבישים יכולים לחדור את המפרידים ולגרום לפליטה ספונטאנית או קצר חשמלי.

תופעה זו של היווצרות גבישים נראית בעיקר כאשר משאירים סוללה במטען במשך זמן רב, או כאשר מטעינים לעיתים תקופות ללא המתנה להתרוקנות הסוללה.
אפשר להלחם בהתגבשות על ידי מספר מחזורים של מילוי-ריקון שלמים. היות ורוב היישומים לא גומרים את כל האנרגיה של הסוללה, למען שמירת על בריאות הסוללה מומלץ לבצע ריקון תקופתי
יש "לתרגל" לפחות אחת לחודש את כל הסוללות בשימוש רגיל או במטען standby למען כוננות שימוש. בין לבין, אין צורך בתחזוקה נוספת.
בסוללת NiCd שלא תעבור תרגול למשך 3 חודשים או יותר, הגבישים נדבקים ביניהם ומקשים על ההפרדה. במקרה כזה גם תרגול לא יהיה יעיל בהחזרת הסוללה למצב תקין, ונדרש ריכוך מחדש. הריכוך הינו זרם משני המסיר מהסוללה את האנרגיה שנשארה בה ומעבירה

זהירות!

▪ אין להשאיר סוללה מבוססת ניקל במטען למשך יותר מיממה אחת לאחר שנדלקת הנורה מצביעה על השלמת הטעינה. עדיף להוציא את הסוללה מן המטען ולתת עוד "מנה" לפני השימוש.
חשוב
▪  ריקון תקופתי של הסוללה (גם בתוך הציוד) הינו מהלך תחזוקה רצוי.
▪  אין צורך לרוקן סוללה לפני כל טעינה - הדבר רק גורם למתח חסר תועלת בסוללה.
▪  המנע מטמפרטורות גבוהות - על הסוללה  להתקרר ולהישאר בטמפרטורת החדר לאחר טעינה מלאה.

 את התאים ל-0 וולטים.
בתחילת שנות ה-90' התחילו לייצר סוללות עם nickel-metal hydride  - NiMH, ונאמר עליהן שהן לא סובלות מתופעת ה-"זיכרון". למרות שמצבן מבחינה זו טוב יותר מאשר סוללות ה-ניקל-קדמיום, היום כבר יודעים כי הן כן סובלות מחיסרון זה. ריקון מלא אחת לשלושה חודשים נראה כתחזוקה טובה עבורן, אך היות ואורך חייהן קצר יותר, לא מומלץ "תרגול" תדיר.

 אנטי אייג'ינג לסוללות

המחקר הקשור לסוללות מתמקד היום בתרכובות הליתיום, עד כדי כך שאפשר לחשוב שכל הסוללות בעתיד תהינה מבוססות יסוד זה.
סוללה מבוססת ליתיום מסוגלת לספק בין 300 ל-500 מחזורי טעינה-ריקון או שנתיים עד שלוש יותר של שירות מתאריך הייצור מאשר סוללות רגילות.
אובדן היכולת בסוללת ליתיום מתרחש בהדרגה ולעיתים קרובות  ללא ידיעת המשתמש, ואין דרך "לשפץ" אותן לאחר מכן.
 הדבר הטוב ביותר בעבור ה- Li-ion, (סוללות מבוססות ליתיום) הינו ריקון חלקי במקום מלא. במקום ריקון מלא תדיר, עדיפה טעינה תדירה יותר או השימוש בסוללה גדולה יותר, מבלי לדאוג לעניין ה"זיכרון". למרות שתופעת הזיכרון במונחים של ירידה בביצועים  לא קיימת כאן, לעיתים אנו מוצאים כי בשפה הטכנית מתייחסים ל-"זיכרון דיגיטאלי" בסוללות בעלות שסתומי דלק. כאשר מבצעים ריקונים קטנים ולאחר מכן טעינה מחדש, אין אנו מאפשרים את הכיול הנדרש למעקב אחר מצב הטעינה הכימי של הסוללה עם שסתום דלק. ריקון מאולץ עם טעינה מחדש, אחת לכ-30 טעינות רגילות יכולים לתקן את המצב. ניתן להשיג זאת על ידי כך שנאפשר לסוללה להתרוקן בתוך הציוד עד לנקודת הניתוק. במידה ולא מבצעים זאת, סוללה עם שסתום דלק תהפוך לפחות ופחות מְדויּקת.
לעיתים קרובות מתעלמים מעניין הזדקנות הסוללות. ברגע שסוללה עוזבת את מפעל הייצור מתחיל ה"שעון" שלה לטקטק.  באיטיות האלקטרוליטיים מכלים את הקוטב החיובי, וגורם להתגברות ההתנגדות הפנימית. מתישהו, התנגדות התא מגיעה לנקודה בה הסוללה כבר לא יכולה לספק כוח, למרות שעדיין מכילה מטען.
מהירות ההזדקנות ב-Li-ion תלויה בטמפרטורה ומצב הטעינה. מצב טעינה מלא וטמפרטורה גבוהה מזיקים ביותר, ולכן חשוב לאחסן את הסוללה במקום קריר, ובמצב של לא יותר מ-40% טעינה.  
אז לסיכום, למען אריכות ימי סוללות הליתיום:
▪ יש להימנע מריקונים תדירים. יש לטעון סוללות ליתיום לעיתים קרובות יותר, בלי חשש לתופעות זיכרון.
▪ לשמור את סוללות הליתיום במקום קריר, אך לא להקפיא אותם!
▪ ממש לא כדאי לרכוש סוללות ליתיום רזרביות - שימו לב לתאריך הייצור, ואל תרכוש בטריות ישנות גם במחיר מציאה.
▪ תחזוקה : אחת לחודש, יש ליזום ריקון מלא למען כיול.

סוללות אטומות עם חומצת עופרת, הידועות כ- VRLA מיוצרות עם פוטנציאל מסוים לטעינת יתר על מנת למנוע התייבשות. כתוצאה מכך מערכות אלו אף פעם לא נטענות לגמרי, ובמשך הזמן תיווצר בהן התגבשות גופרתית.
קיימת בעיה במציאת גבולות הטעינה האידיאלים, וכל רמה שנבחר תהיה פשרה בין יתרונות וחסרונות. גבול טעינה גבוה מאפשר ביצועי סוללה טובים אך מקצר את חיי הסוללה בעקבות הקורוזיה בפלטת הקוטב החיובי, וקורוזיה זו הינה תמידית. מצד שני, טעינה לרמה נמוכה מגינה על הסוללה וגם מאפשרת לבצע אותה בטמפרטורה גבוהה יותר - אך בעקבותיה נוצרת התגבשות גופרתית בפלטת הקוטב השלילי.

השיקום של סוללה  לאחר היווצרות הגבישים הגופרתיים הינו קשה וארוך. שיטה המספקת תוצאות יחסית טובות היא טעינה אחר טעינה (טעינה מלאה, מנוחה למשך יום או יומיים, ושוב טעינה). כאשר חוזרים על התהליך מספר פעמים ובודקים שוב את הקיבולת באמצעות ריקון מלא.
 סוללות חומצת עופרת מסוגלות לקבל טעינת יתר מסוימת אך יותר מדי מזה גורם לקורוזיה ואובדן אלקטרוליטי.
עוד שיטה להפוך את ההתגבשות הגופרתית היא טעינת יתר של עד  2.5V/cell למשך שעה או שעתיים. במהלך העבודה יש לשמור על קירור הסוללה תחת תצפית למניעת בריחת אדים. לא רק שבריחת הגזים מכלה את האלקטרוליט, אלא שגזים אלו בעירים ביותר.
כך ש...
▪ סוללות חומצת עופרת יש לאחסן במצב טעון, ולא לתת למצב הטעינה לרדת אל מתחת ל-2.10 וולט. מומלץ לטעון אחת לחצי שנה.

▪ יש להימנע מריקונים מלאים תדירים, עדיף לטעון לעיתים תקופות יותר או להשתמש בסוללה גדולה יותר.

▪ כדי להימנע מקורוזיה והתגבשות גופרתית, בוחרים את מצב הטעינה והציפה* הנכונים.

*Float Voltage:
 "Batter voltage at zero current (with battery disconnected)".


שיקום סוללות

ניתן לשקם סוללות משומשות באמצעות תרגילים חשמליים ושיטות שיפוץ. התגובה משתנה עם גיל הסוללה, התחזוקה במהלך חייה, מספר מחזורי הריקון-טעינה שעברה, הסוג (מבחינה כימית) ועוד.  בין 50 ל-70% מסוללות הניקל-קדמיום ניתנות לשיקום, ומבחינה זו הן הטובות ביותר. לא כל הסוללות מגיבות טוב לשיטות השיקום המוכרות. סוללות ישנות יותר יכולה להגיב עם קריאות מטען משתנות ונמוכות בד"כ. מצב של סוללה אחרת יכול  להחמיר עם כל שלב בטיפול, כמו אדם זקן ושברירי שמבצע פעילות גופנית.
סוללות ניקל קדמיום ישנות יכולות להגיע קרוב לקיבולתן המקורית לאחר שיקום, אך אין לסמוך עליהן בעיניים סגורות. כדאי למדוד את הריקון העצמי שלהן, ולסלק אותן כאשר זה מתקרב ל-30%. 
בסוללות NiMH שיעור השיקום מגיע ל-40%. ברבות מהן חל נזק כתוצאה מחימום יתר עקב טעינה לא נכונה. טמפרטורות גבוהות באחסון ובהפעלה גם תורמת לאובדן כשירות מתמיד.
סוללות מבוססות ליתיום מגיעות עם תוקף קבוע מראש, ולא ניתן להחזיר את השעון שלהן לאחור. הסיבה העיקרית לכשל בהן הינה התנגדות פנימית שנגרמת עקב חמצון. הפעלת הבטרייה בטמפרטורה גבוהה תשפר זמנית את הביצועים, אך ההתנגדות הפנימית הגבוהה תשוב למצבה הקודם מיד עם חזרה לחום הרגיל.
סוללות Li-ion רבות לטלפונים ניידים מסולקות תחת מדיניות ההחזר באחריות. יתכן ש-80 עד 90% מסוללות אלו ניתנות לשיקום, אך לרוב הן נשלחות חזרה ליצרן או מסולקות ללא ניסיון שיקום, עקב מחסור בציוד מתאים לשיפוץ.
קיימות סוללות Li-ion הנכנסות ל"תרדמת" אם מרוקנים אותן מתחת ל- 2.5V/cell. מעגל הבטיחות הפנימי נפתח והמטען אינו מסוגל עוד להגיע ולטעון. ציוד שירות מתקדם כולל פונקציית הפעלה של מעגל ההגנה כדי לאפשר טעינה מחדש. אם הרמה נופלת מתחת ל- 1.5V/cell ונשארת כך למשך מספר ימים, כדאי להימנע מטעינה מחדש מסיבות בטיחותיות.
שיעור השיקום האפשרי בסוללות חומצת עופרת נמצא מתחת ל-15%. בין הסיבות האפשריות לכך נמנות שיטות טעינה בלתי נכונות, מספר גבוה של מחזורי טעינה, הפעלה בטמפרטורות גבוהות, ופשוט גיל מתקדם.
לעיתים קרובות נשאלת השאלה, האם סוללה משופצת מסוגלת לעבוד באופן תקין כמו סוללה חדשה. את שבירת גבישי הניקל-קדמיום  ניתן לקבל כמו שחזור מלא. עדיין, הסוללה תחזור למצבה הקודם ללא תחזוקה מתאימה.
 

   
 

 

מקינטושאים


יצאו הוראות חדשות להתקנת חבילת אופן אופיס על גבי מערכות McIntosh.
ניתן למצוא אותן בדף: ftp://openoffice.org.il/2.0.1/mac

   
 

פירמידת השמש
(בנס ציונה: השאווארמה של שמש)





שלום חוצנים!


רבים מאמינים כי ארצות עניות יותר מוכנות לעשות כל דבר בתמורה להכנסה טובה. השבוע היה תורה של מקסיקו לנפץ את המיתוס, כאשר סרבה לבקשתה של Yahoo Inc
לקיים מופע אורקולי מתוקשר בשם "קפסולת הזמן" באתר ההיסטורי של Teotihuacan.
במקום שוכנת פירמידת השמש, שהייתה פעם מרכז פולחני ושלטוני של קיסרות טרום-היספאנית.
יאהו תכננה לשגר לחלל מאתר הפירמידה מכלול של תמונות, צלילים, וידאו, ומלל שסופק על ידי מבקרים ב-20 אתרי השפות השונות של החברה, במטרה לצור דרכו תקשורת עם צורות חיים שמחוץ לכדור הארץ.
מעניין מה הייתה דעתן של צורות חיים אלטרנטיביות על הג'יבריש (וה- Nonsense!) של כוכב לכת שאפילו לא החליט באיזו שפה לשגר אותו.
התוכנית הייתה להקרין את המידע באמצעות לייזר ב-25 לאוקטובר השנה, אך נציגי המכון הלאומי לאנתרופולוגיה והיסטוריה של מקסיקו העריכו כי בעיות טכניות ותפעוליות של האירוע יכלו לגרום נזק לטיוטיהואקאן. כעת, מחלקת השיווק של התאגיד מחפשת אתר חלופי לאירוע, אך מראש כבר לא חושבת על מקסיקו.
על החצר שלנו בנס ציונה, שמעתם? ה"מורשת" היחידה שאפשר כאן לגרום לה נזק זה דיסקים קשיחים משנות ה-80 וה-90...
 

   
 

קרח מכאן ומכאן

 

הביטוי "קרח מכאן ומכאן" מקורו במשל שבתלמוד, בו רב ידוע נדרש על ידי תלמידים שונים להתייחס לנושאים שונים. הוא השווה את מצבו לזה של בעל עם שתי נשים: האחת צעירה, המנסה לשפר את מראו ותולשת לו את שערות השיבה, והשנייה זקנה, התולשת את שערותיו השחורות.

המשל שימושי גם למקרה של מספר ארגונים שנהגו עד כה לגבות את המידע שלהם באמצעות מערכת כונן טייפים. על סף המעבר לשיטה מודרנית יותר, באה HP ומציעה להם להישאר עם אותו סוג מדיה, בתוספת אוטומציה. כך כותבים ב-HP:

"פעמים רבות, עזיבת המשרד בסוף השבוע מלווה בדאגה לשרידות המידע העסקי. הלחץ לזכור לבצע גיבוי והחששות לגבי תקינותו אינם מרפים". ועוד: "הארגון שלכם אינו יכול לתפקד ללא המידע העסקי. גיבוי ידני טומן בחובו סיכון גדול ומהווה מטלה מלחיצה, על אחת כמה וכמה בתקופה בה היקפי המידע הולכים וגדלים בשיעור של 80% בשנה".

עד כה הכול נכון ושריר וקיים.
אם נחזור לאנלוגיה של השערות, על פי הצעתם של HP הארגון הולך להמשיך להוציא סכומים מוגזמים על מצעים מתכלים, מבלי לקבל בתמורה יחס הולם של שיפור האיכות.
אפשר להחליף הולך רגל הסוחב חבילות על גבו, בהולך רגל הסוחב חבילות  עם מריצה. אבל היעילות, הסיכון, האמינות והיכולת לספק את הסחורה כנדרש עדיין תלויה באותו הולך רגל.

בשבועות הבאים ננסה שוב להסביר למה באמת כדאי לעבור לרכב ממונע.
 

   
 

● בסוף השבוע שעבר הופיעה ברשת דיווח על מקרה של אזרח ארה"ב תושב העיר רסין, שהתבקש על ידי אנשי השריף האזורי לעצור את רכבו לבדיקה רוטינית. השוטרים מצאו ברכב יותר מ-8 קג' של מריחואנה תוצרת בית. השלל שנמצא אצל דין בראון בן ה-37, הוערך בשווי שבין 63,000 ל-140,000 דולר. בנוסף לחומר הצמחי, נשא הנהג גם יחידת ניווט GPS, ובזיכרונה קואורדינאטות המיקום של מספר שטחי גידול מריחואנה במחוז.
חיש נגשו השוטרים ל-Google Earth לבדוק את המידע, ומייד גם שלחו ניידות לשדות המסומנים על המפה. ב-4 מהם מצאו גידולים אסורים, ובעקבות הממצאים האשימו את בראון בייצור סמים, בנוסף להאשמות של אחזקה ואספקת החומר, ואחזקת ציוד הקשור לצריכת מריחואנה. היות ובראון כבר הואשם בעבר בסעיפים דומים, מצפים לו עד 59 שנה בכלא.

● ב-Springfield בארה"ב  נוצרה יוזמה להתמודדות עם הקשיים הפיננסיים של העיר. מדובר בהקמת מתחם ממשלתי לשחזור מידע שיספק תעסוקה לכ-50 אנשים וינצל מבנה שעמד ריק כבר 20 שנה. עלות תשתיות הפרויקט: 60 מיליון דולר.
המתקן מיועד להפעלה 24/7 ויתמקד בעיבוד מידע בזמן אמת.
התנאי להקמה: לצלוח ים של בירוקרטיה.
(הילדים אמרו לנו שאם תושבי ספרינגפילד טיפוסיים שהם מכירים מהטלוויזיה יפעילו את המתקן, יש חשש רציני לחיי המידע...)

●   על המלשן/נית של הכתה התבדחו שבצבא יישרת ב"חיל מלשנים". אבל במייקרוסופט יש כנראה חטיבה שלמה לאותה מטרה. אחרת, איך זה שתמיד נודע לנו על התוכניות  שלהם חודשים רבים מראש? גם השבוע יצא לאור הסוד השמור בצורה הגרועה ביותר בעולם. רוכשי מחשבים אישיים החל מ-26 באוקטובר יקבלו קופון לשדרוג בהנחה או אפילו חינם למערכת ההפעלה וויסטה - תלוי בגרסת מערכת ההפעלה ויצרן המחשב.
תוכנית הקופונים, שנועדה לדרבן את מכירת המחשבים האישיים בתקופה שבין ההווה לחודש מרץ 2007, תכלול עותקים של WinXP המגיעים כ-OEM במחשביHP, Dell,  Gateway, Toshiba, Fujitsu ועוד פירמות פחות ידועות. מיקרוסופט, המממנת את תוכנית הקופונים, גם הציע תוכנית דומה לרוכשי אופיס 2003 שיירצו לשדרג לאופיס 2007.
בעלי הקופונים מוגבלים בזמן: יהיה עליהם לשדרג עד סוף מרץ וגם לשלם את עלויות ההובלה של התוכנה. בעקרון, הקופונים כדאיים בעבור רוכשי מוצרי מיקרוסופט היקרים יותר. במוצרים כמו תוכנה ביתית, הם רק מקנים 50% הנחה.
 

   
 

אלבום תמונות


מול חנות הצילום ברחוב הראשי אנחנו כבר מזמן לא עוצרים. בעצם, רק אם צריך צלם לאירוע או תמונה לדרכון חדש. את התמונות הדיגיטאליות אנו מפיקים עם מצלמות שלא דורשות פיתוח, עם טלפונים ניידים שמתחברים למחשב. אבל זהו, לפעמים התחביב הזה זולל לנו יותר מקום אחסון. מי שלא שייך לקטגוריה של אקסהיביציוניסטים המוכנים להחזיק אלבומי תמונות באתרי חינם ברשת, יכול היום לחשוב על צעצוע חדש: אלבום תמונות דיגיטאלי.
חברת Digital Foci יצאה עם מכשיר בשם Picture Porter, אלבום דיגיטאלי נישא לא גדול בהרבה מהמצלמה עצמה. הוא מכיל דיסק קשיח בנפח 40GB, ומסך LCD 2 אינץ'. ניתן למעשה לחבר לו כל הפורמט של כרטיסים, רק מכניסים את כרטיס הפלאש ומעבירים את התמונות ישירות ליחידת הדיסק הקשיח.
בחזית המכשיר יש מספר כפתורים המאפשרים גלישה בתפריטים על מנת להעתיק ולהעביר תמונות אל ומהדיסק. כך, נוכל להוריד תמונות, לבחור את התמונות הרצויות, לשמור אותן בתיקיה וגם להעביר אותן בחזרה לכרטיס זיכרון אחר - כל זאת ללא צורך במחשב.
כמובן ניתן גם להעביר קבצים אל ומהמחשב, ובין מחשבים בעלי מערכות הפעלה שונות באמצעות חיבור ה-USB2.0 המהיר של האלבום. המוצר תומך בקבצים בפורמטים JPEG, TIFF, BMP ו- RAW, קובצי ווידאו ו- MP3, וגם תומך בחלונות ומקינטוש.
בנוסף, עם ה-Picture Porter ניתן לצפות בתמונות על גבי מסך טלביזיה ולקיים "ערב שקופיות" כמו שפעם עשו ההורים.
עלות? בסביבות ה-$300 לצרכן
להערכתנו: א. לא יעבור זמן רב וגם יצרנים נוספים יחלו לספק מוצרים דומים.
 ב. יעברו מעט יותר זמן וגם המכשירים הללו יעברו לבתי הקברות לגדג'טים.
 

   
 

S.O.S.

הקובץ נעלם ?

לחץ בריבוע ?

לחץ בריבוע !





































שעה קלה על אבטחה

עגלות סופר וספאם


לפני ימים מספר הופיע בחדשות בחורצ'יק בשם אבינועם מגן ש"המציא" מעין מפתח פלסטיק שמשחרר עגלות של סופרמרקט ללא צורך בחמישה שקלים.
יופי. יש לנו כאן הזדמנות לתרגל קצת אבטחה. להלן כמה שאלות, התשובות בסוף (לא במהופך ובלי פרסים):
1. מי המתגונן?
2. על מה הוא מגן, וממה?
3. איך הוא מגן?
4. מה החולשה במנגנון ההגנה?
5. איך מנצלים את החולשה?
התשובות בסוף. אין צורך להפוך את המוניטור בכדי לקרוא אותם.


ספאם. לפי הסיפור שתאמנו בשבוע שעבר הוא דואר בעל אופי מסחרי, שאנחנו לא מעוניינים בו. נחלק את ההגנות מספאם לפעולות לפני, תוך כדי, ואחרי קבלת הספאם. אחרי שחילקנו, נסכים לשוחח היום רק בצעדי המנע (לפני) והתגובות האפשריות (אחרי)

טרם-ספאם
אחד הבסיסים של כל שיטת לוחמה: ההגנה הכי טובה היא לא להיות היכן שתוקפים.
ספאמרים שולחים דואל לכתובות דואל. אם הם לא ידעו את כתובת הדואל שלך – לא תקבל מהם ספאם. פשוט, נכון? אז טכניקה אחת להימנע מספאם היא לשמור על פרטיות כתובת הדואל שלך. בשביל לדעת איך להחביא את כתובת הדואל שלך, נצטרך לדעת מהיכן ספאמרים משיגים אותה.
במקרה אני כבר יודע, אז להלן הרשימה:
● אתר שהתנדבת לתת לו את כתובת הדואל שלך.
הרבה אתרים שמציעים להוריד תוכנה בחינם מבקשים את הדואל שלך כדי לשלוח הוראות התקנה או כדי לשלוח קוד-רישום לתוכנה וכן הלאה. לפעמים הם מבקשים רשות "לשלוח לך הצעות מעניינות מחברות שאנחנו סומכים עליהן".
אחרי שקיבלו ממך את הכתובת ושלחו לך הודעה, תוכל לראות בה, בד”כ למטה ובגופן קטן “הסירו אותי מרשימת התפוצה”. בעדה שלנו קוראים לזה “שקר”. מה שהיה צריך להיות כתוב שם, כדי לומר אמת, הוא זה: “זאת באמת הכתובת שלי, והיא עדיין בתוקף. אני אוהב ספאם.” - לא כדאי לנסות.
הפתרון לצרה זו הוא להשתמש בכתובת דואל שאפשר לזרוק: אתר http://www.mailinator.com  מאפשר בדיוק את זה.
לזכותם של חלק מהאתרים יאמר שהם לא בהכרח מוכרים את המידע עליך לספאמרים. לפעמים האקרים פורצים אליהם וגונבים את המידע. בעצם זה לא ממש לזכותם, אבל זו המציאות.
● אתר החברה שלך
אפשר לבדוק את זה בקלות. בגוגל אפשר לחפש את כתובת הדואל שלך. אם מצאת, גם ספאמרים יכולים למצוא. רוצה למצוא עוד כתובות מהארגון? אם כתובת הדואל שלך היא pm@gov.il אפשר לחפש אחרי "gov.il@” ולמצוא כתובות של חברים.
מה עושים? למפתחי ה-web שביניכם נמליץ לא להשתמש ב-mailto באתר. לפעמים מחליפים את סמל הכרוכית (נו, השטרודל) בתמונה שלו, כך קשה יותר לתוכנות אוטומטיות, ולגוגל, לזהות שמדובר בכתובת דואל. באתרים אחרים נהוג להחליף את הכרוכית בסימן "רווח", “נקודה", המילה "at”, המילים "no-spam” וכן הלאה, מתוך הבנה שאדם יכול לתקן את כתובת הדואל השגויה, ומכונה לא.
● תוכנת ריגול אצלך או אצל מישהו שהתכתבת איתו
רוב תוכנות הריגול המודרניות מכוונות, בין השאר, לאיסוף כתובות דואל. אם המחשב שלך סובל מאחת כזו, לא יעבור הרבה זמן עד שיגיעו ההצעות להרחיב ולמתוח איברים.
תוכנות ריגול יודעות גם לזהות כתובות דואל של אנשים שהקורבן מתכתב (או התכתב) איתם. כך, אם מישהו שהתכתבת איתו מארח תוכנת ריגול, גם הדואל שלך ידלוף.
המלצה מעשית? אל תעביר הודעות (forward). הילדים הגוססים שהביעו בבקשתם האחרונה את התחינה שתעביר את הדואל הזה לכל מי שאתה מכיר – כבר מתו מזמן. ביל גייטס, נוקייה, וממשלת ארצות הברית לא באמת ישלמו סנט לכל דואל שתשלח. אין וירוס קטלני שמשתולל בניו-יורק ועכשיו הודיעו עליו ב-CNN. מספיק עם זה!
אם בכל זאת עולה בך החשק להעביר תמונה הלאה, מחק ממנה את כל כתובות הדואל שבגוף ההודעה. כך תחשוף פחות קורבנות.
● ארכיונים של רשימות תפוצה והודעות Usenet
אם יצא לך להתבטא ברשימת תפוצה (או ב-Usenet), דע לך שהרשימות נשמרות ומוצגות דרך אתרי web, מה שרק מקל על עבודת הספאמרים. יש אתרים גדולים, שכל תכליתם להציג ארכיונים של רשימות תפוצה. החביב עלי הוא: http://marc.theaimsgroup.com
הפתרון, כדרך הנזירים, הוא רק בהימנעות. לא תשתמש ברשימות תפוצה – תקבל פחות ספאם.
● ספאמרים אחרים
לרשימות של דואל יש עלות, יש מחיר, יש קונים ויש מוכרים. ספאמרים קונים רשימות של כתובות דואל. האקרים, חברות בעלות מוסר גמיש וספאמרים אחרים מוכרים אותן.

פוסט-ספאם
אחרי שקיבלנו הודעת ספאם יש כמה פעולות אפשריות:
● להתעצבן
זה לא יעזור נגד ספאם, אבל זה טוב לעידוד מחזור הדם, הגברת לחץ הדם, קצב פעימות הלב, קצב הנשימה וכל מני שרירים בגוף.
● להתלונן
לכל כתובת דואל יש, אי-שם, איש אחד שאחראי עליה. אפשר למצוא אותו ולהתלונן בפניו, אבל ניסיון של שנים מוכיח שזו טכניקה לא יעילה. מי שמתעקש, יכול להשתמש בתוכנה לא ידידותית זו, שעושה את עבודת האיתור והקיטור בשבילך: http://www.rdrop.com/~billmc/adcomplain.html
יש מקומות אחרים שישמחו לקבל תלונות. הם מחזיקים מאגרי-מידע על ספאמרים, שתוכנות אנטי-ספאם משתמשות בהם. נרחיב על כך כשנדבר על הגנות ארגוניות נגד ספאם. להלן כמה מהם:
http://www.spamcop.net
http://www.abuse.net
● להשתמש בדמוקרטיה
היו בעבר הצעות חוק להתמודדות עם ספאם (“מניעת דואר זבל"). הן הלכו בדרך כל מסמך. עם מספיק לחץ ציבורי, אפילו חוק הגיוני וסביר יכול לעבור. כתוב לח"כ החביב עליך ובקש תשובות ממנו.  http://www.law.co.il

תשובות לחידון:
1. חברת הסופרמרקט.
2. לטענתם זו דרך להגן על העגלה מפני גניבה.
3. בכל עגלה מותקן מנגנון הדורש הפקדה של חמישה שקלים, שיוחזרו עם החזרת העגלה.
4. המנגנון לא באמת דורש חמישה שקלים – הוא דורש נוכחות של עצם שנראה בערך כמו חמישה שקלים.
5. מפתח פלסטיק שחור ותכליתי "משכנע" את העגלה שחמישה שקלים אכן הופקדו.

שבוע נוח.

תגובות ליונתן

   
 































































השורות של עמית

לקסיקון הבורסה


אני שונא את מדורי הבורסה מישראל. הצורך בדרמטיות במדור כל כך יבש יצר מעין טרנד מעצבן: “סייפן קרסה ב- 15%”, "טבע התרסקה" ולעומתם "נס נסקה מעלה"... וכן הלאה.. למה הדרמטיות? בורסה היא עסק דינאמי ויש בו עליות וירידות, לפעמים דגולות ולפעמים קטנות. למה לרסק את סייפן? המניה איבדה מערכה, אז מה, זה עדיין לא מרסק את החברה, מדובר בניירות בלבד, מחר ערך המניה יעלה זה לא ממש אומר שמצאו במרתפי החברה מאגר של זהב. אנא מכם, רבותי העיתונאים, השפה הנ"ל לא ממש מועילה שכן "קריסה", "נפילה", "התרסקות" הם מושגים המפיצים פאניקה בקרב כל מי שחושב אפילו להשקיע בבורסה.
 

1.65 מיליארד


בשבוע שעבר נרכש אתר ה- Youtube.com ע"י גוגל בעבור 1.65 מיליארד דולר, אז נכון שהדולר לא חזק כמו השקל אבל... 1.65 מיליארד?
במקרה, במקרה, נאלצתי בשבוע שעבר לחפש קטעים של סרטים למטרת אחד הפרויקטים בו אני שותף (עוד תשמעו עליו). מה שמצאתי היה אוסף ענק של זבל. אלפי סרטים שהם בעצם מצגות תמונות של אנשים שלא מעניינים אף אחד, אלפי סרטים שחוזרים על עצמם ואף אחד לא טורח להסיר את רובם וליצור לינק יחיד לסרט (הסטטיסטיקה חשובה...). בקיצור, לאחר 6 שעות חיפוש לא מצאתי ולו קטע אחד לרפואה שיענה על דרישותיי (לא מדובר בדרישה מוגזמת, הנושא היה די בנאלי). האתר הנ"ל מלא זבל בלתי שימושי, אבל יש לו מנוע חיפוש מרשים (זה שאין מה למצוא לא משנה את העובדה).
בצר לי פניתי לידידי הוותיק: ה- Altavista.com ותוך חצי שעה היו לי 5 קטעים רלוונטיים. ה- Altavista הוא מנוע חיפוש בלבד, אני בטוח שיש לו גישה להרבה פחות תוכן מאשר זה שברשות ה- YouTube, אבל זה לפחות תוכן אמיתי.
ואם כבר מדברים על זבל, הרי שאלוף הזבל הבלתי מעורער הוא גם האתר הפופולארי ביותר בעולם: MySpace. באתר זה יכול כל אחד להעלות כל דבר בכל עת. וידאו, מוסיקה, בלוג ועוד. כמובן שמשתמשי האתר ברובם צעירים וחסרי מוח ואין ממש מה לראות בו (גם כאן החיפוש אחר קובץ וידאו נורמאלי יעלה לכם בבריאות. וכקודמו גם ה- Myspace יימכר במיליארדים.
הדרישה לתכנים יצרה מפלצת, מאות אלפי טרה בייטים של זבל חסר בקרה או צנזורה, איכות ירודה וחומר לא מעניין. עצם הביקור באתרים מסוג זה הוא בזבוז זמן לצופה (לגולש), אם כי נותן לחברים הרשומים אתר חופשי לזרוק את הזבל שלהם. הסטטיסטיקות של האתרים הללו מרקיעות שחקים אבל לא בטוח (ואף אחד לא יכול לבדוק) שמדובר במבקרים חיצוניים והחשד שלי הוא שמדובר בחברים רשומים. אבל מה... גוגל מוכנה לשלם הרבה מאוד כסף עבור הזבלנים.
 

דין נשיא


לא, גם ממרחק 3,200 קילומטר לא שכחתי את נשיא מדינת ישראל. הוא עדיין לא הועמד לדין (למרות שמשטרה ממליצה) לכן מבחינתי הוא עדיין זכאי. המשטרה המליצה בעבר להעמיד פוליטיקאים רבים לדין ונכשלה פעם אחר פעם, לכן אני לא ממש מתרגש.
יש משהו בעייתי בתלונות על אונס או הטרדה מינית שכן מדובר במילה של מול מילה של. כגבר אני מוטרד לעתים די קרובות מהרעיון שמישהי שכעסה עלי (ויש לא מעט כאלו) תתלונן נגדי, ומעצם הבעייתיות של התלונה (שחייבת להיחקר, לדעתי) אאלץ להוכיח שאין לי אחות.
יש משהו מפחיד בתלונות על הטרדה מינית ואונס שבאות באיחור רב מאוד. למשטרה, באופן טבעי, יש קושי לחקור אירועים מסוג זה לאחר הרבה שנים, ואפילו הגורמים בנוגעים בדבר לוקים בזיכרונם.
לדעתי, יש צורך להגביל את הזמן לאחר האירוע בו יכול/ה מוטרד/ת להגיש את התלונה. כדי שהצדק יעשה הפשע צריך להיחקר כמו שצריך ללא מגבלות ובזמן אמיתי. כבר היו הרבה מקרים בהם תלונות התבררו כעורבה פרח רק בבית המשפט לאחר שהנזק התדמיתי לנאשמים נגרם ולא יתוקן יותר.
 

לא רואים עתיד


צרפת מדינה בלי עתיד כלכלי. צרפת היא מדינה עם כלכלת איגודים, הכלכלנים שבכם יאמרו "אין דבר כזה", אבל יש ועוד איך. מדינה שכל כלכלתה מושפעת מעצמתם של האיגודים המקצועיים. מדינה בה החוק לא מאפשר לעבוד יותר מ-35 שעות בשבוע וכל שעה יותר מלווה בתוספת מרשימה. התוצאה הברורה היא עלויות עובדים אסטרונומיות. חברות רבות מעתיקות את מפעליהן למדינות אחרות, בעיקר למושבות העבר בצפון אפריקה. האבטלה גוברת, הייצור המקומי פוחת. כוחם של האיגודים לא מאפשר לחברות גדולות לפטר עובדים, וחברות ממשלתיות גדולות כמו רדיו צרפת למשל מחזיקות מאות עובדים ב"כלוב זהב", היינו מועסקים אך לא עושים דבר באופן רשמי (רק כדי שלא יגרמו נזק).
החיים בצרפת טובים אבל השכר הממוצע לא גבוה בהרבה מישראל ועלות המחיה גבוהה בהרבה. המסים בצרפת גבוהים. כך למשל המע"מ עומד על 19.6%, שילוב של מסים גבוהים, עלויות שכר ענקיות ואי יכולת לפטר עובדים ותיקים לשכירת צעירים דינאמיים (גם בענפים בהם הדינאמיקה היא אוויר לנשימה) הביא את כלכלת צרפת לתחתית החבית האירופית. בשנות השבעים והשמונים הייתה אופנה להשמיץ את ראש ממשלת אנגליה דאז, מרגרט תאצ'ר שחיסלה בכוח את האיגודים המקצועיים בממלכה. היום, עשרים ומשהו שנה מאוחר יותר, התוצאה הנראית לעין היא כלכלה פורחת ויציבה. הצרפתים עדיין רואים במושג תאצ'ריזם מילת גנאי, מכיוון שהם לא מעזים להעיף מבט אל מעבר לפינה, החיים טובים: אוכל, בגדים, מסעדות, סופי שבוע ארוכים וכמובן חופשת הקיץ הענקית ה- Vacance. כל הללו מספקים פילטר צרפתי ורוד.
הבחירות בצרפת קרבות ושני המועמדים הראשיים לנשיאות מדברים באותה שפה ומבטיחים בדיוק אותו דבר לציבור הבוחרים, “אף מילה על כלכלה" שניהם מבטיחים עבודה, למרות ששניהם יודעים שאין ואי אפשר יהיה לספק את הסחורה במצב הנוכחי.
המצב הקיים לא מאפשר יזמות רלוונטית מסוג כלשהו, ואכן הרמה הטכנולוגית בצרפת נמוכה לעיין ערוך משאר העולם, ואפילו משאר חלקי אירופה. ואין זה פלא שכן כל יזם שמקים חברה, ברגע שעליו לשכור עובדים הוא מתחיל לחשוב פעמיים.
 

רכב זה עסק יקר


קחו לדוגמא את הטענות האמיתיות בישראל לגבי המיסוי האדיר על כלי רכב, אכן זו בעיה. אבל בצרפת עלות כלי הרכב גבוהה בהרבה, שכן את מקומם של הכבישים הרגילים תפסו אוטוסטראדות, ובכוונה או שלא בכוונה לא כל כך פשוט למצוא את הכבישים הישנים. האוטוסטראדות הם כבישי אגרה ברובן, נסיעה יומית למרסיי מיישוב המרוחק 15 קילומטר ממנה -דרך הכביש המהיר הפקוק לעייפה- תעלה 8 יורו ליום (שני כיוונים). פירושו של דבר 160 יורו לחודש, או 1,900 יורו לשנה (משהו כמו 12,000 ש"ח). זה לא כולל דלק, ביטוח וכמובן מחיר הרכב ותחזוקתו. ו... בעיית הבעיות, חניה שכמו בתל אביב ובירושלים כך גם במרסיי: מדובר במצרך יקר ערך שהביקוש לו גבוהה לעין ערוך מההיצע.
 

מוגן זה לא בהכרח נקי


בימים אלו אני עובד במשרדי רדיו צרפת (ההמתנה לחיבור ביתי לאינטרנט לוקחת שבועיים ויותר). הרשת הנ"ל מוגנת כדבעי על ידי מערכות הגנה ותת מערכות הגנה ועשרות כללים וחוקים. כך למשל אין אפשרות לעשות שימוש בתכנת לקוח לדואר אלקטרוני אלא רק דרך הדפדפן, יש מגבלה על גודל הקבצים להורדה ולהעלאה (על מנת לעקוף את השני נאלצתי להקים דף מיוחד להעלאת קבצים על האתר שלי).
אלא מה? הגנה הגנה, הרשת המחורבנת מלאה וירוסים ואני מבלה לפחות חצי שעה ביום בניקיון יסודי של המערכת משאריות הזבל שנכלא בתוך המערכת המוגנת הנ"ל.
 

תגובה לשורות של עמית

   
 


וויקי וויקי


וויקיפדיה הוקמה בינואר 2001 ע"י ג'ימי וולס. המילה Wiki פירושה "מהיר" בשפת ילידי הוואי.

קיימים כיום יותר מ-200 אתרי וויקיפדיה בשפות שונות, כש-40 מהם כבר עברו את גבול ה-10,000 ערכים (וויקיפדיה האנגלי כבר עקף את ה- 1,400,000). הוויקיפדיות השונות ברחבי העולם מתחרות על האיכות אחת עם השנייה. Elisabeth Bauer מהוויקיפדיה הגרמנית צוטטה באמרה: "הוויקיפדיה האנגלית שואפת להיות הגדולה ביותר בעולם; הוויקיפדיה הגרמנית מנסה להיות הטובה ביותר."

וויקיפדיה מגדירה עצמה כקהילה, בה כל אחד תורם למאגר הידע של הכלל, כשהמוטו שלה הוא "Help empower the world with free knowledge" – להעצים את העולם עם ידע חופשי. המילה free באה כאן במשמעות כפולה של "חינם" ושל "חופשית" – המידע חופשי לכל המעוניין, ובחינם.

וויקיפדיה מופעלת על ידי קרן וויקימדיה, האחראית גם על מספר פרויקטים דומים שהוקמו, לדוגמת: וויקיברסיטי – המכיל חומר אקדמי ללימוד חופשי, וויקיבוקס – המכיל ספרי קריאה ועיון חופשי, וויקיקווטס –המכיל ציטוטים שונים ועוד פרויקטים רבים.

קרן וויקימדיה הוא ארגון ללא מטרות רווח אשר ממומן ע"י תרומות ומלגות. הארגון הוקם ביוני 2003, גם כן ע"י ג'ימי וולס. מטרת הארגון היא לפתח ולתחזק פרויקטים שונים המבוססים על וויקי ועל תוכן-פתוח, ולספק את תוכנם של פרויקטים אלו לציבור הרחב ללא תשלום.

בתחילת השנה הסתובבו ברשת שמועות על כך שהנהלת וויקיפדיה עם וולס בראשה, מעוניינים להתחיל לשלב פרסומות באתר. ג'ימי וולס דחה את השמועות מכל וכל (לעת עתה בכל אופן) ואמר כי אינו מאמין שוויקיפדיה צריכה פרסומות בכדי לשרוד.

אחת הבעיות שהוויקיפדיות נאלצות לעמוד בפניהן היא חוסר מעורבות. Kizu Naoko מהוויקיפדיה היפנית אומר שדרושים אנשים רבים בשביל להשאיר את הפרויקט הזה פועל. הוא מסביר כי במיוחד לוויקיפדיות קטנות יותר (בעלות פחות כניסות ופחות ערכים), הצטמצמות מספר התורמים יכולה להתרחש בקלות ולכן יש לשוב לאתגר הראשון במעלה ולשמור על פתיחותה של הוויקיפדיה ונגישותה לקהל.

הסקירה ההיסטורית לא הייתה לשווא. בתחילת השבוע קבלנו אי-מייל מעניין מהאתר wiki.co.il. אתר זה מציע לגולשים להקים אתר מידע שיתופי, באמצעות אותה טכנולוגיה בעזרתה הקימו את הוויקיפדיה. ישנם אתרים נוספים בסגנון בשפות נוספות (לגרסה האנגלית - www.wiki-site.com) אך הטרנד כולו חדש יחסית. האתר מציע את שירותיו לאנשים פרטיים (עמודים בנושא תחביבים, חיות מחמד וכו') ולעסקים (בתור אתר תמיכה, ניהול ידע ארגוני וכו'). כל משתמש מוזמן ליצור עולם תוכן אישי ולאפשר לאנשים בעלי תחום עניין משותף (או כל אחד בעצם) להוסיף מהידע שלהם למאגר המידע.

האתר Wiki.co.il הוקם ומתוחזק ע"י אקטיבטק - חברה וותיקה המתעסקת בפיתוח אפליקציות אינטרנט, אירוח אתרים, רישום שמות מתחם, שירותי דואל וDNS ועוד. היוזמה המבורכת הזו (כל דבר בחינם טוב ליהודים) נבעה בעקבות ההצלחה של אתרי וויקיפדיה בעולם, ובאה כשירות משלים לשירותי הפורומים אותם מציעה החברה, אשר גם כן פתוחים לקהל הרחב.

י.ג.

  
 

הצהרת אחריות
למרות שכל המידע בידיעון זה מובא תוך רצון טוב, אין חברת צ'יף אחראית על שגיאות בגין אי הבנה או הַשְׁמָטָה,
או בגין השימוש העסקי או האישי שיעשה בו.

 
 

נא לא להשיב (reply) על הגיליון נשמח לקבל הערות והארות,
המלצות  ובקשות  או קישורים לאתרים מעניינים לדואל:
eldad@chief.co.il או feli@chief.co.il

  
 
  
 

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2006